BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphors Put Forward By Medical Faculty Grade I, II And III Students Of Pamukkale University Concerning The Concept “Doctor”

Yıl 2012, Cilt: 35 Sayı: 35, 30 - 43, 01.09.2012

Öz

Aim of the study: The present study aims to explore medical faculty students' perceptions regarding the concept “doctor” through metaphors and to evaluate and classify commonly used metaphors in terms of common objectives and characteristics. Method: Grade I, II and III students of medical faculty were asked to write about metaphors regarding the concept “doctor”. Results: The results of the questionnaire show that there are 74 metaphors used by the students and the metaphors are classified under five categories after the evaluation. Discussion: The results reveal that most of the metaphors used by medical faculty students concerns basic tasks of the doctor, the intensity of their professional lives and their personal characteristics expected by their patients.

Kaynakça

  • http://tdkterim.gov.tr/bts/ Oxford RL, Tomlinson S, Barcelos A, Harrington C, Lavine RZ, Saleh A ve Longhini A. Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System 1998;26:3-50.
  • Yob IM. Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education 2003;22:127-138.
  • Forceville C. The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics 2002;34:1
  • Çelikten M. Kültür ve öğretmen metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ;21:269-283. Bramald R, Hardman F ve Leat D. Initial teacher trainees and their views of teaching and learning. Teaching and Teacher Education 1995;11:23-31.
  • Saban A. Giriş düzeyindeki sınıf öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri dergisi 2004;2:131-155.
  • Saban A, Koçbeker BN ve Saban A. Prospective teachers’ conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Teaching and Teacher Education 2007;17:123-139.
  • Goldstein LB. Becoming a teacher as a hero’s journey: Using metaphor in preservice teacher education. Teacher Education Quarterly 2005;32:(1),7-24.
  • Krieger JL, Parrott RL, Nussbaum JF. Metaphor use and health literacy: a pilot study of strategies to explain randomization in cancer clinical trials. J Health Commun 2011;16(1):3-16.
  • Miles MB, Huberman AM. Qualitative data analysis. An Expanded Sourcebook Thousand Oaks, CA: Sage. 1994.

PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ DÖNEM I, II VE III. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DOKTOR KAVRAMINA İLİŞKİN İLERİ SÜRDÜKLERİ METAFORLAR

Yıl 2012, Cilt: 35 Sayı: 35, 30 - 43, 01.09.2012

Öz

Amaç: Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinin doktor kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığı ile ortaya çıkarmak, üretilen metaforları ortak amaç ve özelliklerine göre gruplar altında değerlendirmek amaçlanmıştır. Gereç ve yöntem: Tıp fakültesi Dönem I, II ve III. sınıf öğrencilerinden doktor kavramına ilişkin metaforlarını yazmaları istenmiştir. Bulgular: Anket değerlendirmeleri sonucunda 74 adet ortak metafor üretilmiş ve bu metaforların değerlendirilmesi sonucunda metaforlar 5 kategori altında sınıflandırılmıştır. Sonuç: Doktor adaylarının ürettikleri metaforların doktorun temel görevleri, meslek hayatının yoruculuğu ve insan olarak doktordan hasta gözüyle beklenen kişisel özelliklerin üzerinde yoğunlaştığı gözlenmiştir.

Kaynakça

  • http://tdkterim.gov.tr/bts/ Oxford RL, Tomlinson S, Barcelos A, Harrington C, Lavine RZ, Saleh A ve Longhini A. Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System 1998;26:3-50.
  • Yob IM. Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education 2003;22:127-138.
  • Forceville C. The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics 2002;34:1
  • Çelikten M. Kültür ve öğretmen metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ;21:269-283. Bramald R, Hardman F ve Leat D. Initial teacher trainees and their views of teaching and learning. Teaching and Teacher Education 1995;11:23-31.
  • Saban A. Giriş düzeyindeki sınıf öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri dergisi 2004;2:131-155.
  • Saban A, Koçbeker BN ve Saban A. Prospective teachers’ conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Teaching and Teacher Education 2007;17:123-139.
  • Goldstein LB. Becoming a teacher as a hero’s journey: Using metaphor in preservice teacher education. Teacher Education Quarterly 2005;32:(1),7-24.
  • Krieger JL, Parrott RL, Nussbaum JF. Metaphor use and health literacy: a pilot study of strategies to explain randomization in cancer clinical trials. J Health Commun 2011;16(1):3-16.
  • Miles MB, Huberman AM. Qualitative data analysis. An Expanded Sourcebook Thousand Oaks, CA: Sage. 1994.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Hülya Aybek Bu kişi benim

Ilgaz Akdoğan Bu kişi benim

Şükran Tok Bu kişi benim

Türkay Nuri Tok Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 35 Sayı: 35

Kaynak Göster

Vancouver Aybek H, Akdoğan I, Tok Ş, Tok TN. PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ DÖNEM I, II VE III. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DOKTOR KAVRAMINA İLİŞKİN İLERİ SÜRDÜKLERİ METAFORLAR. TED. 2012;35(35):30-43.