Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireysel Çalgı (Keman) Ders İçeriğinde Yer Alan Dizi Çalışmalarının Öğrencinin Gelişimine Katkısı Üzerine Eğitimci Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 286 - 302, 28.04.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1040270

Öz

Bu araştırma, Müzik Öğretmenliği Lisans Öğretim Programlarında keman dersinde yer alan dizi çalışmalarının öğrencinin gelişimine katkısı üzerine keman eğitimcilerinin görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma amaç, izlenen yöntem ve uygulanan işlem ile toplanan verilerin niteliği açısından betimsel bir nitelik taşımaktadır. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim öğretim yılında üniversitelerin Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Ana Bilim Dallarında keman dersini yürüten 52 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretim elemanlarının dizi çalışmalarına derslerinde yer verdikleri, ders süresinin dizi çalışmalarına zaman ayırma açısından yetersiz olduğu, bu çalışmalar sırasında çeşitli yöntemlerin, yay tekniklerinin ve kaynak kitapların kullanıldığı sonucu ortaya çıkmıştır. Öğretim elemanlarının büyük bir çoğunluğu dizi çalışmalarının öğrencinin yay kullanımında, müziksel işitme gelişiminde, tuşe hâkimiyetinde, konum geçişlerinde, ajilite, belirli bir tempo içerisinde kalarak çalmada her zaman katkı sağladığını düşünmektedir. Keman öğrencilerinin günlük çalışmalarının en az 20 dakikasını dizi çalışmalarına ayırmasının, bireysel çalgı ders süresinin artırılmasının ve Türkiye’de tonal ve makamsal dizi metot eksikliğinin giderilmesi için yeni çalışmalar yapılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerine bir değerlendirme. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 97-159.
  • Auer, L. (1980). Violin playing- as I teach it. New York: Dover Publications.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminde gam tekniği üzerine düşünceler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(15), 14-23.
  • Eker, B. (2015). Carl Flesh’in scale system metodunun keman tekniğine katkıları ve paralelinde gelişen teknik metodların incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Galamian, I. (1962). Principles of violin playing and teaching. USA: Prentice-Hall.
  • Karadeniz, C. K. & Dalkıran, E. (2021). Güzel sanatlar liseleri keman eğitimcilerinin dizi çalışmalarına yer verme durumları, güzel sanatlar liseleri için dizi çalışma önerileri. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 119-134.
  • Karahan, A. S. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı piyano eğitimi sürecinde çağdaş Türk müziği dağarının yeri ve önemi. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, OMÜ, Samsun. https://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/samsun/A_Karahan.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Kim, H. (2006). Violin scale books from late nineteenth century to the present-focusing on sevcik, flesch, galamian and sassmannshaus. (Doctoral thesis) https://www.proquest.com/openview/ be1d3b135effc9d2cde194ecaf7478f5/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y sayfasından erişilmiştir.
  • Köse, A., Sözbir-Acay, S. & Kalender, C. (2016). Keman çalma becerilerinin çok yüzeyli rasch modeli ile incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu Özel Sayısı), 2339-2349.
  • Mamaç, S. (2018). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dallarında eğitim gören öğrencilerin gam çalışma durumlarının incelenmesi. Turkish Studies, 13(19), 1261-1272.
  • Memedaliyev, R. (2011). Gamlar üzerine çalışmalar. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 25, 121-132.
  • Özmenteş, S. & Taşkın, S. T. (2011). Çalgı öğretmenlerinin çalgı eğitimi yaklaşımlarının karşılaştırılması: Antalya ilinde nitel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 451-465.
  • Sönmezöz, F. (2016). Müzik öğretmenliği lisans programı piyano ders tanımlarında yer alan dizi çalışmalarının gerçekleşme düzeylerinin müzik öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 150-179.
  • Szigeti, J. (1967). Exercises and scales. Germany: Schott.
  • Şendurur, Y. (2001). Keman eğitiminde etkili öğrenme-öğretme yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 145-155.
  • Tanınmış, G. E. (2012). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı keman öğrencilerine uygulanan müzikal boğumlama eğitiminin temel müzikal boğumlama özelliklerine etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 149-164.
  • Uslu, M. (2012). Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 1-11.
  • Wessely, H. (2012). A practical guide to violin-playing. London: Joseph Williams.
  • YÖK. (2018). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları - Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetisti rme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf sayfasından erişilmiştir.

Instructors’ Views on the Contribution of the Scale Studies in the Content of the Individual Instrument (Violin) Course to the Development of Students

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 286 - 302, 28.04.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1040270

Öz

This study was carried out to expose violin instructors’ views regarding the effect of scale studies, which is a topic of the violin course in the curriculum of Music Training Undergraduate Programs, on students’ development. It is a descriptive study, considering its purpose, methodology and the procedure, and the nature of the data collected here. The study sample consists of 52 violin instructors. The data were collected by using questionnaires. The analysis of the data revealed that the participant instructors apply scale studies in their lessons, the duration of lessons is not enough to practice scale studies properly, and they use a variety of methods, bowing techniques, and source books during studies. It was found out that a majority of the participants think that scale studies always contribute to students’ various skills such as bowing development, musical hearing development, mastery of finger board, changing positions, agility, and keeping to a specific tempo. It is recommended that violin students should do scale studies for at least 20 minutes a day, duration of lessons should be increased to allow enough time for scale studies, and further research should be conducted to fill the gap in tonal and modal sequence methods in Turkey.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerine bir değerlendirme. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 97-159.
  • Auer, L. (1980). Violin playing- as I teach it. New York: Dover Publications.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminde gam tekniği üzerine düşünceler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(15), 14-23.
  • Eker, B. (2015). Carl Flesh’in scale system metodunun keman tekniğine katkıları ve paralelinde gelişen teknik metodların incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Galamian, I. (1962). Principles of violin playing and teaching. USA: Prentice-Hall.
  • Karadeniz, C. K. & Dalkıran, E. (2021). Güzel sanatlar liseleri keman eğitimcilerinin dizi çalışmalarına yer verme durumları, güzel sanatlar liseleri için dizi çalışma önerileri. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 119-134.
  • Karahan, A. S. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı piyano eğitimi sürecinde çağdaş Türk müziği dağarının yeri ve önemi. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, OMÜ, Samsun. https://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/samsun/A_Karahan.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Kim, H. (2006). Violin scale books from late nineteenth century to the present-focusing on sevcik, flesch, galamian and sassmannshaus. (Doctoral thesis) https://www.proquest.com/openview/ be1d3b135effc9d2cde194ecaf7478f5/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y sayfasından erişilmiştir.
  • Köse, A., Sözbir-Acay, S. & Kalender, C. (2016). Keman çalma becerilerinin çok yüzeyli rasch modeli ile incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu Özel Sayısı), 2339-2349.
  • Mamaç, S. (2018). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dallarında eğitim gören öğrencilerin gam çalışma durumlarının incelenmesi. Turkish Studies, 13(19), 1261-1272.
  • Memedaliyev, R. (2011). Gamlar üzerine çalışmalar. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 25, 121-132.
  • Özmenteş, S. & Taşkın, S. T. (2011). Çalgı öğretmenlerinin çalgı eğitimi yaklaşımlarının karşılaştırılması: Antalya ilinde nitel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 451-465.
  • Sönmezöz, F. (2016). Müzik öğretmenliği lisans programı piyano ders tanımlarında yer alan dizi çalışmalarının gerçekleşme düzeylerinin müzik öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 150-179.
  • Szigeti, J. (1967). Exercises and scales. Germany: Schott.
  • Şendurur, Y. (2001). Keman eğitiminde etkili öğrenme-öğretme yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 145-155.
  • Tanınmış, G. E. (2012). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı keman öğrencilerine uygulanan müzikal boğumlama eğitiminin temel müzikal boğumlama özelliklerine etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 149-164.
  • Uslu, M. (2012). Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 1-11.
  • Wessely, H. (2012). A practical guide to violin-playing. London: Joseph Williams.
  • YÖK. (2018). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları - Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetisti rme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf sayfasından erişilmiştir.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Uçar 0000-0002-7814-3680

Gamze Elif Tanınmış 0000-0001-8593-8425

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2021
Kabul Tarihi 14 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uçar, A., & Tanınmış, G. E. (2022). Bireysel Çalgı (Keman) Ders İçeriğinde Yer Alan Dizi Çalışmalarının Öğrencinin Gelişimine Katkısı Üzerine Eğitimci Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 286-302. https://doi.org/10.37217/tebd.1040270

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı