BibTex RIS Kaynak Göster

An Education Program Model to Teach Basic Practice of Medicine: Introduction to Clinical Practices

Yıl 2006, Cilt: 22 Sayı: 22, 10 - 16, 01.05.2006

Öz

Basic medical skills and attitudes that should be acquired at the end of undergraduate medical education are defined as universal standarts. Education programs which begin before clinical years, learner centered, target problem solving, integrated, community based, interdisciplinary, aimed at skill teaching in a systematic manner are accepted to be effective in teaching basic practice of medicine. In this article, a program that is developed to integrate the “science” and “art” sides of medicine appropriately to the essential principles described previously and applied in Marmara University Medical School since 2000 with the name of Introduction to Clinical Skills Program (ICP) is presented. ICP is an original multidisciplinary program that lasts for 3 years and continues for 26 weeks in each year. Its main objective is to acquire medical students who obtain behaviors and attitudes to provide medical care to the patients and proxies in a humanistic, holistic and professional manner. Because of this, it is applied in small groups. Main elements of the program are; communication skills, clinical skills laboratory activities, student researches, human in medicine, primary care and out-patient clinics experiences.

Kaynakça

  • WFME Executive Council. Global Standarts for Quality Improvement. WFME Report on Medical Education. WFME Office, University of Copenhagen. 2003; 5-7 www.sund.ku.dk/wfme/Activities/Translations adresinden 04.11.2005 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Bryant J. H. Educating tomorrow’s doctors. World Health Forum 1993;14: 217-230
  • Whitcomb ME, Anderson MB. Transformation of medical students’ education: work in progress and continuing challenges. Academic Medicine 1999; 74(10): 1076-1079
  • Wickstrom GC, Kolar MM, Keyserling TC, et al. Confidence of graduating internal medicine residents to perform ambulatory procedures. Journal of General Internal Medicine 2000;15: 361–365
  • Boelen C. Medical education reform: The need for global action. Academic Medicine 1992: 67; 745-749
  • İ. Sayek, B.Kılıç.Türk Tabipler Birliği Çalışma Grubu. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu. Ankara. 1997; 21-24
  • Saunders J. The practice of medicine as an art and as a science . Journal of Medical Ethics: Medical Humanities 2000; 26: 18-22
  • Kachur E, Lischka M, Das M, Ahn DS, Ban N, Swartz M. Notes from the 7th Ottawa International Conference on Medical Education and Assessment. http://www.utmb.edu/meo/u0000002.htm adresinden en son 16.02.2002 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karle H, et al. WFME Task Force on defining international standarts in basic medical education. Report on the working party, Copenhagen. Medical Education 2000;34: 665-675
  • Erney S, Biddle B, Siska K, Riesenberg LA. Change in medical students’ attitudes about primary care during the third year of medical school. Academic Medicine 1994 ; 69(11):927-929
  • Lam TP, Irwin M, Chow LWC, Chan P. Early introduction of clinical skills teaching in a medical curriculum-factors affecting students’ learning. Medical Education 2002;36: 233-240

TEMEL HEKİMLİK UYGULAMALARININ ÖĞRETİLMESİ İÇİN BİR PROGRAM MODELİ: KLİNİK UYGULAMALARA GİRİŞ

Yıl 2006, Cilt: 22 Sayı: 22, 10 - 16, 01.05.2006

Öz

Tıp eğitiminin sonunda edinilmesi gereken temel beceri ve tutumlar evrensel standartlar olarak tanımlanmıştır. Klinik öncesi dönemde başlayan, eğitilen merkezli, problem çözmeye yönelik, entegre, topluma dayalı, disiplinler arası, sistematik bir program çerçevesinde beceri kazandırmaya yönelik olan eğitim programları temel hekimlik uygulamalarının edindirilmesi için etkili bir yöntem olarak kabul edilmektedir. Bu yazıda, tıp eğitiminin “bilim” ve “sanat” yanları olarak anılan parçalarının entegrasyonunu gerçekleştirmek üzere yukarıda sayılan temel prensiplere uygun olarak gelistirilen ve Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesinde 2000 yılından beri Klinik Uygulamaya Giriş (KUG) programı adıyla yürütülmekte olan program tanıtılmaktadır. KUG, üç yıl boyunca süren ve her yıl yaklaşık 26 hafta devam eden multidisipliner ve özgün bir programdır. Temel hedefi tıp öğrencilerinin, kişilere, hastalara ve yakınlarına insancıl, bütüncül ve profesyonel bir biçimde tıp hizmeti sunma tutum ve davranışı edinmesidir. Bu nedenle küçük grup çalışmalarıyla yürütülür. 3letisim becerileri, klinik beceri laboratuarı çalışmaları, öğrenci araştırmaları, tıpta insan, saha ve poliklinik deneyimi KUG’un temel bileşenlerini oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • WFME Executive Council. Global Standarts for Quality Improvement. WFME Report on Medical Education. WFME Office, University of Copenhagen. 2003; 5-7 www.sund.ku.dk/wfme/Activities/Translations adresinden 04.11.2005 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Bryant J. H. Educating tomorrow’s doctors. World Health Forum 1993;14: 217-230
  • Whitcomb ME, Anderson MB. Transformation of medical students’ education: work in progress and continuing challenges. Academic Medicine 1999; 74(10): 1076-1079
  • Wickstrom GC, Kolar MM, Keyserling TC, et al. Confidence of graduating internal medicine residents to perform ambulatory procedures. Journal of General Internal Medicine 2000;15: 361–365
  • Boelen C. Medical education reform: The need for global action. Academic Medicine 1992: 67; 745-749
  • İ. Sayek, B.Kılıç.Türk Tabipler Birliği Çalışma Grubu. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu. Ankara. 1997; 21-24
  • Saunders J. The practice of medicine as an art and as a science . Journal of Medical Ethics: Medical Humanities 2000; 26: 18-22
  • Kachur E, Lischka M, Das M, Ahn DS, Ban N, Swartz M. Notes from the 7th Ottawa International Conference on Medical Education and Assessment. http://www.utmb.edu/meo/u0000002.htm adresinden en son 16.02.2002 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karle H, et al. WFME Task Force on defining international standarts in basic medical education. Report on the working party, Copenhagen. Medical Education 2000;34: 665-675
  • Erney S, Biddle B, Siska K, Riesenberg LA. Change in medical students’ attitudes about primary care during the third year of medical school. Academic Medicine 1994 ; 69(11):927-929
  • Lam TP, Irwin M, Chow LWC, Chan P. Early introduction of clinical skills teaching in a medical curriculum-factors affecting students’ learning. Medical Education 2002;36: 233-240
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Pemra C. Ünalan Bu kişi benim

Sibel Kalaça Bu kişi benim

Serap Çifçili Bu kişi benim

Arzu Uzuner Bu kişi benim

Mehmet Akman Bu kişi benim

Özlem Sarıkaya Bu kişi benim

Mehmet Ali Gülpınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2006
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 22 Sayı: 22

Kaynak Göster

Vancouver Ünalan PC, Kalaça S, Çifçili S, Uzuner A, Akman M, Sarıkaya Ö, Gülpınar MA. TEMEL HEKİMLİK UYGULAMALARININ ÖĞRETİLMESİ İÇİN BİR PROGRAM MODELİ: KLİNİK UYGULAMALARA GİRİŞ. TED. 2006;22(22):10-6.