Amaç: Tıp Fakültesi 5. Sınıf öğrencilerinin, şiddetle mücadelede hekimin rolüne ve kırılgan grupların haklarına dair görüşlerini, tıp etiği bakımından değerlendirmektir. Çalışmanın aynı zamanda tıp eğitimi müfredatına, savunmasız grupların sağlık bakımına öğrencilerin katılımına ve dolayısıyla şiddetle mücadeleye katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Yöntem: Retrospektif olarak tasarlanan araştırmanın evrenini 2021-2022 yılında 5. sınıf öğrencilerine verilen “Şiddetle Mücadelede Hekimin Biyoetik Sorumluluğu” adlı ders kapsamında öğrencilerin hazırladıkları ödevler oluşturmaktadır. Çalışma verileri, gerekli izinler alınarak dersten sorumlu olan öğretim üyesinin/ komisyonun eğitim arşivinde bulunan ödev metinlerinden elde edilmiştir. 69 adet ödev metni kalitatif olarak değerlendirilmiş, tematik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analize başlamadan önce Etik Kurul onay alınmıştır.
Bulgular: Öğrenci görüşleri “Davranışsal Sosyal Beşeri Bilimler (DSBB)” ve “Hekimin ve Sağlık Sisteminin Rolü” bağlamlarında sınıflanmıştır. DSSB bağlamında öğrenciler kadın hakları, eşitlik, ataerkillik, devletin savunuculuk rolü, bireysel faktörler, incinebilir gruplar ve kesişimsellik konularında görüşler dile getirmiştir. Bu görüşler “İnsan Hakları”, “Toplumsal Ayrımcılık”, “Kamu Yararı”, “Çevre Etiği” ana temalarında değerlendirilmiştir.
Şiddetle Mücadelede Hekimin ve Sağlık Sisteminin Rolü bağlamında ise öğrenciler hekim sorumluluğunun çok yönlü doğasını dile getirmiştir. Öğrenciler, hastaya yarar sağlama/zarar vermeme, hekim hasta iletişimi, hekime güven, hasta mahremiyetine saygı, incinebilir grupların hakları, doğaya saygı, sağlık kurumlarının sorumlulukları ve başta meslek içi eğitimler olmak üzere şiddetle baş etmek için gerekli önlemler konularında görüş ve beklentiler ifade etmiştir. Bu kapsamdaki görüşler “Hekim-Hasta iletişimi”, “Bildirim Zorunluluğu”, “Nitelikli Sağlık Hizmeti” ana temalarında ele alınmıştır.
Sonuç: Çalışmamızdaki öğrencilerin, sağlık ve şiddet kavramlarını bütünsel ve etkileşimli ele alarak, ayrımcılığa karşı insan hakları temelinde düşündükleri ve literatürle uyumlu biçimde şiddetle mücadelede hekim rolünün bilişsel düzeyde farkında oldukları görülmüştür. Ancak öğrencilerin neredeyse tümünün bilgisini uygulayamadığı ve beceri kazanması gerektiği, bir kısım öğrencinin ise haklar bağlamında bilgi açığı da olduğu görülmüştür. Bunlar ışığında çalışmanın sonuçları ve öneriler şöyle sıralanabilir:
•Öğrencilerin konuya daha çok zaman ayrılmasını istedikleri saptanmış olup, müfredatta konuya ayrılan süre gözden geçirilebilir.
•Müfredatın başta şiddetle mücadelenin daha karmaşık konuları olmak üzere, yeni eğitim stratejileriyle güncellenmesine ihtiyaç vardır.
•Öğrencilerin sağlık sisteminden beklentileri olan; nitelikli sağlık hizmetinin sağlanmasına ve tüm savunmasız grupları kapsayan, hekimler için yol gösterici yönergeler ve kılavuzlara gereksinim olduğu görülmektedir.
Çalışma verilerini oluşturan derse katılıp görüşlerini paylaşan öğrencilerimize teşekkür ederim.
Aim: To evaluate the views of 5th grade students of the Faculty of Medicine about physician responsibility in combating violence in terms of physician-patient relationships and ethics. The study will also contribute to the medical education curriculum, the participation of students in the health care of vulnerable groups and defending their rights to fight against violence.
Methods: The contents of the retrospectively designed research consist of the assignments prepared by the students within the scope of the course "Physician's Bioethics Responsibility in Combating Violence" given to 5th-grade students in 2021-2022. The study data were analyzed using the thematic analysis method, with the necessary permissions obtained and 69 homework texts in the education archive, which is responsible for the course. Before starting the analysis, Ethics Committee approved the use of data.
Results: Student opinions were classified in the contexts of “Behavioral Social Humanities (DSBB)” and “The Role of the Physician and the Health System”. In the context of the DSSB, students expressed views on women's rights, equality, patriarchy, the state's advocacy role, individual factors, vulnerable groups, and intersectionality. These views were evaluated under the main themes of "Human Rights", "Social Discrimination", "Public Benefit", "Environmental Ethics".In the context of the Role of the Physician and the Health System in Combating Violence, the students expressed the multifaceted nature of the physician's responsibility. The students expressed their views and expectations on the issues of benefiting/not harming the patient, doctor-patient communication, trust in the physician, respect for patient privacy, rights of vulnerable groups, respect for nature, responsibilities of health institutions and necessary precautions to deal with violence, especially in-service training. Opinions in this context are discussed in the main themes of "Physician-Patient Communication", "Requirement to Notify", "Qualified Health Care".
Conclusions: The students in our study were aware of the physician's role in combating violence by the literature by considering the concepts of health and violence holistically and interactively based on human rights against discrimination. However, almost all students need help transferring their knowledge and acquired skills into practice. Some students are aware of their shortcomings in the rights of vulnerable groups. The results and recommendations of the study can be listed as follows:
•It has been determined that students want to spend more time on the subject, and the time allocated to the subject in the curriculum can be reviewed.
•Curriculum needs to be updated with new educational strategies, particularly on the more complex issues of combating violence. •Students' expectations from the health system: There is a need to provide quality health care and guidelines for physicians covering all vulnerable groups.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |