BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish Validation Study of A Measure Developed for Characterizing The Patient- Centeredness of A Medical School’s Hidden Curriculum

Yıl 2013, Cilt: 38 Sayı: 38, 1 - 19, 01.03.2013

Öz

Background: Professional formation (professionalism) should be taught and assessed in medical education. Generally, the effect of hidden curriculum and institutional culture on professional formation is ignored in assessment. To measure this effect, a measure called “ The C3 Instrument for Characterizing the Patient - Centeredness of a Medical School’s Hidden Curriculum” was developed and used in the USA. This study aimed to translate this measure into Turkish and perform reliability and validity studies. Methods: The measure includes 5 dimensions: role modeling (RM), patients as objects (PAO), learning relationships (LR), bad news (BN), and support for student’s patient centered actions (SFS). It was translated into Turkish after required permissions. There are 19 statements and 29 items (5 statements are responded three times) marked on 5 and 7 item Likert scales. Views and feedback were obtained from experienced medical teachers and medical education experts on translated measure which was also piloted among students. Final form and a socio-demographic data sheet were delivered to clinical year medical students in Akdeniz University. Results: Ninety-six (38.9%) 4th year students, 94 (38.1%) fifth year students and 57’ (23.1%) interns completed totally 247 measures accurately. Gender, related education, chronic disorders in close environment had no effect on scores. PAO, LR and BN scores were lower among interns. Overall Cronbach’s Alpha value was 0.91 and changed between 0.67 and 0.93 for dimensions. Number of factors and distribution of the items among factors in Turkish measure were found identical with the original instrument. Conclusion: As a reliable and valid tool, this measure maybe used in medical schools of our country to determine the professionalism oriented messages of hidden curricula from the perspective of medical students.

Kaynakça

  • Academic Medicine 2005; 80(1),44–50. 17- Alimoglu MK, Alparslan D, Sarac DB, Altıntaş L. Tıp Fakültesinde Örtük Program Hasta Merkezliliği

TIP FAKÜLTESİNDE ÖRTÜK PROGRAMIN HASTA ODAKLILIK ÜZERİNE ETKİSİNİ BELİRLEME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2013, Cilt: 38 Sayı: 38, 1 - 19, 01.03.2013

Öz

Amaç: Tıp eğitiminin öncü kuruluşları profesyonel formasyon (profesyonalizm) eğitiminin tıp eğitiminde yer alması ve öğrencilerin bu yönde kazanımlarının mutlaka değerlendirilmesi gerektiğini belirtmektedir. Değerlendirmede genellikle göz ardı edilen nokta kurumun ve örtük programın profesyonel formasyona etkisidir. Bu etkiyi ölçmek üzere geliştirilmiş ve ABD’de bir çalışmada başarıyla kullanılmış “Tıp Fakültesinde Örtük Programın Hasta Odaklılık Üzerine Etkisini Belirleme Ölçeği” adlı bir ölçek mevcuttur. Bu çalışmanın amacı adı geçen ölçeği Türkçe’ye çevirmek ve güvenirlik-geçerlik çalışmasını yapmaktır. Gereç ve Yöntem: Ölçek rol model olma (RMO), nesne olarak hasta(NOH), ilişkilerin öğrenilmesi (8Ö), kötü haber verme (KHV), öğrencilerin cesaretlendirilmesi (ÖC) şeklinde 5 alt başlık ve 29 maddeden oluşmaktadır. Yedili ve beşli likert skala üzerinden puanlama yapılmaktadır. Türkçeye çevirilen ölçek hakkında deneyimli tıp eğiticileri ve tıp eğitimi uzmanlarının görüşleri alındı, hedef grubu temsil eden ögrencilerle pilot çalışma yapıldı ve ölçeğin son hali Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerine sosyodemografik bir formla birlikte dağıtıldı. Bulgular: Tam ve doğru doldurulan 247 ölçeğin 96’sı (%38.9) dördüncü sınıf, 94’ü (%38.1) beşinci sınıf ve 57’si (%23.1) altıncı sınıf öğrencilerinden elde edildi. Cinsiyet, eğitim süresi ve yakın çevrede kronik hasta varlığı ölçek puanlarını etkilemedi. NOH, İÖ ve KHV puanları 6. sınıflarda diğerlerinden daha düşüktü. Ölçeğin tümünün Cronbach Alpha değeri 0.91 bulundu, alt boyutların katsayıları 0.67 ile 0.93 arasındaydı. Türkçe ölçeğin faktör sayısı ve faktörlere maddelerin dağılımı orijinal ölçekle aynı bulundu. Sonuç: Güvenilir ve geçerli bulunan ölçek ülkemiz tıp fakültelerinde örtük programın verdiği profesyonelizme yönelik mesajları öğrencilerin bakış açısıyla belirlemek için kullanılabilir.

Kaynakça

  • Academic Medicine 2005; 80(1),44–50. 17- Alimoglu MK, Alparslan D, Sarac DB, Altıntaş L. Tıp Fakültesinde Örtük Program Hasta Merkezliliği
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Mustafa Kemal Alimoğlu Bu kişi benim

Derya Alparslan Bu kişi benim

Baldan Saraç Bu kişi benim

Levent Altıntaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 38 Sayı: 38

Kaynak Göster

Vancouver Alimoğlu MK, Alparslan D, Saraç B, Altıntaş L. TIP FAKÜLTESİNDE ÖRTÜK PROGRAMIN HASTA ODAKLILIK ÜZERİNE ETKİSİNİ BELİRLEME ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. TED. 2013;38(38):1-19.