Background: The Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) pandemic and the subsequent social distancing measures have been associated with an increased prevalence of mental health disorders, such as anxiety and depression. During the COVID-19 pandemic, students received distance education. This study aimed to explore medical students' experiences regarding the mode of education they received during the COVID-19 pandemic and to evaluate their self-reported mental health during this period.
Materials and Methods: The study was conducted between 03/03/2022 and 30/06/2022 with Turkish medical students. Students completed an online questionnaire battery. The questionnaire included sociodemographic data, questions about the impact of COVID-19 personally and educationally and(fear of contracting COVID-19, death of a relative due to COVID-19, distance education status during the pandemic, etc.), the Generalized Anxiety Disorder 7 scale, and Patient Health Questionnaire 9 scale.
Results: A total of 647 students studying at medical faculties in Turkey took part. The prevalence of anxiety (41.7%) and depression (61.2%) were associated with inadequate emotional support during the pandemic, fear of a family member contracting COVID-19 and dying, and the death of a relative due to COVID-19. Most (67.2%) were dissatisfied with the quality of practical medical education they received. Moreover, 47.9% of students believed that the medical education they received during the pandemic was poor.
Conclusion: Students were dissatisfied with their lives and experienced high rates of anxiety and depression. A program for mental health screening and follow-up for medical students may be warranted. Also medical schools need to identify new educational strategies.
ÖZET
Amaç: 2019 yılında yeni saptanan Koronavirüs Hastalığı (Kovid-19) salgını ve ardından gelen sosyal mesafe önlemleri, anksiyete ve depresyon gibi ruh sağlığı bozukluklarının yaygınlığında artışla ilişkilendirilmiştir. Ayrıca Kovid-19 salgını sırasında öğrencilerin eğitimi uzaktan erişimle sağlanmak durumunda kalmıştır. Bu sebeple çalışmamızın amacı, tıp öğrencilerinin Kovid-19 salgını sırasında aldıkları eğitim şekline ilişkin deneyimlerini araştırmak ve bu dönemde kendi bildirdikleri ruh sağlığı durumlarını değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma 03/03/2022 ile 30/06/2022 tarihleri arasında Türkiye’de öğrenim gören tıp öğrencileri ile yürütülmüştür. Öğrencilerden çevrimiçi bir anket formunu doldurmaları istenmiştir. Ankette sosyodemografik veriler, Kovid-19 'un kişisel ve eğitimsel etkisine ilişkin sorular (Kovid-19 'a yakalanma korkusu, Kovid-19 nedeniyle bir yakının ölümü, pandemi sırasında uzaktan eğitim durumu, vb), Yaygın Anksiyete Bozukluğu 7 ölçeği ve Hasta Sağlığı Anketi 9 ölçeği yer almıştır.
Bulgular: Çalışmaya Türkiye'deki tıp fakültelerinde öğrenim gören toplam 647 öğrenci katılmıştır. Anksiyete (%41,7) ve depresyon (%61,2) prevalansı; pandemi sırasında duygusal destek yetersizliği, bir aile üyesinin Kovid-19 'a yakalanma ve ölme korkusu ve bir yakının Kovid-19 nedeniyle ölümü ile ilişkili olarak saptanmıştır. Öğrencilerin çoğu (%67,2) aldıkları pratik tıp eğitiminin kalitesinden memnun değildi. Ayrıca, öğrencilerin %47,9'u pandemi sırasında aldıkları tıp eğitiminin yetersiz olduğunu düşünmekteydi.
Sonuç: Öğrencilerin genellikle hayatlarından memnun olmadıkları ve yüksek oranda anksiyete ve depresyon yaşadıkları görülmektedir. Tıp öğrencileri için bir ruh sağlığı tarama ve takip programı uygulanması faydalı olabilir. Ayrıca tıp fakültelerinin öğrenci memnuniyeti açısından yeni eğitim stratejileri belirlemesi gerekmektedir.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Tıp Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 74 |