Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Grup Tıp Fakültesi Öğrencisinin Kürtaj Olgusuna Yaklaşımı: Nitel bir analiz

Yıl 2021, , 5 - 19, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.766428

Öz

Amaç: Tıp fakültesinde yürütülen tıp etiği eğitimi, mesleki kimlikleri bağlamında hekim adaylarına etik farkındalık kazandırarak, onların hekim-hasta ilişkisinin belirleyenlerini değerlendirmesini, tıbbi uygulamalarda ve araştırmalarda sık karşılaşılan etik konu ve sorunları tanımlamasını, etik değerleri koruyarak karşılaşılan etik ikilemlerde uygun çözüm yöntemlerini kullanmasını amaçlamaktadır. Bu çalışmada Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde okuyan bir grup öğrencinin “Duvarların Dili Olsa [İng: If These Walls Could Talk]” başlıklı film üzerinden, kürtaj olgusu hakkındaki bakış açılarını ortaya konmak hedeflenmiştir. Bu makalenin yazılma amacı, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesinde lisans eğitiminin seçmeli dersleri olan, “Biyoetik ve Sinema” ile “Sinemada Hekim Temsilleri” adlı dersler kapsamında öğrencilerin kürtajla ilgili görüşlerini almak, hekimlik mesleğinin değerleri ile birlikte bu olguyu düşünerek gözden geçirmelerini sağlamak ve feminist biyoetik açısından eleştirel bakış açısı kazanıp kazanmadıklarını belirlemektir.

Yöntem: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı eğitim amaçlı film arşivinde bulunan “Duvarların Dili Olsa” filmine ait, 178 tıp fakültesi öğrenci ödevi, tematik içerikli analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Öğrenci ödevleri değerlendirilmeden önce Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyonu’ndan gerekli izinler alınmıştır (Sayı, 3861;Tarih: 26.05.2017).

Bulgular: Öğrenci ödevlerinden elde edilen veriler ana ve alt temalara ayrılmıştır. Öğrencilerin kürtaj olgusuna yaklaşımları doğrultusunda oluşturulan temalar, “İnsan hakları”, “Etik gerekçelendirme”, “Toplumun rolü” bağlamlarında değerlendirilmiştir.

Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmada öğrencilerin hem kendi kişisel hem de mesleki etik değerlerine ilişkin farkındalık kazandıkları tespit edilmiştir. Biyoetiğin önemli bir tartışma konusu olan kürtaj hakkında, öğrencilerin feminist biyoetik perspektifiyle eleştirel düşünme becerisi ile tartışma yürütebildikleri söylenebilir. Bu nedenle, dersteki film gösterimlerinin ve tartışmaların tıp etiği/biyoetik eğitiminde daha çok yer almasının önemli olduğu düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • McKimm J. Forrest K. Thistlethwaite J. Simülasyon: Uygulama. Bir Bakışta Tıp Eğitimi [Medical Education at a Glance] Çev. Editörü: Elçin M. 20. Bölüm Çev.: Sezer B. Akademisyen Kitabevi, 2018. 20-21p.
  • Goldie, J. Review of ethics curricula in undergraduate medical education. Medical Education, 2000. 34: 108-119.
  • Alexander M, Hall M, Pettice Y. Cinemeducation: an innovative approach to teaching psychosocial medical care. Fam Med. 1994. 26:430-3.
  • Colt H. Quadrelli S. Friedman, L. D. The Picture of health medical ethics and movies. Oxford University Press. 2011. 527p.
  • Arcuri L, Montagnini B, Calvi G, Goss C. The perception of shared medical decision making of expert and lay people: Effects of observing a movie clip depicting a medical consultation. Patient Education and Counseling, 2013. 91: 50–55.
  • UNESCO Bioethics Core Curriculum, Section 2: Study Materials Ethics Education Programme, 2011 Available from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000210933.(accessed 10 August 2019).
  • Blasco PG. Literature and movies for medical students. Fam Med, 2001. 33: 426-8.
  • Koch G, Dollarhide C. Using popular film in counselor education. Counsel Educ Supervis. 2000. 39:203-11.
  • Dave S, Tandon K. Cinemeducation in psychiatry. Advances in psychiatric treatment, 2011. 17, 301–308. doi: 10.1192/apt.bp.107.004945.
  • Altındağ A, Yanık M, Uçok A, Alptekin K, Özkan M. Effects of an antistigma program on medical students’ attitudes towards people with schizophrenia. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 2006. 60: 283–288.
  • Alexander M, Lenahan P, Pavlov A. Cinemeducation: A Comprehensive Guide to Using Film in Medical Education. Radcliffe Publishing, Oxford-Seattle. 2005. 247p.
  • Keleş Ş, Demir M, Büken NÖ. A Thematic Assessment of Medical Students’ Approaches to the Phenomenon of Euthanasia. Tıp Eğitimi Dünyası, Mayıs-Ağustos 2019; 55. Doi: 10.25282/ted.529779
  • Büken NÖ. İnsanın Örselenebilirliği/Savunmasızlığı ve Kişisel Bütünlüğüne Saygı İlkesi Temelinde Kadınlar. Turkiye Klinikleri J Obstet Womens Health, 2018. 4(1): 1-11.
  • Hacettepe Üniversitesi Biyoetik Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (HÜBAM) Savunmasız / Örselenebilir Gruplarda Sağlık Hizmetlerinin Sunumu ve Sağlık Araştırmaları Çalıştayı, Ed: Büken NÖ, Akpınar A. Yayın no:3 Kadınlar açısından Saunmasızlık/Örselenebilirlik- Özvarış ŞB. 2015. 37-42p.
  • Foley G, Timonen V. Using grounded theory method to capture and analyze health care experiences. Health Services Research, 2015. 50: 1195-1210.
  • Green J, Thorogood N (). Qualitative Methods for Health Research. London: Sage, 2004. 262p. ISBN 0-7619-4771-X
  • Kamm FM. Abortion and the value of life: a discussion of Life’s Dominion. Colombia Law Review. 1995. 95 (1): 160-221.
  • Veatch RM. Bioetiğin Temelleri. Mega Basım, İstanbul. 2010. 203p.
  • Turkish Bioethics Association (2012). Yaşamın Başlangıcına İlı̇şkı̇n Sorunlar Hakkında Görüşü Available from: http://www.biyoetik.org.tr/wp-content/uploads/2015/08/TBD_Gorus.pdf (cited 7 August 2019)
  • Porter E. Abortion ethics: rights and responsibilities. Hypatia. 1994. 9(3): 66-87.
  • Guillaume A ve Rossier C. Abortion Around the World. An Overwiew of Legislation, Measures, Trends, and Consequences. Population, 2018. 2 (73): 217-306.
  • The Law on Population Planning [Nüfus Planlaması Hakkında Kanun], Resmi Gazete Tarih:27.5.1983 Sayı: 18059. Available from: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2827.pdf (cited 7 August 2019).
  • Habermas J. İnsan Doğasının Geleceği. Çev: Kaan H. Ökten 2. Baskı. İstanbul: Everest Yayınları. 2003. 176p.
  • Beauchamp TL, Childress JF. (2017) Biyomedikal Etik Prensipleri. Çev: M. Kemal Temel. 7. Ed. BETİM Yayınları, İstanbul. 2017. 701p.
  • Türk Medeni Kanunu. Resmi Gazete Tarih: 8.12.2001 Sayı: 24607 Available from: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4721.pdf. (cited 7 August 2019).
  • Keskin İ. “Kürtaj tartışmaları ve feminizm” Fe Dergi 7. 2015. (1): 86-95.
  • Türk Ceza Kanunu, Resmi Gazete tarihi: 12 Ekim 2004. Sayı: 25611 Available from: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237.pdf. (cited 7 August 2019)
  • Türkiye Psikiyatri Derneği. Kürtaj ‐ Sezaryen Yasa Tasarısı Hakkındakı̇ Görüşlerı̇ 2012. Available from: http://psikiyatri.org.tr/uploadFiles/246201214022-kurtajbasin_duyurusu.pdf. (cited 7 August 2019).
  • Çoban F. Bir İnsan Hakkı Olarak Güvenli Kürtaja Erişim. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2015. 2: 79-112.
  • Kırımlıoğlu N. Aile Planlaması Gebeliğin Sonlandırılması ve Türkiye’deki Nüfus Politikaları Hakkında Yasalar ve Etik Yaklaşımlar. T Klin J Mal Ethics I99H,1998 6: 24-32.
  • Wijdicks E. F. M. Neurocinema When Film Meets Neurology. CRC press. 2015. 267p.

Perceptions of a Group of Medical Students Regarding the Issue of Abortion: A Qualitative Analysis.

Yıl 2021, , 5 - 19, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.766428

Öz

Aim: The medical ethics education given at the faculty of medicine aims to help prospective physicians develop an ethics awareness as part of their professional identity so that they can evaluate the determinants of patient-physician relationship, identify the ethical issues and problems prevailing in medical practice and researches, and find appropriate solutions to the ethical dilemmas faced while protecting ethical values. The objective of this study was to set forth the perceptions of a group of medical students at Hacettepe University regarding the issue of abortion on the basis of the movie If These Walls Could Talk. We aimed to take students’ opinions on abortion, help them ponder on this issue within the context of professional values of physicians, and investigate whether they have gained a critical perspective in terms of feminist bioethics within the framework of the elective courses “Bioethics and Cinema” and “Representation of Physicians in Cinema”, both of which were offered during undergraduate medical education at Faculty of Medicine, Hacettepe University.

Method: The assignments submitted by 178 medical students about the movie “If These Walls Could Talk”, which is used as an educational course material at the Department of Medical History and Ethics, Hacettepe University, were evaluated using thematic analysis method. Before conducting the analyses of the assignments, the necessary permissions for the research were obtained from the Ethics Commission of Hacettepe University on 26.05.2017 with the approval numbered 3861.

Findings: The data obtained from student assignments were categorized into main and sub themes. The themes determined upon evaluating the students’ perceptions on abortion were “Human Rights”, “Ethical Justification”, and “The Role of Society”.

Conclusion and Suggestions: Our findings have demonstrated that the students have gained awareness on both personal values and professional ethical values. It can be said that the students could discuss abortion – which is an important issue of debate in bioethics – with a feminist bioethics perspective and using their critical thinking skills. Therefore, we suggest that film screenings and follow-up film debates be utilized more often in medical ethics/bioethics education.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • McKimm J. Forrest K. Thistlethwaite J. Simülasyon: Uygulama. Bir Bakışta Tıp Eğitimi [Medical Education at a Glance] Çev. Editörü: Elçin M. 20. Bölüm Çev.: Sezer B. Akademisyen Kitabevi, 2018. 20-21p.
  • Goldie, J. Review of ethics curricula in undergraduate medical education. Medical Education, 2000. 34: 108-119.
  • Alexander M, Hall M, Pettice Y. Cinemeducation: an innovative approach to teaching psychosocial medical care. Fam Med. 1994. 26:430-3.
  • Colt H. Quadrelli S. Friedman, L. D. The Picture of health medical ethics and movies. Oxford University Press. 2011. 527p.
  • Arcuri L, Montagnini B, Calvi G, Goss C. The perception of shared medical decision making of expert and lay people: Effects of observing a movie clip depicting a medical consultation. Patient Education and Counseling, 2013. 91: 50–55.
  • UNESCO Bioethics Core Curriculum, Section 2: Study Materials Ethics Education Programme, 2011 Available from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000210933.(accessed 10 August 2019).
  • Blasco PG. Literature and movies for medical students. Fam Med, 2001. 33: 426-8.
  • Koch G, Dollarhide C. Using popular film in counselor education. Counsel Educ Supervis. 2000. 39:203-11.
  • Dave S, Tandon K. Cinemeducation in psychiatry. Advances in psychiatric treatment, 2011. 17, 301–308. doi: 10.1192/apt.bp.107.004945.
  • Altındağ A, Yanık M, Uçok A, Alptekin K, Özkan M. Effects of an antistigma program on medical students’ attitudes towards people with schizophrenia. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 2006. 60: 283–288.
  • Alexander M, Lenahan P, Pavlov A. Cinemeducation: A Comprehensive Guide to Using Film in Medical Education. Radcliffe Publishing, Oxford-Seattle. 2005. 247p.
  • Keleş Ş, Demir M, Büken NÖ. A Thematic Assessment of Medical Students’ Approaches to the Phenomenon of Euthanasia. Tıp Eğitimi Dünyası, Mayıs-Ağustos 2019; 55. Doi: 10.25282/ted.529779
  • Büken NÖ. İnsanın Örselenebilirliği/Savunmasızlığı ve Kişisel Bütünlüğüne Saygı İlkesi Temelinde Kadınlar. Turkiye Klinikleri J Obstet Womens Health, 2018. 4(1): 1-11.
  • Hacettepe Üniversitesi Biyoetik Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (HÜBAM) Savunmasız / Örselenebilir Gruplarda Sağlık Hizmetlerinin Sunumu ve Sağlık Araştırmaları Çalıştayı, Ed: Büken NÖ, Akpınar A. Yayın no:3 Kadınlar açısından Saunmasızlık/Örselenebilirlik- Özvarış ŞB. 2015. 37-42p.
  • Foley G, Timonen V. Using grounded theory method to capture and analyze health care experiences. Health Services Research, 2015. 50: 1195-1210.
  • Green J, Thorogood N (). Qualitative Methods for Health Research. London: Sage, 2004. 262p. ISBN 0-7619-4771-X
  • Kamm FM. Abortion and the value of life: a discussion of Life’s Dominion. Colombia Law Review. 1995. 95 (1): 160-221.
  • Veatch RM. Bioetiğin Temelleri. Mega Basım, İstanbul. 2010. 203p.
  • Turkish Bioethics Association (2012). Yaşamın Başlangıcına İlı̇şkı̇n Sorunlar Hakkında Görüşü Available from: http://www.biyoetik.org.tr/wp-content/uploads/2015/08/TBD_Gorus.pdf (cited 7 August 2019)
  • Porter E. Abortion ethics: rights and responsibilities. Hypatia. 1994. 9(3): 66-87.
  • Guillaume A ve Rossier C. Abortion Around the World. An Overwiew of Legislation, Measures, Trends, and Consequences. Population, 2018. 2 (73): 217-306.
  • The Law on Population Planning [Nüfus Planlaması Hakkında Kanun], Resmi Gazete Tarih:27.5.1983 Sayı: 18059. Available from: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2827.pdf (cited 7 August 2019).
  • Habermas J. İnsan Doğasının Geleceği. Çev: Kaan H. Ökten 2. Baskı. İstanbul: Everest Yayınları. 2003. 176p.
  • Beauchamp TL, Childress JF. (2017) Biyomedikal Etik Prensipleri. Çev: M. Kemal Temel. 7. Ed. BETİM Yayınları, İstanbul. 2017. 701p.
  • Türk Medeni Kanunu. Resmi Gazete Tarih: 8.12.2001 Sayı: 24607 Available from: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4721.pdf. (cited 7 August 2019).
  • Keskin İ. “Kürtaj tartışmaları ve feminizm” Fe Dergi 7. 2015. (1): 86-95.
  • Türk Ceza Kanunu, Resmi Gazete tarihi: 12 Ekim 2004. Sayı: 25611 Available from: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237.pdf. (cited 7 August 2019)
  • Türkiye Psikiyatri Derneği. Kürtaj ‐ Sezaryen Yasa Tasarısı Hakkındakı̇ Görüşlerı̇ 2012. Available from: http://psikiyatri.org.tr/uploadFiles/246201214022-kurtajbasin_duyurusu.pdf. (cited 7 August 2019).
  • Çoban F. Bir İnsan Hakkı Olarak Güvenli Kürtaja Erişim. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2015. 2: 79-112.
  • Kırımlıoğlu N. Aile Planlaması Gebeliğin Sonlandırılması ve Türkiye’deki Nüfus Politikaları Hakkında Yasalar ve Etik Yaklaşımlar. T Klin J Mal Ethics I99H,1998 6: 24-32.
  • Wijdicks E. F. M. Neurocinema When Film Meets Neurology. CRC press. 2015. 267p.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Müge Demir 0000-0002-3940-6847

Şükrü Keleş 0000-0003-2867-4608

Nüket Büken 0000-0001-9166-6569

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

Vancouver Demir M, Keleş Ş, Büken N. Perceptions of a Group of Medical Students Regarding the Issue of Abortion: A Qualitative Analysis. TED. 2021;20(60):5-19.