Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anatomi Eğitimi Alan Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Anatomi Dersine Yönelik Metaforları

Yıl 2022, , 118 - 127, 30.04.2022
https://doi.org/10.25282/ted.1059424

Öz

Amaç: Kısaca “bir şeyi başka bir şey ile anlatmak” anlamında kullanılan metafor, kişilerin belli bir takım durum, kavram ve olguları çok bilinen başka birtakım ifadelerle açıklanmasıdır. Genellikle dilbilimcilerin söylemi süslemeye yönelik bir söz sanatı olarak ele aldıkları, ancak daha çok eğitim alanında kullanılan ve araştırmalara konu olan metafor aynı zamanda bilgiye ulaşmada kullanılabilecek yöntemlerden biridir. Sağlık alanında eğitim veren kurumlarda verilen Anatomi dersleri temel derslerden biridir ve eğitimin ilk yıllarında oldukça geniş bir yer kaplamaktadır. Bu nedenle eğitim alan öğrencilerin görüşleri önem taşımaktadır. Bu çalışmada tıp fakültesi ve diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin Anatomi dersine yönelik düşüncelerini ve anlamlandırmalarını metaforlar aracılığıyla araştırmak amaçlanmıştır. Yöntem: Etik kurul onayı alınmasının ardından çalışmaya katılmayı kabul eden Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerine dört sorudan oluşan bir anket online olarak uygulanmış ve verilen cevaplar içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Bulgular: Mart 2021 - Mayıs 2021 arasında sürdürülen veri toplama dönemi sonucunda 74 Diş Hekimliği Fakültesi ve 60 Tıp Fakültesi öğrencisi olmak üzere toplam 134 öğrenci çalışma için onam vererek araştırmaya katılmıştır. Çalışmaya katılanların 82’si kadın, 52’si erkektir. Öğrencilerin % 38,8’i Anatomi dersi hakkında olumlu görüşlere sahipken, 61,2’si olumsuz görüş bildirmiştir. Öğrencilerin % 81,3’ü Anatomi dersini somut bir kavramla, % 18,7’si ise soyut bir kavramla ifade etmiştir. Anatomi ile eşleştirilen kavramların % 14,2’si sağlıkla ilgili, % 85,8’i ise sağlık alanıyla ilgisizdir. İfadelerin % 33,7’si nesne, 24,6’sı eylem, % 17,9’u durum, % 13,4’ü yer, % 10,4’ü kavram olarak sınıflandırıldı.
Sonuç: Araştırma sonucundaki gözlemlerimize göre Anatomi dersi diş hekimliği ve tıp fakültelerinde öğrenim gören öğrenciler üzerinde büyük bir yük oluşturmakta ve bir stres kaynağı olmaktadır. Bunun yanında öğrencilerin çoğu dersin önemli olduğuna dair görüş bildirmişlerdir. Bu veriler ışığında, anatomi derslerini öğrenciler açısından daha çekici duruma getirmek, gereksiz bilgi ve detaylardan kaçınarak mesleki yaşantılarında kullanacakları bilgileri vermek, ders konularını klinik durumlarla ilişkilendirerek ilgiyi artırmak gerektiği düşüncesine varılmıştır.

Kaynakça

  • Parın K. Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Söylem.2017; 3: 149-151.
  • Borchert DM. Encyclopedia philosophy. 2nd Ed. Detroit: Thomson Gale and Macmillan; 2006.
  • Yalçın M, Erginer A. İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. 2012; 1(2): 229–256.
  • Güneş A, Fırat M. Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. AUAd. 2016; 2(3): 115-129.
  • Demirci K. Metafor: Bir Anlatım ve Üretim Mekanizması. Dil Bilimleri Kültür ve Edebiyat (Edt. M Sarıca, B. Sarıca). Ankara: Padam Yayınları; s.330-343, 2016.
  • Kalyoncu R. Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının “Öğretmenlik” Kavramına İlişkin Metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 9(20): 471-484
  • Ertürk R. İlkokul Öğrencilerinin “Öğretmen” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2017; 8 (3): 1-15. DOI: 10.19160/ijer.285232
  • Meral E, Küçük B, Gedik F. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre kavramına ilişkin metaforik algıları. Kastamonu Education Journal. 2016; 24(1): 65-78.
  • Saban A. Okula ilişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Yaz 2008; 55:459-496
  • Saban A. Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009; 7(2): 281-326.
  • Tortop HS. Öğretmen Adaylarının Üniversite Hocası Hakkındaki Metaforları ve Bir Değerlendirme Aracı Olarak Metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2013; 3(2): 153-160.
  • Yılmaz F, Göçen S, Yılmaz F. Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metaforik Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 9(1):151-164.
  • Lapsekili N, Yelboğa Z. Psikiyatride Metafor Kullanımı. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2014; 3:116-125.
  • Rızvanoğlu K. The Use Of Metaphors In Graphical User Inferface: Carryon With The Metaphor Or Time For A Paradigm Shift? Galatasaray Üniversitesi İletişim dergisi. 2004; 1:175-189.
  • Morgan, G. Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor (Çev. Gündüz Bulut). İstanbul: Mess. 1998
  • Fraenkel JR, Wallen NE. How to design and evaluate research in education. NY: McGrawHill. 2006.
  • Lakoff G, Johnson M. Metaphors we live by. University of Chicago Press. 2008.
  • Barr P, Biddle R, Noble J. A taxonomy of user-interface metaphors. In Proceedings of the SIGCHI-NZ Symposium on Computer-Human Interaction. pp. 25-30. 2002.
  • Demirtaş H, Çoban D. Üniversite Öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte Kavramlarına İlişkin Metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 113-143.
  • Çetinkaya SK. Öğrencilerin Kendi Mesleklerine İlişkin Algılarının Metafor Analizi İle İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Temmuz 2014/II; 36:137-150.
  • Dere İ. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ‘iyi vatandaş’ kavramı hakkındaki metaforik Algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 434-456. DOI:10.29299/kefad. 2018.20.01.014
  • Maxwell JA. Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 1996.
  • Patton MQ. Qualitative evaluation & research methods. Newbury Park, CA: Sage Publications. 2002.
  • Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 2011.
  • Mayring P. Qualitative Content Analysis: Theoretical Background and Procedures. Examples of Methodology and Methods (Eds: Angelika Bikner-Ahsbahs, Christine Knipping, Norma Presmeg), pp:365-380. Springer Dordrecht Heidelberg New York London. 2015. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6
  • Mayring, P. Qualitative content analysis. Qualitative Social Research (On-line Journal). 2000; 1(2): Art 20.
  • Arı İ, Şendemir E. Anatomi Eğitimi Üzerine Öğrenci Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2003; 29 (2): 11-14.
  • Otağ İ, Otağ A. İnsan Anatomisi Ve Fizyolojisi Eğitimi Üzerine Öğrenci Görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education -vCIJE e. 2013; 2(3): 39-45. ISSN: 2147-1606
  • Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med. 2013; 1(2): 94-106.
  • Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal. 2016; 22(2): 82-88. DOI:10.5578/GMJ.32156

Metaphors for Anatomy Lesson of Students Who Received Anatomy Education in Faculty of Medicine and Faculty of Dentistry

Yıl 2022, , 118 - 127, 30.04.2022
https://doi.org/10.25282/ted.1059424

Öz

Aim: Metaphor, which is used to mean "to describe one thing with another thing", is the explanation of certain situations, concepts and phenomena with other well-known expressions. Metaphor, which is generally considered by linguists as a rhetoric to embellish discourse, but is mostly used in the field of education and is the subject of research, is also one of the methods that can be used in reaching information. Anatomy courses given in institutions providing education in the field of health are one of the basic courses and take up a very large place in the first years of education. For this reason, the opinions of the students who receive education are important. In this study, it is aimed to investigate the thoughts and interpretations of the students of the faculty of medicine and dentistry about the Anatomy course through metaphors.
Methods: A questionnaire consisting of four questions was applied online to the students of Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Medicine and Faculty of Dentistry, who agreed to participate in the study after the approval of the ethics committee, and the answers were evaluated qualitatively.
Results: As a result of the data collection period between March 2021 and May 2021, a total of 134 students, 74 from the Faculty of Dentistry and 60 from the Faculty of Medicine, participated in the stud by giving their consent for the study. Of the participants in the study, 82 were female and 52 were male. While 38.8% of the students had positive opinions about the Anatomy course, 61.2 of them had negative opinions. 81.3% of the students expressed the Anatomy lesson with a concrete concept and 18.7% with an abstract concept. 14.2% of the concepts paired with anatomy are related to health, and 85.8% are unrelated to the field of health. 33.7% of the expressions were classified as object, 24.6% as action, 17.9% as situation, 13.4% as place and 10.4% as concept.
Conclusions: According to our observations as a result of the research, Anatomy course creates a great burden on students studying in dentistry and medical faculties and becomes a source of stress. In addition, most of the students stated that the course is important. In the light of these data, it has been concluded that it is necessary to make anatomy lessons more attractive to students, to avoid unnecessary information and details, to provide information that they will use in their professional lives, to increase interest by associating the course topics with clinical situations.

Kaynakça

  • Parın K. Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Söylem.2017; 3: 149-151.
  • Borchert DM. Encyclopedia philosophy. 2nd Ed. Detroit: Thomson Gale and Macmillan; 2006.
  • Yalçın M, Erginer A. İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. 2012; 1(2): 229–256.
  • Güneş A, Fırat M. Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. AUAd. 2016; 2(3): 115-129.
  • Demirci K. Metafor: Bir Anlatım ve Üretim Mekanizması. Dil Bilimleri Kültür ve Edebiyat (Edt. M Sarıca, B. Sarıca). Ankara: Padam Yayınları; s.330-343, 2016.
  • Kalyoncu R. Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının “Öğretmenlik” Kavramına İlişkin Metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 9(20): 471-484
  • Ertürk R. İlkokul Öğrencilerinin “Öğretmen” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2017; 8 (3): 1-15. DOI: 10.19160/ijer.285232
  • Meral E, Küçük B, Gedik F. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre kavramına ilişkin metaforik algıları. Kastamonu Education Journal. 2016; 24(1): 65-78.
  • Saban A. Okula ilişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Yaz 2008; 55:459-496
  • Saban A. Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009; 7(2): 281-326.
  • Tortop HS. Öğretmen Adaylarının Üniversite Hocası Hakkındaki Metaforları ve Bir Değerlendirme Aracı Olarak Metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2013; 3(2): 153-160.
  • Yılmaz F, Göçen S, Yılmaz F. Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metaforik Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 9(1):151-164.
  • Lapsekili N, Yelboğa Z. Psikiyatride Metafor Kullanımı. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2014; 3:116-125.
  • Rızvanoğlu K. The Use Of Metaphors In Graphical User Inferface: Carryon With The Metaphor Or Time For A Paradigm Shift? Galatasaray Üniversitesi İletişim dergisi. 2004; 1:175-189.
  • Morgan, G. Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor (Çev. Gündüz Bulut). İstanbul: Mess. 1998
  • Fraenkel JR, Wallen NE. How to design and evaluate research in education. NY: McGrawHill. 2006.
  • Lakoff G, Johnson M. Metaphors we live by. University of Chicago Press. 2008.
  • Barr P, Biddle R, Noble J. A taxonomy of user-interface metaphors. In Proceedings of the SIGCHI-NZ Symposium on Computer-Human Interaction. pp. 25-30. 2002.
  • Demirtaş H, Çoban D. Üniversite Öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte Kavramlarına İlişkin Metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 113-143.
  • Çetinkaya SK. Öğrencilerin Kendi Mesleklerine İlişkin Algılarının Metafor Analizi İle İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Temmuz 2014/II; 36:137-150.
  • Dere İ. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ‘iyi vatandaş’ kavramı hakkındaki metaforik Algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 434-456. DOI:10.29299/kefad. 2018.20.01.014
  • Maxwell JA. Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 1996.
  • Patton MQ. Qualitative evaluation & research methods. Newbury Park, CA: Sage Publications. 2002.
  • Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 2011.
  • Mayring P. Qualitative Content Analysis: Theoretical Background and Procedures. Examples of Methodology and Methods (Eds: Angelika Bikner-Ahsbahs, Christine Knipping, Norma Presmeg), pp:365-380. Springer Dordrecht Heidelberg New York London. 2015. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6
  • Mayring, P. Qualitative content analysis. Qualitative Social Research (On-line Journal). 2000; 1(2): Art 20.
  • Arı İ, Şendemir E. Anatomi Eğitimi Üzerine Öğrenci Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2003; 29 (2): 11-14.
  • Otağ İ, Otağ A. İnsan Anatomisi Ve Fizyolojisi Eğitimi Üzerine Öğrenci Görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education -vCIJE e. 2013; 2(3): 39-45. ISSN: 2147-1606
  • Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med. 2013; 1(2): 94-106.
  • Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal. 2016; 22(2): 82-88. DOI:10.5578/GMJ.32156
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Mehmet Ali Çan 0000-0002-2385-248X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

Vancouver Çan MA. Metaphors for Anatomy Lesson of Students Who Received Anatomy Education in Faculty of Medicine and Faculty of Dentistry. TED. 2022;21(63):118-27.