Amaç: Bu çalışmada, bireylerin estetik iletişim algılarının hekim sahiplenme düzeyleri üzerindeki etkisini belirlemek ve çeşitli demografik değişkenlere göre estetik iletişim ve hekim sahiplenme düzeylerine yönelik farklılıkların ortaya konulması amaçlanmaktadır. Estetik iletişim tarzı ile öne çıkan bir hekimin, hasta tarafından sahiplenmesinin daha kolay ve uzun süreli olacağı öngörülmektedir.
Yöntem: Araştırmaya son bir yılda herhangi bir sağlık kurumundan hizmet alan 408 kişi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, estetik iletişim ölçeği ve hekim sahiplenme ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterdiği ve kayıp verinin olmadığı görülmüştür. Demografik değişkenlere göre farklılıkları belirlemek için t testi ve Anova testi yapılmıştır. Ölçeklerin uyum geçerliliği, yapı geçerliliği ve güvenirliliği için model fit değerleri, CR, AVE ve Cronbach a değerleri dikkate alınmıştır. Değişkenler arasında çoklu bağlantı sorununu belirlemek amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Estetik iletişimin hekim sahiplenme düzeyi üzerinde etkisini belirmek için Path analizi yapılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde, SPSS 25 ve Amos 23 paket programları kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre estetik iletişim algısı hekim sahiplenme boyutlarının tamamının üzerinde ileri düzeyde etkili olduğu görülmüştür. Değişkenlerin yapı geçerliliği, uyum geçerliliği ve güvenilirliklerinin iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Demografik değişkenlere göre estetik iletişim ve hekim sahiplenmenin de farklılaşabileceği görülmüştür. Geliri yüksek olan, büyükşehirlerde oturan ve genelde şehir hastanelerini tercih eden bireylerin daha yüksek düzeyde estetik iletişim algısına sahip olduğu ve hekim sahiplenme ortalamasının daha yüksek olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca bireylerin medeni durumuna göre hekim sahiplenme ve estetik iletişim algılarının değişmediği görülmüştür. Yapılan korelasyon analizine göre değişkenler arasında çoklu bağlantı sorununun olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Hekimlerin estetik iletişim davranışları, hastanın hekime güvenmesinde, bağlanmasında ve ona sahiplenmesinde büyük önem arz ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Sağlık uygulayıcıları için denilebilir ki, estetik iletişim tarzının benimsenmesi ve bir kültür haline gelmesiyle hasta memnuniyeti, tedavi başarısı, kaynakların doğru kullanımı ve güvenilir bir sağlık sistemi gibi doğrudan birçok fayda sağlanabilir. Dolaylı olarak estetik iletişimin tıp başarısını artırmasıyla, sağlık giderlerinin azalacağı ve kaynakların daha verimli kullanılacağı öngörülmektedir. Tıp eğitiminde ve kurum içi eğitimlerde estetik iletişim tarzının önemsenmesinin önemli getiriler sağlayacağı öngörülmektedir.
yok
yok
yok
Abstract
Aim: In this study, it was aimed to determine the effect of individuals' aesthetic communication perceptions on the level of physician ownership and to reveal the differences in aesthetic communication and physician ownership levels according to various demographic variables. It is predicted that a physician who stands out with his/her good aesthetic communication style will be adopted easier by the patients and this adoption will be permanent.
Methods: A total of 408 people who received healthcare services from any health institution in the last year participated in the research. Aesthetic communication scale and physician ownership scale were used as data collection tools. Additionally, demographic characteristics of the participants such as age, gender, marital status, living place, type of hospital that the participants receive healthcare services, frequency of hospital submission in a year, income and educational background were asked. The data showed normal distribution and there were no missing data. In order to determine the effect of demographic variables on two distributed scale scores, t test and ANOVA test were performed. Model fit values, CR, AVE and Cronbach's a values were taken into account for the congruence validity, construct validity and reliability of the scales. Correlation analysis was performed to determine the problem of multicollinearity between the variables. Path analysis was conducted to determine the effect of aesthetic communication on the level of physician ownership. SPSS 25 and Amos 23 package programs were used to analyze the data.
Results: It was seen that aesthetic communication perception was highly effective on all dimensions of physician ownership scale. The construct validity, concordance validity and reliability of the variables were found to be at good levels. It has been observed that aesthetic communication and physician ownership may differ according to demographic variables. For example individuals with high income, living in metropolitan cities and generally preferring city hospitals have a higher level of aesthetic communication perception and their average score of physician ownership is higher. The perceptions of physician ownership and aesthetic communication did not differ according to the marital status of the individuals. According to the correlation analysis, it was observed that there was no multicollinearity problem between the variables.
Conclusions: It has been concluded that the aesthetic communication behaviors of the physicians are correlated with the patient's trust, attachment and ownership of the physician. It can be said that for health practitioners, many direct benefits such as patient satisfaction, treatment success, correct use of resources and a reliable health system can be achieved by adopting aesthetic communication style as a culture. It is predicted that, with the increase in the success of medicine by aesthetic communication, health expenses will decrease indirectly and resources will be used more efficiently. Therefore, it may be suggested that the importance of aesthetic communication style in medical education and in-house training will provide significant benefits.
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |