Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Değer Algıları

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 61, 98 - 105, 31.08.2021
https://doi.org/10.25282/ted.890508

Öz

Amaç: İyi bir hekim olmak ve hekimlik değerlerini kazanmak için mezuniyet öncesi tıp eğitimi büyük önem taşımaktadır. Çalışmamızda, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin hekimlik mesleğini nasıl algıladıkları ve bu algıyı etkileyen etmenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmamız, Ekim 2019–Ocak 2020 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim görmekte olan öğrencilerle gerçekleştirilmiş, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Çalışma 751 gönüllü öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplamada kullanılan anket formu; kişisel bilgilerin ve bir adet açık uçlu sorunun yer aldığı ilk bölüm ile Gökler ve ark.ları tarafından 2017 yılında geliştirilen Hekimlik Değer Algısı (HDA) Ölçeğinden oluşmaktadır. Ölçek; 3 alt boyuttan (hekim tutumu, hasta hekim ilişkisi, hekimin empati yeteneği) ve 18 olumlu maddeden oluşan 5’li Likert olarak hazırlanmıştır. Veri analizinde gruplar arası karşılaştırmalarda değişkenler normal dağılım göstermediği için Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri kullanılmıştır.

Bulgular: Yaşları 18-29 yıl (ortalama 20.36 ±0.07) arasında değişmekte olan katılımcıların %47,4’ü kadın; 41,5’i birinci, %18,8 ikinci, %15,4 üçüncü, %7,6 dördüncü, %12,6 beşinci, %4 altıncı sınıftı. HDA ölçeğinden alınan ortalama puan 79.56± 7.2 (27-90); tutum puanı 36.88±3.4 (10-40); ilişki puanı 22.27±2.2 (7-25); empati puanı 15.61±3.0’dır (6-20). Kadın katılımcıların tutum alt boyut puanı 37.25±3.1 (p=0,009), erkeklerin empati alt boyut puanı 15.24±2.9 (p=0,00) anlamlı olarak yüksek bulunmuştur. Sınıflar arası farklılık istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,001). HDA puanı 1. sınıflarda yüksek iken 3. sınıfa doğru azalmış, 4. sınıfta yeniden yükselmiştir. Akademik başarı algısı yükseldikçe HDA ortalama puanın anlamlı olarak arttığı (p=0.003) tespit edilmiştir. Katılımcıların “İyi bir hekim nasıl olmalıdır?” sorusuna verdikleri ilk üç yanıt; bilgili (%31,2), iyi iletişim becerilerine sahip (%23,7), sabırlı (%20) olarak belirlenmiştir.

Sonuç: HDA ve alt boyutların tümünde en yüksek puanların birinci sınıflara, en düşük puanların ise üçüncü sınıflara ait olduğu saptanmıştır. Akademik başarı algısı yüksek olan öğrencilerin HDA puanları da yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • 1. Gourevitch D. The history of medical teaching. The Lancet. 1999;354:SIV33.
  • 2. Metcalfe D. The Edinburgh Declaration. Oxford University Press; 1989.
  • 3. Council G. Tomorrow's doctors: recommendations on undergraduate medical education. London: GMC. 1993.
  • 4. Antezana FS, Chollat-Traquet CM, Yach D. Health for all in the 21st century. World health statistics quarterly Rapport trimestriel de statistiques sanitaires mondiales. 1998;51(1):3-6.
  • 5. Ulusal ÇEP-2020 U , Ulusal ÇEP-2020 U , Ulusal ÇEP-2020 D . Medical Faculty - National Core Curriculum 2020. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020; 19(57 - 1): 1-146.
  • 6. Gökler ME, Öz F, Metintaş S. Hekimlik Değer Algısı Ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliğinin tıp fakültesi öğrencilerindeki sonuçları. Turkish Journal of Public Health. 2017;15(1):26.
  • 7. Öcal EE, Aygüzer C, Dereli FE, Erbil S, Güneri B, Işık ST, et al. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesine Başvuran Hastalarda Hekimlik Değer Algılarına Bakışın Değerlendirilmesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi. 2018;3(2):28-39
  • 8. Neumann M, Edelhäuser F, Tauschel D, Fischer MR, Wirtz M, Woopen C, et al. Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with medical students and residents. Academic medicine. 2011;86(8):996-1009.
  • 9. Hojat M, Vergare MJ, Maxwell K, Brainard G, Herrine SK, Isenberg GA, et al. The devil is in the third year: a longitudinal study of erosion of empathy in medical school. Academic Medicine. 2009;84(9):1182-91.
  • 10. Swing SR. The ACGME outcome project: retrospective and prospective. Medical teacher. 2007;29(7):648-54.
  • 11. Monrouxe LV, Rees CE, Hu W. Differences in medical students’ explicit discourses of professionalism: acting, representing, becoming. Medical education. 2011;45(6):585-602.
  • 12. Reimer D, Russell R, Khallouq BB, Kauffman C, Hernandez C, Cendán J, et al. Pre-clerkship medical students’ perceptions of medical professionalism. BMC medical education. 2019;19(1):1-9.
  • 13. Hurwitz S, Kelly B, Powis D, Smyth R, Lewin T. The desirable qualities of future doctors – A study of medical student perceptions. Medical Teacher. 2013;35(7):e1332-e9.
  • 14. Kearney RA. Defining professionalism in anesthesiology. Medical education. 2005;39(8):769-76.
  • 15. Lambe P, Bristow D. What are the most important non-academic attributes of good doctors? A Delphi survey of clinicians. Medical teacher. 2010;32(8):e347-e54.

Medical Profession Value Perceptions of Medical Students

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 61, 98 - 105, 31.08.2021
https://doi.org/10.25282/ted.890508

Öz

Aim: Undergraduate medical education has great importance to be a good doctor and to gain medical values. In our study, we aimed to determine how the students of Aydın Adnan Menderes University Faculty of Medicine perceive the medical profession and the factors affecting this perception.

Methods: Our descriptive study was carried out on students studying at Aydın Adnan Menderes University
Faculty of Medicine. The study was carried out with the participation of 751 volunteer students. The first
part of the questionnaire included personal information and one open-ended question, the second part
included the Medical Value Perception Scale (MPVS) developed by Gökler et al. (2017). The Scale
consisted of 3 sub-dimensions (physician attitude, patient-physician relationship, physician's empathy
ability) and 18 positive items with 5-point Likert. In the data analysis, Mann Whitney U and Kruskall
Wallis tests were used.

Results: The participants’ ages varied between 18-29 year (20.36±0.07); 356 (47.4%) were female;
41.5% were first, 18.8% second, 15.4% third, 7.6% fourth, 12.6% fifth and 4% were sixth grade. The
mean score obtained from the MPVS was 79.56±7.2 (27-90); attitude score 36.88±3.4 (10-40); doctor’s
relationship 22.27±2.2 (7-25); empathy was 15.61±3.0 (6-20). The attitude score of the female was
37.25±3.1 (p=0.009), the empathy score for the males was 15.24±2.9 (p=0.00). The difference between
the classes was statistically significant (p<0.001). The MPVS was high in the first grade; it decreased
towards the third and increased in the fourth grade. The average score of MPVS increased significantly
(p=0.003) as the perception of academic achievement increased. The participants first three answers for
"How should a good doctor be?" were; knowledgeable (31.2%), with good communication skills (23.7%),
patient (20%).

Conclusions: In all MPVS and sub-dimensions, first grades got the highest scores, and third grades got
the lowest scores. MPVS scores of participants with high academic achievement perception were high.

Kaynakça

  • 1. Gourevitch D. The history of medical teaching. The Lancet. 1999;354:SIV33.
  • 2. Metcalfe D. The Edinburgh Declaration. Oxford University Press; 1989.
  • 3. Council G. Tomorrow's doctors: recommendations on undergraduate medical education. London: GMC. 1993.
  • 4. Antezana FS, Chollat-Traquet CM, Yach D. Health for all in the 21st century. World health statistics quarterly Rapport trimestriel de statistiques sanitaires mondiales. 1998;51(1):3-6.
  • 5. Ulusal ÇEP-2020 U , Ulusal ÇEP-2020 U , Ulusal ÇEP-2020 D . Medical Faculty - National Core Curriculum 2020. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020; 19(57 - 1): 1-146.
  • 6. Gökler ME, Öz F, Metintaş S. Hekimlik Değer Algısı Ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliğinin tıp fakültesi öğrencilerindeki sonuçları. Turkish Journal of Public Health. 2017;15(1):26.
  • 7. Öcal EE, Aygüzer C, Dereli FE, Erbil S, Güneri B, Işık ST, et al. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesine Başvuran Hastalarda Hekimlik Değer Algılarına Bakışın Değerlendirilmesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi. 2018;3(2):28-39
  • 8. Neumann M, Edelhäuser F, Tauschel D, Fischer MR, Wirtz M, Woopen C, et al. Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with medical students and residents. Academic medicine. 2011;86(8):996-1009.
  • 9. Hojat M, Vergare MJ, Maxwell K, Brainard G, Herrine SK, Isenberg GA, et al. The devil is in the third year: a longitudinal study of erosion of empathy in medical school. Academic Medicine. 2009;84(9):1182-91.
  • 10. Swing SR. The ACGME outcome project: retrospective and prospective. Medical teacher. 2007;29(7):648-54.
  • 11. Monrouxe LV, Rees CE, Hu W. Differences in medical students’ explicit discourses of professionalism: acting, representing, becoming. Medical education. 2011;45(6):585-602.
  • 12. Reimer D, Russell R, Khallouq BB, Kauffman C, Hernandez C, Cendán J, et al. Pre-clerkship medical students’ perceptions of medical professionalism. BMC medical education. 2019;19(1):1-9.
  • 13. Hurwitz S, Kelly B, Powis D, Smyth R, Lewin T. The desirable qualities of future doctors – A study of medical student perceptions. Medical Teacher. 2013;35(7):e1332-e9.
  • 14. Kearney RA. Defining professionalism in anesthesiology. Medical education. 2005;39(8):769-76.
  • 15. Lambe P, Bristow D. What are the most important non-academic attributes of good doctors? A Delphi survey of clinicians. Medical teacher. 2010;32(8):e347-e54.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Selcen Oncu 0000-0001-6329-4227

Özlem Erel Bu kişi benim 0000-0001-8920-1105

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 61

Kaynak Göster

Vancouver Oncu S, Erel Ö. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Değer Algıları. TED. 2021;20(61):98-105.