Background: Burnout, a marker of professional distress prevalent among residents and physicians, has been speculated to originate in medical school. Little is known about burnout in medical students. In this study, burnout status and effect of training of the first and second year students in Erciyes University Medical Faculty was aimed to be assessed. Methods: Study was conducted in November 2006- December 2007. A total of 264 first and second year medical students (41 intervention – 223 control) participated to the study. A elective course entitled “Stress Management” was offered to first and second year medical students. students were surveyed on the first day (time 1) of the elective course and again a year later (time 2). Maslach Burnout Inventory (MTÖ) was used to assess the burnout status. There are three subscscales on the MTÖ: 1.Emotional Exhaustion (DT), 2.Depersonalization (D), and 3.Personal Accomplishment (KB). Results: Of the medical students, 155 (58.7%) were male, 262 (99.2%) were single. Before the training there was no statististicly difference three subscales of the MBI. The average points of subscscales were DT:12.04.7, D:3.62.5, KB:11.43.6 in the intervention group. The average points of subscscales were DT:12.35.4, D:4.32.7, KB:12.03.8 in the control group. Emotional Exhaustion points of the intervention group decrease after the training. The average points of subscscales were DT:12.04.5, D:4.42.8, KB:13.24.5 in the intervention group. The average points of subscscales were DT:14.45.6, D:4.93.1, KB:12.53.7 in the control group. Conclusions: Regarding this results stress management training based on adult learning principles is effective on medical students to reducing burnout especially emotional exhaustion subscscales.
Burnout Syndrome Medical Students Intervention Emotional Exhaustion Depersonalization
Amaç: Tükenmişlik, mesleki olarak strese çok maruz kalanlarda, özellikle de hekimlerde çok sıktır. Tıp öğrencilerindeki tükenmişlikle ilgili olarak çok az şey bilinmektedir. Bu çalışmada Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesinde okuyan birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinde tükenmişlik durumu ve eğitimin bu duruma etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, Kasım 2006- Aralık 2007 arasında yapılmıştır. Çalışmaya toplam 264 birinci ve ikinci sınıf öğrencisi (41 müdahale – 223 kontrol) katılmıştır. Stres yönetimi isimli seçmeli dersi isteyen birinci ve ikinci sınıf öğrencileri alabilmişlerdir. Hem müdahale hem de kontrol grubuna bir ön test, bu tarihten bir yıl sonra da son test uygulanmıştır. Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MTÖ), tükenmişliği ölçmede kullanır ve üç alt ölçeği vardır: Duygusal tükenme (DT), Duyarsızlaşma (D) ve kişisel başarı noksanlığı (KB). Bulgular: Tıp öğrencilerinin 155’i (%58.7) erkekti, 262’si (%99.2) bekârdı. Eğitimden önce müdahale ve kontrol grubu arasında MTÖ’nün üç alt ölçeği açısından istatistiksel olarak bir fark yoktu. Müdahale grubunun alt ölçeklerin ortalama puanları: DT:12.04.7, D:3.62.5, KB:11.43.6. Kontrol grubunun alt ölçeklerin ortalama puanları: DT:12.35.4, D:4.32.7, KB:12.03.8 olarak saptanmıştır. Eğitimden sonra müdahale grubunda duygusal tükenme puanları azalmıştır. Müdahale grubunun alt ölçeklerin ortalama puanları: DT:12.04.5, D:4.42.8, KB:13.24.5. Kontrol grubunun alt ölçeklerin ortalama puanları: DT:14.45.6, D:4.93.1, KB:12.53.7. Sonuç: Bu sonuçlara dayanarak, yetişkin eğitimi prensiplerine dayalı olarak verilen stres yönetimi eğitiminin tıp öğrencilerinde tükenmişliğin özellikle de duygusal tükenme alt boyutunun azaltılmasında etkili olduğu söylenebilir.
Tükenmişlik Sendromu tıp öğrencileri müdahale duygusal tükenme duyarsızlaşma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 35 Sayı: 35 |