BibTex RIS Kaynak Göster

The Comparison Of The Problem Based Education and the Classical Training Model During Anatomy Education

Yıl 2005, Cilt: 19 Sayı: 19, 14 - 19, 01.02.2005

Öz

AIM: Our aim is to compare the success level of the students on the subjects the upper extremity and shoulder anatomy applied by the problem based education method and the anatomy of the arm, forearm and hand applied by the classical education during 2002-2003 education year. One year later during the 2003-2004 education year, we applied the veritable exam about the same subjects to the same students in order to obtain the success level and compare the two distinct education methods, (the problem based education and the classical education.) METHOD: Akdeniz University, Faculty of Medicine, 1st Year students were the test group. During the 2002-2003 academic year two types of examinations were applied to the students. The examination about the upper extremity and shoulder anatomy was done according to the problem based education method, the other examination about the arm, forearm and hand anatomy was done according to the classical method. After one year, during the 2003-2004 academic period, the same questions were applied in an examination in order to obtain the success level of the students. FINDINGS: When we compared the mean point of the examination results, done according to the problem based education and the mean point of the examinations results done according to the classical education applied in the 2002-2003 education year, we did not find any statistical difference between the mean points of the two examinations. There wasn’t also any statistical difference between the mean points of the same exams that applied one year later. RESULTS: Our results have shown that there isn’t any statistical difference between the education methods, the problem based education and the classical education and the mean points of the students’ taken both from the 2002-2003 education year exams and both from the following year exams.

Kaynakça

  • ) Schmidt GH, Neufeld V, Nooman M, Ogunbode T. Network of Community-Oriented Educational Institutions for the Halth Sciences. Academic Medicine 1991;66:259-263.
  • ) Dolmands D, Gıjselaers W, Moust J, Grave W, Wolfhagen I, Vleuten C. Trends İn Research On The Tutor İn Problem-Based Learning: Conclusions And İmplications For Educational Practice And Research. Medical Teacher 2002;24:173-180.
  • ) Türk tabipleri birliği mezuniyet öncesi tıp eğitimi raporu, Ankara, 2002.
  • ) Musal B. Probleme Dayalı Öğrenim Yöntemi. Hekim ve Yaşam 1998;6-8.
  • ) Schimdt HG. Foundations of Problem-Based Learning: Some Explanatory Notes. Medical Education 1993;27:422-432
  • ) Probleme Dayalı Öğrenim. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğiticilerin Eğitimi Komitesi, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları, 2002.
  • ) Alimoglu M.K., Gürpınar E., Şenol Y., Çubukçu S., Aktekin M., “Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenim Uygulamaları Konusundaki Memnuniyetleri, Tıp Eğitim Dünyası, 8-15;14;2004.
  • ) Nandi PL, Chan JNF, Chan CPK, Chan P, Chan LPK. Undergraduate Medical Education: Comparison of Problem-Based Learning And Conventional Teaching. Hong Kong Medical Journal 2000;6:301-306.
  • ) Blake RL, Hosokawa MC, Riley SL. Student Performances On Step 1 and Step 2 of the United States Medical Licensing Examination Following İmplementation of Problem-Based Learning Curriculum. Academic Medicine 2000;75: 66-70.
  • ) Antepohl W, Herzig S. Problem-Based Learning Versus Lecture-Based Learning in a Course of Basic Pharmacology: a Controlled, Randomized Study. Medical Education 1999;33:106-113.
  • ) Blake, R.L., Hosokawa, M.C. and S. Riley. Academic Medicine 75:66-70, 2000.
  • ) Hmlo, C.E. Compared full, elective and non-PBL. Teaching and Learning in Medicine 10: 92-100, 1998.
  • ) Patel et al. Compared McMaster and McGill students. Cognition and Instruction 10: 335-378, 1993.

Anatomi Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenim İle Klasik Eğitim Modelinin Karşılaştırılması

Yıl 2005, Cilt: 19 Sayı: 19, 14 - 19, 01.02.2005

Öz

AMAÇ: 2002-2003 eğitim öğretim döneminde öğrencilerin, Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) ile öğrenilen üst ekstremite ve omuz anatomisi ve klasik eğitim metodu ile öğrenilen kol, ön kol ve el anatomisi ile ilgili konulardaki bilgi düzeyini ve bir yıl sonra bu bilgiyi ne düzeyde hatırladıklarını saptamak, iki farklı eğitim modelinin sınav başarısını karşılaştırmaktır. YÖNTEM: Araştırma grubunu oluşturan öğrencilere (Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I öğrencilerinin tümü) 2002-2003 eğitim öğretim döneminde PDÖ de öğrenilen üst ekstremite, omuz anatomisi (20 soru), klasik eğitim ile öğrenilen kol, önkol ve el anatomisi ile ilgili (20 soru) sorulan sorular, bir yıl sonra bir sınavda tekrar sorularak öğrencilerin bilgi düzeyleri saptanmıştır. BULGULAR: Öğrencilerin 2002-2003 eğitim döneminde PDÖ ve klasik eğitim sınavlarında aldıkları puan ortalamaları incelendiğinde iki ortalama arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. İkinci yıl değerleri incelendiğinde ise PDÖ ve klasik eğitim ortalama başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. SONUÇ: Bu araştırma sonucunda gerek ilk gerekse ikinci yılda öğrencilerin sınavlarda aldıkları puan ortalamaları ile eğitim sistemi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • ) Schmidt GH, Neufeld V, Nooman M, Ogunbode T. Network of Community-Oriented Educational Institutions for the Halth Sciences. Academic Medicine 1991;66:259-263.
  • ) Dolmands D, Gıjselaers W, Moust J, Grave W, Wolfhagen I, Vleuten C. Trends İn Research On The Tutor İn Problem-Based Learning: Conclusions And İmplications For Educational Practice And Research. Medical Teacher 2002;24:173-180.
  • ) Türk tabipleri birliği mezuniyet öncesi tıp eğitimi raporu, Ankara, 2002.
  • ) Musal B. Probleme Dayalı Öğrenim Yöntemi. Hekim ve Yaşam 1998;6-8.
  • ) Schimdt HG. Foundations of Problem-Based Learning: Some Explanatory Notes. Medical Education 1993;27:422-432
  • ) Probleme Dayalı Öğrenim. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğiticilerin Eğitimi Komitesi, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları, 2002.
  • ) Alimoglu M.K., Gürpınar E., Şenol Y., Çubukçu S., Aktekin M., “Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenim Uygulamaları Konusundaki Memnuniyetleri, Tıp Eğitim Dünyası, 8-15;14;2004.
  • ) Nandi PL, Chan JNF, Chan CPK, Chan P, Chan LPK. Undergraduate Medical Education: Comparison of Problem-Based Learning And Conventional Teaching. Hong Kong Medical Journal 2000;6:301-306.
  • ) Blake RL, Hosokawa MC, Riley SL. Student Performances On Step 1 and Step 2 of the United States Medical Licensing Examination Following İmplementation of Problem-Based Learning Curriculum. Academic Medicine 2000;75: 66-70.
  • ) Antepohl W, Herzig S. Problem-Based Learning Versus Lecture-Based Learning in a Course of Basic Pharmacology: a Controlled, Randomized Study. Medical Education 1999;33:106-113.
  • ) Blake, R.L., Hosokawa, M.C. and S. Riley. Academic Medicine 75:66-70, 2000.
  • ) Hmlo, C.E. Compared full, elective and non-PBL. Teaching and Learning in Medicine 10: 92-100, 1998.
  • ) Patel et al. Compared McMaster and McGill students. Cognition and Instruction 10: 335-378, 1993.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Erol Gürpınar Bu kişi benim

Yeşim Şenol Bu kişi benim

Nurettin Oğuz Bu kişi benim

Bahadır Demirel Bu kişi benim

Yaşar Uçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2005
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 19 Sayı: 19

Kaynak Göster

Vancouver Gürpınar E, Şenol Y, Oğuz N, Demirel B, Uçar Y. Anatomi Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenim İle Klasik Eğitim Modelinin Karşılaştırılması. TED. 2005;19(19):14-9.