Background: The present study aims to develop a scale to determine medical students’ attitudes towards medical profession. Methods: The reserarchers examined the literature related with medical profession and attitude scales. Initially, the 63 items supposed to take place at the scale were written. After being eliminated, Likert styled 50-items was planned. An half of the items were positive. This scale draft was reviewed by six experts for content validity. Based on these experts’ opinions, 14 items were eliminated and a 36-item test form was answered by 491 students who registered at Ege University Medical Faculty in the 2005-2006 academic year. The study group consisted of 390 students who responded to all the items of the scale. To test the structure validity of the scale and find out its sub-dimensions, the explanatory factor analysis was performed. The five items were eliminated firstly from the scree plot and eigenvalues. Then the seven items were eliminated with the varimax rotated factor analysis and three sub-dimensions were found. Three experts’ opinions were taken for the subdimensions’ names and they were designated respectively willingness, helping and dedication to profession. Finally, the confirmatory factor analysis was done for testing the model of the three sub-dimensions. The fit indexes of the scale were confirmed the model of related three subdimensions. The reliability (Cronbach alpha) of the Medical Profession Attitude Scale (MPAS) was found 0.95. The MPAS was included 12 positive and 12 negative items. Findings: According to exploratory and confirmatory factor analysis 26 items eliminated from 50 item scale for validity of MPAS. Coefficient alfa value for the scale were 0,95. Conclusion: Findings indicated that, the MPAS is a valid and reliable measuring tool for medical students.
Attitude attitude scales medical profesion attitude towards medical profesion
Amaç: Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinin hekimlik mesleğine yönelik tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Öncelikle hekimlik mesleği ve tutum ölçekleri ile ilgili literatür incelenerek, ölçekte yer alabilecek 63 madde yazılmıştır. Elemelerden sonra yarısı olumlu yarısı olumsuz, Likert tipinde 50 maddelik bir ölçek tasarlanmıştır. Bu taslak, altı öğretim üyesinin görüşüne sunularak kapsam geçerliği sağlanmaya çalışılmıştır. Uzman görüşlerine göre 14 madde elenmiş ve 36 maddeden oluşan deneme formu, 2005-06 öğretim yılında EÜTF’de kayıtlı 491 kişiye uygulanmış, gerekli elemeler yapıl çalışma grubunu 390 kişi oluşturmuştur. Veriler üzerinde önce açıklayıcı faktör analizi yapılarak beş madde elenmiştir. Varimax rotasyonlu faktör analizi yapılarak üç boyut elde edilmiş ve yedi madde daha elenmiştir. Alt boyutlara isim verilebilmesi için üç uzmana danışılarak boyutların isimleri isteklilik, yardımcı olma ve mesleğe adanmışlık olarak belirlenmiştir. Ölçeğin üç boyutlu olduğuna yönelik modelin test edilmesi amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, elde edilen uyum indekslerinden HMTÖ (Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği) maddelerinin ilgili üç alt ölçeğe ilişkin yapılarla olan modellerinin uygun olduğu yargısına ulaşılmıştır. 12 olumlu ve 12 olumsuz olmak üzere 24 maddeden oluşan HTMÖ’nin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,95 olarak hesaplanmıştır. Bulgular: HTMÖ’nin geçerliğini sağlamak için yapılan açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda 50 maddeden oluşan taslak formdan 26 madde elenerek, Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,95 olan bir tutum ölçeği elde edilmiştir. Sonuç: Elde edilen bulgular, HTMÖ’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Tutum tutum ölçeği hekimlik mesleği hekimlik mesleğine yönelik tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2006 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 23 Sayı: 23 |