Amaç: İyi bir hekim olmak ve hekimlik değerlerini kazanmak için mezuniyet öncesi tıp eğitimi büyük önem taşımaktadır. Çalışmamızda, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin hekimlik mesleğini nasıl algıladıkları ve bu algıyı etkileyen etmenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmamız, Ekim 2019–Ocak 2020 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim görmekte olan öğrencilerle gerçekleştirilmiş, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Çalışma 751 gönüllü öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplamada kullanılan anket formu; kişisel bilgilerin ve bir adet açık uçlu sorunun yer aldığı ilk bölüm ile Gökler ve ark.ları tarafından 2017 yılında geliştirilen Hekimlik Değer Algısı (HDA) Ölçeğinden oluşmaktadır. Ölçek; 3 alt boyuttan (hekim tutumu, hasta hekim ilişkisi, hekimin empati yeteneği) ve 18 olumlu maddeden oluşan 5’li Likert olarak hazırlanmıştır. Veri analizinde gruplar arası karşılaştırmalarda değişkenler normal dağılım göstermediği için Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Yaşları 18-29 yıl (ortalama 20.36 ±0.07) arasında değişmekte olan katılımcıların %47,4’ü kadın; 41,5’i birinci, %18,8 ikinci, %15,4 üçüncü, %7,6 dördüncü, %12,6 beşinci, %4 altıncı sınıftı. HDA ölçeğinden alınan ortalama puan 79.56± 7.2 (27-90); tutum puanı 36.88±3.4 (10-40); ilişki puanı 22.27±2.2 (7-25); empati puanı 15.61±3.0’dır (6-20). Kadın katılımcıların tutum alt boyut puanı 37.25±3.1 (p=0,009), erkeklerin empati alt boyut puanı 15.24±2.9 (p=0,00) anlamlı olarak yüksek bulunmuştur. Sınıflar arası farklılık istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,001). HDA puanı 1. sınıflarda yüksek iken 3. sınıfa doğru azalmış, 4. sınıfta yeniden yükselmiştir. Akademik başarı algısı yükseldikçe HDA ortalama puanın anlamlı olarak arttığı (p=0.003) tespit edilmiştir. Katılımcıların “İyi bir hekim nasıl olmalıdır?” sorusuna verdikleri ilk üç yanıt; bilgili (%31,2), iyi iletişim becerilerine sahip (%23,7), sabırlı (%20) olarak belirlenmiştir.
Sonuç: HDA ve alt boyutların tümünde en yüksek puanların birinci sınıflara, en düşük puanların ise üçüncü sınıflara ait olduğu saptanmıştır. Akademik başarı algısı yüksek olan öğrencilerin HDA puanları da yüksek bulunmuştur.
Aim: Undergraduate medical education has great importance to be a good doctor and to gain medical values. In our study, we aimed to determine how the students of Aydın Adnan Menderes University Faculty of Medicine perceive the medical profession and the factors affecting this perception.
Methods: Our descriptive study was carried out on students studying at Aydın Adnan Menderes University
Faculty of Medicine. The study was carried out with the participation of 751 volunteer students. The first
part of the questionnaire included personal information and one open-ended question, the second part
included the Medical Value Perception Scale (MPVS) developed by Gökler et al. (2017). The Scale
consisted of 3 sub-dimensions (physician attitude, patient-physician relationship, physician's empathy
ability) and 18 positive items with 5-point Likert. In the data analysis, Mann Whitney U and Kruskall
Wallis tests were used.
Results: The participants’ ages varied between 18-29 year (20.36±0.07); 356 (47.4%) were female;
41.5% were first, 18.8% second, 15.4% third, 7.6% fourth, 12.6% fifth and 4% were sixth grade. The
mean score obtained from the MPVS was 79.56±7.2 (27-90); attitude score 36.88±3.4 (10-40); doctor’s
relationship 22.27±2.2 (7-25); empathy was 15.61±3.0 (6-20). The attitude score of the female was
37.25±3.1 (p=0.009), the empathy score for the males was 15.24±2.9 (p=0.00). The difference between
the classes was statistically significant (p<0.001). The MPVS was high in the first grade; it decreased
towards the third and increased in the fourth grade. The average score of MPVS increased significantly
(p=0.003) as the perception of academic achievement increased. The participants first three answers for
"How should a good doctor be?" were; knowledgeable (31.2%), with good communication skills (23.7%),
patient (20%).
Conclusions: In all MPVS and sub-dimensions, first grades got the highest scores, and third grades got
the lowest scores. MPVS scores of participants with high academic achievement perception were high.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 61 |