Adult learning theory suggests that learning is most effective when related to need, when driven by the learners and when it is flexible. Assessing learning needs is a fundamental step to ensure the relevance of the educational activity. If educators don’t use needs assessments, they may not know what the learners want and what will motivate them to learn. The needs assessment is a process by which curriculum developers identify the differences between the ideal and the actual characteristics of the targeted learner group. Information related to curriculum development process, learners’ needs, needs assessment process and methods of assessing the learning needs for various educational activities will be presented in this paper.
Yetişkin öğrenme teorisine göre eğitimin öğrenenin ihtiyaçlarına yönelik ve esnek olması etkin öğrenmeyi sağlamaktadır. Öğrenenin ihtiyaçlarının belirlenmesi eğitim aktivitelerinin konu ile bağlantısını sağlamada temel asamadır. Eğiticiler ihtiyaç belirlemeyi kullanmazsa öğrenenlerin neyi öğrenmek istediklerini ve öğrenmeye nasıl motive edileceklerini bilemez. İhtiyaç belirleme program geliştirmeciler tarafından hedef grubun ideal durumu ile mevcut durumu arasındaki farklılığını belirlediği bir süreçtir. Bu yazıda eğitim programı geliştirme süreci, öğrenenlerin ihtiyaçları, ihtiyaç belirleme süreci ve ihtiyaç belirlemede kullanılan yöntemler konusunda bilgi sunulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2006 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 22 Sayı: 22 |