Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fakülteyi Seçme Nedenleri, Akreditasyonla İlgili Düşünceleri ve Akademik Başarı Düzeyleri

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 60, 112 - 121, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.753595

Öz

Amaç: Çalışmamız öğrencilerimizin fakülteyi seçme nedenlerini araştırmak, akreditasyonla ilgili düşüncelerini belirlemek ve akademik başarı düzeylerini saptamak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmanın evrenini, 2016–2017 eğitim öğretim yılında birinci sınıfta okumakta olan 234 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya toplamda 172 öğrenci katılmıştır. Veriler gönüllülük esaslı olarak anket yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 programından yararlanılmış, tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra kikare ve t-testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya toplam 172 (%73,5) öğrenci katılmış olup; katılımcıların %49,4’ü erkek, %50,6’sı kadındır. Grubun yaş ortalaması 19,3±1,3’tür. Öğrencilerin mezun oldukları okullara bakıldığında ilk üç sırada %45,0 ile Anadolu Lisesi, %35,1 ile Fen Lisesi ve %8,8 ile özel lise yer almaktadır. Öğrencilerin %92,4’ü ilk tercih olarak tıp fakültesini seçerken, %90,0’ı isteyerek tercih yapmıştır. İlk tercih nedenleri olarak %85,3 “Gelecekte toplumumuza yararlı bir insan olmak istediğim için”, %75,7 “Manevi haz vereceğini düşündüğüm için” ve %65,1 “İnsanları sevmem ve onlara yardım etmek istediğim için” seçenekleri işaretlenmiştir. Öğrencilerin %16,3’ü fakülteye başladıktan sonra pişman olmuş, %15,8’i tekrar seçme şansı verilse tıp fakültesini seçmeyeceklerini ifade etmiştir. Cinsiyet açısından pişmanlık yaşayanlar arasında fark yokken, tekrar seçmeyecekler arasında erkekler istatistiksel olarak anlamlı seviyede çoğunlukta saptanmıştır (p=0.008). Öğrencilere tıp fakültesi dışında ikinci tercihleri sorulduğunda %45,0’ı diş hekimliği, %25,0’ı mühendislik, %23,8’i diğer, %3,1’i öğretmenlik ve %2,5’i eczacılık olarak ifade etmiştir. Öğrencilerin %59,6'sı akreditasyonun ne olduğunu bildiğini, %63,5'i tıp fakültelerinin akredite olup olmadığına baktığını, %60,5'i fakültemizin akreditasyonunu kontrol ettiğini ve %47'si fakültemizi tercih ettiğinde akredite olmasının önemli olduğunu belirtmiştir. Akademik başarıları göz önüne alındığında, isteyerek gelen öğrencilerin ders kurulu ortalamasının istemeyerek gelenlerden istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p=0.027).
Sonuç: Tıp fakültesine isteyerek gelen öğrencilerin, mesleki bilgi ve tecrübelerini artırmak için daha fazla emek sarf ettiği gözlenmektedir. 

Kaynakça

  • 1. Yanıkkerem E, Altınparmak S, Karadeniz G. Gençlerin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler ve Benlik Kaygıları: Manisa Sağlık Yüksekokulu Örneği. Hemşirelik Forumu Dergisi 2004;7(2):60-70.
  • 2. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi 2008;83(2):69-75.
  • 3. Çetinkaya Bozkurt Ö, Kalkan A, Şişeci Çeşmeli M. Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Öğrencilerinin Mesleğe Bakış Açıları, Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri. Yönetim Bilişim Dergisi 2015;1(2):22-35.
  • 4. Özen Y. Kişisel Sorumluluk Bağlamında Kariyer Seçimini Etkileyen Sosyal Psikolojik Faktörler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama 2011;2(3);81-96.
  • 5. Brown D. The Role of Work and Cultural Values in Occupational Choice, Satisfaction, and Success: A Theoretical Statement. Journal of Counseling & Development 2002:80;48–56.
  • 6. Türkiye Cumhuriyeti Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı [internet]. 2018 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS): Başarı Sırası [cited 2020 March]. Available from: https://www.osym.gov.tr/TR,15255/2018-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-basari-sirasi-06082018.html
  • 7. Layık ME, Karahocagil MK, Kalem P. Tıp Eğitiminde Akreditasyonun Önemi. Van Tıp Derg 2017;24(2):127-130.
  • 8. Odusanya OO, Alakija W, Akesode FA. Socio demographic profile and career aspirations of medical students in a new medical school. Niger Postgrad Med J. 2000;7(3):112-115.
  • 9. Alper Z, Özdemir H. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesini Tercih Eden Öğrencilerin Kimi Sosyo-Demografik Özellikleri ve Mesleğe Bakış Açıları. Uludağ Tıp Derg 2004;30(2):93-96.
  • 10. Çetinkaya S. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Tıp Fakültesi Seçme Nedenleri ve 1. Sınıf Eğitim Öğretim Programı İçindeki Dersler Hakkında Görüşleri. 14. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, 4-7 Ekim 2011, Trabzon.
  • 11. Can H, Gök Balcı U, Öngel K. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler, Euras J Fam Med 2013;2(2):77-82.
  • 12. Genç G, Kaya A, Genç M. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkiyen Faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007;8(14):49–63.
  • 13. Özan S, Karademir S, Velipaşaoğlu S, Gürsel Y, Taşkıran C, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Tıp Eğitimine Yeni Başlayan Öğrencilere Yönelik Durum Değerlendirme Çalışması. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23:12-18.
  • 14. Ceylan E, Cinser BB, Soytürk S, Şengün T, Erbay H. Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Tercihinde Etkili Olan Faktörler. Journal of Medical Education and Informatics 2017;3:2-12.
  • 15. Parlak A. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Kontrol Odakları, Öz-Yeterlik ve Başarıları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Eğitimi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2015.

Academic Success Levels, Thoughts About Accreditation and Reasons to Choose The Faculty of The First Class Students of The Faculty Of Medicine

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 60, 112 - 121, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.753595

Öz

Objective: This study was carried out to investigate the reasons of our students to choose the faculty, to find out their thoughts on accreditation and to determine their academic success levels.
Method: The universe of this research, which was designed in a descriptive type, consisted of 234 students studying in the first year between 2016 and 2017 academic period. A total of 172 students participated in the study. The data were collected on a voluntary basis by questionnaire method. Data were uploaded to the SPSS 22.00 program, as well as descriptive statistics, chi-square and t-tests were used.
Findings: A total of 172 (73.5%) students participate in the study; 49.4% of the participants are male and 50.6% are female. The mean age of the group is 19.3 ± 1.3. Considering the schools where students graduated, the top three are Anatolian High School with 45.0%, Science High School with 35.1% and private high school with 8.8%. When the students were asked about their second preferences outside of the medical school, 45.0% stated that it was dentistry, 25.0% were engineering, 23.8% were other, 3.1% were teaching and 2.5% were pharmacy. Faculty of medicine was chosen as the first choice by 92.4% of the students and 90% made their choices by willingness. As the first-choice reasons, 85.3% are marked as “I want to be a useful person for our society in the future”, 75.7% “I think it will bring spiritual pleasure” and 65.1% “because of loving people and want to help them”. Among students, 16.3% of them regretted after starting to the faculty and 15.8% of the students stated that they would not choose the medical faculty if they were given the chance to choose again. While there was no difference in terms of gender among those who regretted, among those who would not choose again, men were found to be statistically significant (p= 0.008). 59.6% of the students stated that they know what accreditation is, 63.5% remarked they looked at whether the faculties of medicine were accredited or not, 60.5% checked accreditation of our faculty, and 47% indicated that it was important to be accredited when preferred our faculty. Considering their academic achievements, it was found that the academic grade point average of the students who came willingly was statistically significantly higher than those who did not volunteer (p=0.027).
Conclusion: It is observed that students who willingly come to the medical faculty put more effort to increase their professional knowledge and experience.

Kaynakça

  • 1. Yanıkkerem E, Altınparmak S, Karadeniz G. Gençlerin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler ve Benlik Kaygıları: Manisa Sağlık Yüksekokulu Örneği. Hemşirelik Forumu Dergisi 2004;7(2):60-70.
  • 2. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi 2008;83(2):69-75.
  • 3. Çetinkaya Bozkurt Ö, Kalkan A, Şişeci Çeşmeli M. Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Öğrencilerinin Mesleğe Bakış Açıları, Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri. Yönetim Bilişim Dergisi 2015;1(2):22-35.
  • 4. Özen Y. Kişisel Sorumluluk Bağlamında Kariyer Seçimini Etkileyen Sosyal Psikolojik Faktörler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama 2011;2(3);81-96.
  • 5. Brown D. The Role of Work and Cultural Values in Occupational Choice, Satisfaction, and Success: A Theoretical Statement. Journal of Counseling & Development 2002:80;48–56.
  • 6. Türkiye Cumhuriyeti Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı [internet]. 2018 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS): Başarı Sırası [cited 2020 March]. Available from: https://www.osym.gov.tr/TR,15255/2018-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-basari-sirasi-06082018.html
  • 7. Layık ME, Karahocagil MK, Kalem P. Tıp Eğitiminde Akreditasyonun Önemi. Van Tıp Derg 2017;24(2):127-130.
  • 8. Odusanya OO, Alakija W, Akesode FA. Socio demographic profile and career aspirations of medical students in a new medical school. Niger Postgrad Med J. 2000;7(3):112-115.
  • 9. Alper Z, Özdemir H. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesini Tercih Eden Öğrencilerin Kimi Sosyo-Demografik Özellikleri ve Mesleğe Bakış Açıları. Uludağ Tıp Derg 2004;30(2):93-96.
  • 10. Çetinkaya S. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Tıp Fakültesi Seçme Nedenleri ve 1. Sınıf Eğitim Öğretim Programı İçindeki Dersler Hakkında Görüşleri. 14. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, 4-7 Ekim 2011, Trabzon.
  • 11. Can H, Gök Balcı U, Öngel K. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler, Euras J Fam Med 2013;2(2):77-82.
  • 12. Genç G, Kaya A, Genç M. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkiyen Faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007;8(14):49–63.
  • 13. Özan S, Karademir S, Velipaşaoğlu S, Gürsel Y, Taşkıran C, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Tıp Eğitimine Yeni Başlayan Öğrencilere Yönelik Durum Değerlendirme Çalışması. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23:12-18.
  • 14. Ceylan E, Cinser BB, Soytürk S, Şengün T, Erbay H. Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Tercihinde Etkili Olan Faktörler. Journal of Medical Education and Informatics 2017;3:2-12.
  • 15. Parlak A. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Kontrol Odakları, Öz-Yeterlik ve Başarıları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Eğitimi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2015.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Selma Çetinkaya Bu kişi benim 0000-0003-4231-3980

Sanem Nemmezi Karaca 0000-0002-4853-8366

Naim Karagöz 0000-0002-6456-1128

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 60

Kaynak Göster

Vancouver Çetinkaya S, Nemmezi Karaca S, Karagöz N. Bir Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fakülteyi Seçme Nedenleri, Akreditasyonla İlgili Düşünceleri ve Akademik Başarı Düzeyleri. TED. 2021;20(60):112-21.