BibTex RIS Kaynak Göster

Changes in Students’ PBL Session Performances Throughout The Years in Dokuz Eylül University School of Medicine

Yıl 2005, Cilt: 19 Sayı: 19, 29 - 33, 01.02.2005

Öz

The aim of the present study is to compare PBL session performances of Dokuz Eylül University School of Medicine (DEUSM) students in their first and third years. The Tutorial Student Assessment Form ratings attributed to the 2000-2001 academic year’s firstyear students are compared with the same group of students’ 2002-2003 academic year ratings as third-year students. This form, is a five-point scale consisting of 20 items grouped under four main titles; knowledge use, reasoning & self-directed learning, communication skills and assessment skills. Paired Samples T Test was used for statistical analysis. The average scores attributed to students (max: 100) were 89.51±7.99 in the first year, and 91.62±6.89 in the third year (p

Kaynakça

  • ) Barrows HS & Tamblyn RM 1980. Problem-Based Learning: An Approach to Medical Education. New York: Springer.
  • ) Hughes-Caplow JA, Donaldson JF et al. 1997. Learning in a problem-based medical curriculum: Students’ conceptions, Med Educ, 31: 440–447.
  • ) Norman GR & Schmidt HG 2000. Effectiveness of problem-based learning curricula: Theory practice and paper darts, Med Educ, 34: 721–728.
  • ) Das M, Mpofu DJS, Hasan MY & Stewart TS 2002. Student perceptions of tutor skills in problem-based learning tutorials, Med Educ, 36 (3): 272-278.
  • ) Harden RM & Crosby J 2000. AMEE Guide No 20: The Good Teacher is more than a lecturer–the twelve roles of the teacher, Med Teach, 22 (4):.334-348.
  • ) Davis MH & Harden RM 1999. AMEE Medical Education Guide No.15: Problem-based learning: a practical guide, Med Teach, 21 (2): 130-140.
  • ) Eva KW 2001. Assessing Tutorial-Based Assessment, Adv Health Sci Educ Theory Pract, 6 (3): 243-257.
  • ) Schmidt HG 1993. Foundations of problem-based learning: some explanatory notes, Med Educ, 27: 422-432.
  • ) Hay J 1995. Tutorial Performance. In: S. Shannon & G. Norman (Eds) Evaluation Methods: A Resource Handbook. Canada: McMaster University.
  • ) Musal B, Abacıoğlu H, Dicle O, Akalın E, Sarıoğlu S, Esen A 2002. Faculty Development Program in Dokuz Eylül School of Medicine: In the process of curriculum change from traditional to PBL, Medical Education Online 7(2).
  • ) Musal B, Özan S, Taşkıran HC, Şemin İ 2001. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde probleme dayalı öğrenim değerlendirme formlarına ilişkin güvenilirlik çalışması, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 15 (4): 365-70.
  • ) Özan S, Taşkıran C, Gürsel Y, Musal B, Şemin İ 2003. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinde kullanılan Öğrenci Değerlendirme Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17: 7-11.
  • ) Crosby J 1996. AMEE medical education guide No.8: Medical education, Med Teach, 18, No 3: 189-217.
  • ) Miral S 2001. Tıp Eğitiminde İletişim Becerileri: Çağdaş Yöntem ve Teknikler, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Özel Sayı Aktif Eğitim: 63-66.
  • ) Kropiunigg U, Pucher I, Weckenmann M 2002. Learning in groups: Teamshaping in the teaching of medical psychology, Med Educ, 36: 334-336.
  • ) Des Marchais JE, Bureau MA, Dumaıs B, Pıgeon G 1992. From traditional to problem-based learning: a case report of complete curriculum reform, Med Educ, 26: 190-199.
  • ) Holen A 2000. The PBL group: self–reflections and feedback for improved learning and growth, Med Teach, 22 (5): 485-488.

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenim Oturumlarındaki Performanslarının Yıllar İçerisindeki Değişimi

Yıl 2005, Cilt: 19 Sayı: 19, 29 - 33, 01.02.2005

Öz

Bu çalışmada Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde (DEÜTF) aynı grup öğrencilerin Dönem I’de Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) oturumlarındaki performanslarının Dönem III’teki performansları ile karşılaştırılması amaçlanmıştır. 2000-2001 akademik yılında Dönem I’de olan öğrencilerin Probleme Dayalı Öğrenim-Öğrenci Etkinlik Değerlendirme (PDÖ-ÖED) Formu puanlarıyla aynı öğrencilerin 2002-2003 akademik yılına ait Dönem III puanları karşılaştırılmıştır. Form, 5’li Likert tipi bir ölçektir ve 20 maddeden oluşmaktadır; maddeler dört ana başlık altında toplanmıştır; bilginin kullanımı, sorgulama-kendi kendine öğrenme, iletişim becerileri ve değerlendirme becerileri. İstatistiksel analiz olarak bağımlı gruplarda T test kullanılmıştır. Aynı grup öğrencilerin PDÖ-ÖED ortalama puanları (50 bilginin kazanımı, 50 sosyal beceriler max:100) Dönem I’de 89.51±7.99, Dönem III’te 91.62±6.89 olarak saptanmıştır (p

Kaynakça

  • ) Barrows HS & Tamblyn RM 1980. Problem-Based Learning: An Approach to Medical Education. New York: Springer.
  • ) Hughes-Caplow JA, Donaldson JF et al. 1997. Learning in a problem-based medical curriculum: Students’ conceptions, Med Educ, 31: 440–447.
  • ) Norman GR & Schmidt HG 2000. Effectiveness of problem-based learning curricula: Theory practice and paper darts, Med Educ, 34: 721–728.
  • ) Das M, Mpofu DJS, Hasan MY & Stewart TS 2002. Student perceptions of tutor skills in problem-based learning tutorials, Med Educ, 36 (3): 272-278.
  • ) Harden RM & Crosby J 2000. AMEE Guide No 20: The Good Teacher is more than a lecturer–the twelve roles of the teacher, Med Teach, 22 (4):.334-348.
  • ) Davis MH & Harden RM 1999. AMEE Medical Education Guide No.15: Problem-based learning: a practical guide, Med Teach, 21 (2): 130-140.
  • ) Eva KW 2001. Assessing Tutorial-Based Assessment, Adv Health Sci Educ Theory Pract, 6 (3): 243-257.
  • ) Schmidt HG 1993. Foundations of problem-based learning: some explanatory notes, Med Educ, 27: 422-432.
  • ) Hay J 1995. Tutorial Performance. In: S. Shannon & G. Norman (Eds) Evaluation Methods: A Resource Handbook. Canada: McMaster University.
  • ) Musal B, Abacıoğlu H, Dicle O, Akalın E, Sarıoğlu S, Esen A 2002. Faculty Development Program in Dokuz Eylül School of Medicine: In the process of curriculum change from traditional to PBL, Medical Education Online 7(2).
  • ) Musal B, Özan S, Taşkıran HC, Şemin İ 2001. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde probleme dayalı öğrenim değerlendirme formlarına ilişkin güvenilirlik çalışması, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 15 (4): 365-70.
  • ) Özan S, Taşkıran C, Gürsel Y, Musal B, Şemin İ 2003. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinde kullanılan Öğrenci Değerlendirme Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17: 7-11.
  • ) Crosby J 1996. AMEE medical education guide No.8: Medical education, Med Teach, 18, No 3: 189-217.
  • ) Miral S 2001. Tıp Eğitiminde İletişim Becerileri: Çağdaş Yöntem ve Teknikler, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Özel Sayı Aktif Eğitim: 63-66.
  • ) Kropiunigg U, Pucher I, Weckenmann M 2002. Learning in groups: Teamshaping in the teaching of medical psychology, Med Educ, 36: 334-336.
  • ) Des Marchais JE, Bureau MA, Dumaıs B, Pıgeon G 1992. From traditional to problem-based learning: a case report of complete curriculum reform, Med Educ, 26: 190-199.
  • ) Holen A 2000. The PBL group: self–reflections and feedback for improved learning and growth, Med Teach, 22 (5): 485-488.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Sevgi Karademir Bu kişi benim

Sema Özan Bu kişi benim

Yücel Gürsel Bu kişi benim

Berna Musal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2005
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 19 Sayı: 19

Kaynak Göster

Vancouver Karademir S, Özan S, Gürsel Y, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenim Oturumlarındaki Performanslarının Yıllar İçerisindeki Değişimi. TED. 2005;19(19):29-33.