Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Performance Task Models Applicable to Music Courses

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 46 - 64, 30.04.2024
https://doi.org/10.37217/tebd.1301019

Öz

In Türkiye, since 2006, with the constructivist approach that focuses on the learner, performance tasks have taken their place in curricula, and their importance has increased, especially from the perspective of assessment and evaluation in music education. Performance task activities in music lessons are activities that should be associated with students' daily lives. Thus, these tasks can enable students to actively participate in the teaching process, increase their musical knowledge and provide them with the opportunity to get to know the theoretical, practical or cultural aspects of music. This study aims to contribute to music teachers' planning of performance tasks, taking into account the aims of the music lesson curriculum, the learning areas of music education, the cognitive, affective and psychomotor goals of music, and the individual, social, cultural and educational functions of music education. It also focused on what kind of issues can be taken into consideration when giving performance tasks to students in music education and how reports regarding these tasks can be prepared. In this study designed with qualitative research method, data were collected by document analysis. Considering the topics in the Music Lesson Curriculum, a total of 53 homework topics and research proposals were presented in the 5th-8th grades addressing the aims of the curriculum, learning areas, cognitive, affective, psychomotor learning outcomes and the individual, social and cultural functions of music.

Kaynakça

  • Abeles, F., Hoffer, H. F. & Klotman, C. H. (1994). Foundations of music education. New York: Macmillan.
  • Akarsu, S. (2017). Ortaokul (5-8) Müzik Öğretimi Programı kazanımlarının Bloom Taksonomisi çerçevesinde yapılandırmacı yaklaşım ilkelerine göre değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(39), 152-170.
  • Alpan, G. & Ekici, E. (2017). Görsel sanatlar eğitimi öğrencilerin performans görevlerine katkı sağlıyor mu? Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 141-153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/32959/310957 sayfasından erişilmiştir.
  • Bümen, N. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 31(142), 3-14.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir & M. Bütün, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. & Yağcı, E. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (5. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dirik, Z. (2015). Eğitim programları ve öğretim ilke ve yöntemleri (2. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan-Temur, Ö., Bayındır, N. & İnan, H. Z. (2010). Öğretmenlerin performans görevlerinin verilme gerekçelerine ilişkin algı düzeyleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 247-258. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183294 sayfasından erişilmiştir.
  • Erden, M. & Akman, Y. (2003). Gelişim ve öğrenme (12. b.). Ankara: Arkadaş.
  • Gönül, E. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin, öğretmenlerinin ve velilerinin performans görevleri hakkındaki görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Güven, S. & Demirçelik, D. A. (2013). 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerin performans ödevleri hakkındaki görüşleri ve bu ödevi hazırlamaya yönelik etik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 83-104. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90046 sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi.
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Mevzuat Bilgi Sistemi. Resmî Gazete. Tarih: 26.07.2014 Sayı: 29072. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/20161748_MYLLY_EYYTYM _BAKANLIYI_ORTAYYRETYM_KURUMLARI_YYNETMELYYY.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2018). Müzik Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-8%20Müzik%20Öğretim%20 Programı%2020180123.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özçelik, D. A. (2016). Eğitim programları ve öğretim (genel öğretim yöntemi) (4. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, N. & Koç, Y. (2009). Müzik ilköğretim 6-7-8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: MEB.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & B. Demirci, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Scales, P., Briddon, K. & Senior, L. (2015). Yaşam boyu öğrenme ve öğretim (Ü. Köymen, Çev. Ed.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Sarı, F. & Kıroğlu, K. (2014). İlköğretim birinci kademe performans görevlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 114-131.
  • Sönmez, V. (2020). Program geliştirmede öğretmen elkitabı (19. b.). Ankara: Anı.
  • Şahiner, S. & Arslan, A. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde hazırladıkları performans görevleri hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 19-46.
  • Türkmen, E. F. (2020). Müzik eğitiminde öğretim yöntemleri (6. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tüysüz, C., Karakuyu, Y. & Tatar, E. (2010). Fen ve teknoloji dersindeki performans görevlerine yönelik veli tutumlarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 108-122.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Yetim, H. (2020). 2018 fen bilimler öğretim programı ışığında ölçme ve değerlendirme anlayışlarının 3-5. sınıf ders kitaplarına yansımaları. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. b.). Ankara: Seçkin.
  • Yüzüak, A. V., Yüzüak, B. & Kaptan, F. (2015). Performans görevinin akran gruplar ve öğretmen yaklaşımları doğrultusunda Çok-Yüzeyli Rasch Ölçme Modeli ile analizi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 1-11.

Müzik Derslerinde Uygulanabilecek Performans Görevi Örnekleri

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 46 - 64, 30.04.2024
https://doi.org/10.37217/tebd.1301019

Öz

Türkiye’de 2006 yılından itibaren öğreneni merkeze alan yapılandırmacı yaklaşım anlayışıyla birlikte performans görevleri öğretim programlarında yerini almış ve özellikle müzik eğitiminde ölçme ve değerlendirme perspektifinde önemi artmıştır. Müzik dersinde performans görevi etkinlikleri öğrencilerin günlük yaşamları ile ilişkilendirilmesi gereken etkinliklerdir. Böylece bu görevler öğrencilerin öğretim sürecine aktif katılımını sağlayabilir, müzik bilgilerini arttırarak müziğin teorik ve uygulamaya dönük veya kültüre dayalı yönlerini tanımalarına fırsat sunabilir. Bu çalışmada müzik öğretmenlerinin müzik dersi öğretim programının amaçları, müzik eğitiminin öğrenme alanları, müziğin bilişsel, duyuşsal, devinişsel hedefleri ve müzik eğitiminin bireysel, toplumsal, kültürel, eğitimsel işlevlerini dikkate alacak şekilde performans görevleri planlamalarına katkıda bulunulması amaçlanmıştır. Ayrıca müzik eğitiminde öğrencilere performans görevleri verilirken ne tür hususlara dikkat edilebileceği, bu görevlere ilişkin raporların nasıl hazırlanabileceği üzerinde de durulmuştur. Nitel araştırma yöntemi ile desenlenen bu çalışmada veriler doküman analizi ile toplanmıştır. “Müzik Dersi Öğretim Programı’nda yer alan konu başlıkları dikkate alınarak 5.-8. sınıf düzeylerinde, öğretim programının amaçlarına, öğrenme alanlarına, bilişsel, duyuşsal, devinişsel hedeflere ve müziğin bireysel, toplumsal, kültürel işlevlerine yönelik olmak üzere toplam elli üç ödev konusu ve araştırma önerisi sunulmuştur.

Kaynakça

  • Abeles, F., Hoffer, H. F. & Klotman, C. H. (1994). Foundations of music education. New York: Macmillan.
  • Akarsu, S. (2017). Ortaokul (5-8) Müzik Öğretimi Programı kazanımlarının Bloom Taksonomisi çerçevesinde yapılandırmacı yaklaşım ilkelerine göre değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(39), 152-170.
  • Alpan, G. & Ekici, E. (2017). Görsel sanatlar eğitimi öğrencilerin performans görevlerine katkı sağlıyor mu? Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 141-153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/32959/310957 sayfasından erişilmiştir.
  • Bümen, N. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 31(142), 3-14.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir & M. Bütün, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. & Yağcı, E. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (5. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dirik, Z. (2015). Eğitim programları ve öğretim ilke ve yöntemleri (2. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan-Temur, Ö., Bayındır, N. & İnan, H. Z. (2010). Öğretmenlerin performans görevlerinin verilme gerekçelerine ilişkin algı düzeyleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 247-258. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183294 sayfasından erişilmiştir.
  • Erden, M. & Akman, Y. (2003). Gelişim ve öğrenme (12. b.). Ankara: Arkadaş.
  • Gönül, E. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin, öğretmenlerinin ve velilerinin performans görevleri hakkındaki görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Güven, S. & Demirçelik, D. A. (2013). 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerin performans ödevleri hakkındaki görüşleri ve bu ödevi hazırlamaya yönelik etik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 83-104. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90046 sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi.
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Mevzuat Bilgi Sistemi. Resmî Gazete. Tarih: 26.07.2014 Sayı: 29072. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/20161748_MYLLY_EYYTYM _BAKANLIYI_ORTAYYRETYM_KURUMLARI_YYNETMELYYY.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2018). Müzik Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-8%20Müzik%20Öğretim%20 Programı%2020180123.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özçelik, D. A. (2016). Eğitim programları ve öğretim (genel öğretim yöntemi) (4. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, N. & Koç, Y. (2009). Müzik ilköğretim 6-7-8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: MEB.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & B. Demirci, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Scales, P., Briddon, K. & Senior, L. (2015). Yaşam boyu öğrenme ve öğretim (Ü. Köymen, Çev. Ed.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Sarı, F. & Kıroğlu, K. (2014). İlköğretim birinci kademe performans görevlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 114-131.
  • Sönmez, V. (2020). Program geliştirmede öğretmen elkitabı (19. b.). Ankara: Anı.
  • Şahiner, S. & Arslan, A. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde hazırladıkları performans görevleri hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 19-46.
  • Türkmen, E. F. (2020). Müzik eğitiminde öğretim yöntemleri (6. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tüysüz, C., Karakuyu, Y. & Tatar, E. (2010). Fen ve teknoloji dersindeki performans görevlerine yönelik veli tutumlarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 108-122.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Yetim, H. (2020). 2018 fen bilimler öğretim programı ışığında ölçme ve değerlendirme anlayışlarının 3-5. sınıf ders kitaplarına yansımaları. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. b.). Ankara: Seçkin.
  • Yüzüak, A. V., Yüzüak, B. & Kaptan, F. (2015). Performans görevinin akran gruplar ve öğretmen yaklaşımları doğrultusunda Çok-Yüzeyli Rasch Ölçme Modeli ile analizi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 1-11.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Funda Türkmen 0000-0001-6802-5341

İlknur Özal Göncü 0000-0001-9931-3020

Erken Görünüm Tarihi 19 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 16 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türkmen, E. F., & Özal Göncü, İ. (2024). Müzik Derslerinde Uygulanabilecek Performans Görevi Örnekleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 46-64. https://doi.org/10.37217/tebd.1301019

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı