Aim: Clinical learning environments are important for education of health care professionals. Students’ satisfaction with, motivation about and self-confidence in clinical environments, as part of their education, can be related to their academic self-efficacy. The aim of this cross-sectional study is to evaluate perceptions of clinical education environments and perception of academic self-efficacy in second-, third- and fourth-year students in the health sciences and nursing departments of Adnan Menderes University
Material and Methods :The study included a total of 678 students voluntarily accepting to participate in the study. Data were collected with a self-report questionnaire composed of three sections. The first section included questions about socio-demographic features, perceived success and career choices. The second section included Academic Self-Efficacy Scale. The third section included Clinical Learning Environment Scale.
Results: Most of the students were female and from the nursing department. The mean academic self-efficacy score was 18,66±3,09 (range: 7-28). The nursing students, the male students, the students with higher perceived success and the students planning to attend a PhD program after graduation had significantly higher scores. The mean score for Clinical Environment Scale was 127,42±21,56. The students planning to follow a post-graduate career path, those having higher perceived success, those not missing a term, the nursing students, the female students and the second-year students had higher scores.
Conclusions: More positive clinical environments as practice areas of the schools which offer education for students who will become health care providers will increase their academic self-efficacy.
students clinical education environment perception academic self-efficacy perception
Amaç: Klinik öğrenme ortamı sağlık personelinin eğitiminde önemlidir. Öğrencilerin eğitimlerinin bir parçası olan klinik ortamlardan memnuniyetleri, motivasyon ve özgüvenleri akademik özyeterlilikleri ile ilişkili olabilmektedir. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Hemşirelik Fakültesi öğrencilerinin klinik eğitim ortamı algısı ile akademik özyeterlilik algılarının değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışma Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi ve Sağlık Bilimleri Fakültesinde 2,3 ve 4. Sınıfa devam eden öğrencilerin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Toplam 678 öğrenci gönüllü olarak öz bildirim ile anket formunu doldurmuştur. Anket formu 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde sosyodemografik özellikleri, başarı algıları ve kariyer tercihleri sorgulanmıştır. İkinci bölümde, Akademik Özyeterliliği değerlendirmek üzere “Akademik Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Üçüncü bölümde ise “Klinik Öğrenme İklimi” ölçeği yer almıştır.
Bulgular: Öğrencilerin çoğunluğu kız, hemşirelik bölümüne devam etmektedir. Akademik özyeterlilik puan ortalamaları, 18,66±3,09 (7-28) bulunmuştur. Hemşirelik öğrencileri, erkekler, başarı algısı iyi olanlar, mezuniyet sonrası doktora planlayanlar, istatistiksel anlamlı yüksek puan almıştır. Klinik öğrenme ortamı ölçeğinden alınan ortalama puan 127,42±21,56 olarak hesaplanmıştır. Mezuniyet sonrası akademik kariyer planlayanlar, başası algısı iyi olanlar, dönem kaybı olmayanlar, hemşirelik öğrencileri, kızlar ve 2. sınıflar daha yüksek puan almışlardır
Sonuç: Sağlık hizmet sunucusu yetiştiren okulların uygulama alanı olarak kliniklerin ortamının olumlu hale getirilmesi öğrencilerin akademik özgüvenlerini de artıracaktır.
öğrenciler klinik eğitim ortamı algısı akademik özyeterlilik algısı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 53 |