Amaç: Araştırma, İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik bölümü öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı tipte, 15 Ocak 2021-15 Nisan 2021 tarihleri arasında Türkiye’nin İç Anadolu bölgesinde yer alan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik bölümü öğrencileri ile Google forms üzerinden oluşturulan online anketlerin mail yoluyla ulaştırılarak gerçekleştirildi. Araştırma, 141 öğrenciye anket uygulaması yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, “Öğrenci Tanılama Formu” ve “Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde; tanımlayıcı istatistikler, normal dağılımlı parametrik verilerde bağımsız gruplar arası t testi, One Way Anova, normal dağılımlı olmayan nonparametrik verilerde Mann-Whitney U, Kruskal Wallis Testi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin sınıflara göre uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği sınırlılık alt boyutu puanları (p=0.009) ve toplam puan ortalamaları arasında (p=0.04) istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin ailesi ile ilişkisini değerlendirme durumu, uzaktan eğitime evde katılım sağlanırken ev içi rollerden etkilenme durumu ve uzaktan uygulamalı derslerin öğreniminde zorluk yaşama durumu değişkenleri ile uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği puan ortalamaları, avantaj alt boyutu, sınırlılık alt boyutu puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu sonucuna varılmıştır (p≤0.05). Öğrencilerin çevrim içi ödev hazırlarken internete erişimde sıkıntı yaşama durumu ile avantaj alt boyutu arasında (p<0.001), çevrimiçi ortamda kendini ifade etmede zorluk yaşama durumu ile uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği toplam puanı ve sınırlılık alt boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı (p<0.001) fark olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Araştırmada; öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik orta düzeyde olumlu bir tutum sergilediği, avantajlar ve sınırlılıkları orta düzeyde değerlendirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının sınıf, aile ilişkisi, ev içi roller ve erişim sorunları değişkenlerinden etkilendiği saptanmıştır. Ebelik bölümünün uygulama ağırlıklı bir lisans programı olması, öğrencilerin ev içi sorumluluklar nedeniyle ders takibinin zor olması, internet ile ilgili sorun yaşama gibi nedenler göz önüne alınarak tümüyle uzaktan eğitimin birtakım olumsuzlukları da beraberinde getirdiği belirlenmiştir. Ebelik bölümlerinde uygulamalı dersler dışında kalan teorik derslerin de en az süreyle uzaktan gerçekleştirilebileceği, ancak yüz yüze eğitimin daha etkili olacağı düşünülmektedir.
Aim: The research was carried out to examine the factors affecting the attitudes of midwifery students of the Faculty of Health Sciences of a university located in the Central Anatolia Region towards distance education.
Methods: This was a descriptive study that was carried out between January 15, 2021 and April 15, 2021, by sending online questionnaires created via Google forms to the students of the Faculty of Health Sciences, Midwifery Department of a university located in the Central Anatolia region of Turkey. The data of the study were collected by using the " Student Identification Form " and "Attitude Scale towards Distance Education". The questionnaire was completed by 141 students. In the statistical analysis of the data; descriptive statistics, independent intergroup t test for normally distributed parametric data, One Way Anova, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis Test for non-normally distributed nonparametric data.
Results: A statistically significant difference was determined between the students' average scores for “limitation of distance education” dimension of the attitude scale (p=0.009) and overall scores (p=0.04). It was found that the mean scores of the attitude scale towards distance education, advantage subdimension, and limitation sub-dimension differed significantly regarding the variables of evaluating the relationship of the students with their families, being affected by domestic roles while participating in distance education at home, and having difficulty in learning distance applied courses, and (p≤0.05 for all). There was a statistically significant difference between the students' advantage sub-dimension scores according to having difficulty in accessing the internet while preparing homework online (p<0.001). The attitude scale towards distance education and the limitation sub-dimension scores of the students differed depending on existence of difficulty in expressing themselves online (p<0.001).
Conclusions: It has been determined that students have a moderately positive attitude towards distance education, and they evaluate the advantages and limitations at a moderate level. In addition, it was determined that students' attitudes towards distance education were affected by the variables of class, family relations, domestic roles and access problems. Considering the facts that the midwifery training is application-oriented, following the course at home is hard for the students since they have some other responsibilities in addition to education, and some problems arise associated with the internet, it is obvious that distance education has some negative aspects. In our opinion, the theoretical courses other than the applied courses can be carried out remotely for a minimum period of time, but face-to-face education will be more effective in the midwifery departments.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 21 Sayı: 65 |