Introduction: The aim of this article is to promote and evaluate the community health and field practice vertical corridor program which is carried out within the life cycles block. The aim of the community health and field practice program is to show the various preventive health care services applicable in the different stages of life and provide them with a chance to observe these services. There are 14 hours theoretical and three hours practical per student. Practicals include reproductive rights discussion, home visits of infants and pregnant women with midwives, discussion of observations during home visits. Material and Method: The effectiveness of the program has been assessed through the level of success of the students and their feedbacks about the program. Students feedback gathered using a questionnaire consisting of a nine point Likert Scale (1: very bad - 9: very good) and open ended questions. 85.9% of the students (244 out of 284) gave their feedbacks. Findings: The students obtained a mean score of 91.7±8.4 from the observation forms and home assignments works. The average score of the program was above 6.50 in all aspects. Lectures and home visits were the most popular items. The items positively evaluated by the students were; the lectures and practices were reciprocally supportive, a very beneficial reproductive rights discussion was conducted by a specialist of the field and home visits provided a positive learning environment. Result: Community health and field practice program gave the students the opportunity of knowing each other and working jointly with community health care staff. The program provided the students with a holistic approach and provided them with a chance to implement their knowledge in real life situations.
community health field practice medical education midwives home visits
Giriş: Bu yazının amacı, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi eğitim programının ikinci yılında gerçeklesen Hayatın Evreleri bloğunda, blok hedeflerine entegre olarak yürütülen Toplum Sağlığı Alan (TSA) Dikey Koridoru programının tanıtılması ve değerlendirilmesidir. TSA programının amacı, toplumun sağlığını geliştirmek için, yaşamın farklı evrelerinde yürütülmesi gereken koruyucu sağlık hizmetlerinin tanıtılması ve yerinde gözlenmesidir. Programda 14 saat kuramsal ders ve üç uygulama (üreme hakları tartışması; evde gebe-bebek izlemleri; evde gebe-bebek izlemlerinin tartışılması) yer almaktadır. Gereç ve Yöntem: Programın etkinliği öğrencilerin başarı düzeyleri ve geribildirimleri aracılığıyla ölçülmüştür. Geribildirimler dokuzlu Likert ölçeğinde (1:çok kötü - 9:çok iyi) yanıtlanan ve açık uçlu sorulardan oluşan formlar aracılığıyla alınmıştır. 284 öğrencinin 244’ünden (%85.9) soru formu toplanmıştır. Bulgular: Öğrenciler gözlem formlarından ve ödevlerden ortalama 91.7±8.4 değerinde not almışlardır. Program tüm kriterler açısından 6.50’nin üzerinde ortalama değerler almıştır. Kuramsal dersler ve ev ziyaretleri en beğenilen bölümlerdir. Kuramsal derslerin uygulama ile bağlantılı olması, üreme hakkı tartışmasının olgular aracılığıyla, konunun uzmanı tarafından yürütülmesi, ev ziyaretlerinde yerinde eğitimin öğrenmeyi kolaylaştırması başlıca olumlu geribildirimlerdir. Sonuç: TSA eğitim programı, öğrencilerin sağlık hizmetlerinin topluma en yakın olan aşamalarında hizmet veren sağlık çalışanlarını tanımalarını ve birlikte tartışmalarını, bütüncül bir bakış açısı kazanmalarını, öğrendikleri bilgilerini gerçek yasamın içinde uygulamalarını sağlamıştır.
toplum sağlığı alan uygulaması tıp eğitimi ebeler ev ziyareti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2006 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 22 Sayı: 22 |