Objective: This research investigates the attitudes of first-year students at Pamukkale University’s faculties of medicine and dentistry toward artificial intelligence (AI) and assesses their levels of AI literacy.
Materials and Methods: The descriptive study involved 215 first-year students, with 140 from the Faculty of Medicine and 75 from the Faculty of Dentistry. Data were collected using the Artificial Intelligence Literacy Scale and the General Attitude Scale Toward Artificial Intelligence between June and August 2024. Descriptive statistical analyses were employed for data evaluation.
Results: Among the respondents, 36.3% (n=78) were male and 63.7% (n=137) were female. In terms of academic discipline, 34.9% (n=75) studied dentistry while 65.1% (n=140) studied medicine. Regarding AI knowledge, 40% (n=86) reported having knowledge of AI, 51.2% (n=110) had partial knowledge, and 8.8% (n=19) declared no knowledge. For AI's application in healthcare, 23.3% (n=50) indicated knowledge, 50.2% had partial knowledge, and 26.5% (n=57) reported no knowledge. Notably, 60.5% (n=130) of students had used an AI-related application. The average scores on the attitude scale revealed positive attitudes at 42.83±0.59 and negative attitudes at 24.57±0.40, while AI literacy scored an average of 47.50±0.37.
Conclusion: The findings show that while students possess a general understanding of AI, their specific knowledge regarding AI in healthcare is limited. Despite the usage of AI applications, students demonstrate a low overall attitude and literacy level towards AI. Integrating AI-related content and training into the curriculum is recommended to improve knowledge and attitudes.
Amaç: Bu araştırma, tıp ve dış hekimliği fakültesinde eğitim gören öğrencilerin yapay zekaya yönelik genel tutumlarını ve yapay zeka okuryazarlık seviyelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmamız tanımlayıcı tiptedir. Çalışmamızın örneklemini Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi (n=140) ve Diş Hekimliği Fakültesi (n=75) 1. Sınıfta öğrenim gören 215 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Haziran-Ağustos 2024 tarihleri arasında Yapay Zeka Okuryazarlık Ölçeği ve Yapay Zekaya Yönelik Genel Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik analizler kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmamıza katılan öğrencilerin %36.3’ü (n=78) erkek, %63.7’si (n=137) kadındır. Öğrencilerin %34.9 ‘u (n=75) diş hekimliği %65.1’i (n=140) tıp fakültesinde okumaktadır. Öğrencilerin %40.0’ı (n=86) yapay zeka kavramı hakkında bilgi sahibi olduğunu, % 51.2’si (n=110) kısmen bilgisi olduğunu ve %8.8’i (n=19) hiç bilgisi olmadığını belirtmiştir. Sağlık sektöründe yapay zekanın kullanımı hakkında öğrencilerin %23.3’ü (n=50) bilgi sahibi olduğunu belirtirken, %50,2’si (n=108) kısmen bilgisi olduğunu ve %26.5’i (n=57) hiç bilgisi olmadığını belirtmiştir. Katılan öğrencilerin %60.5’i (n=130) yapay zekayı içeren bir uygulama kullandığını belirtmiştir. Katılımcıların yapay zekaya yönelik genel tutum ölçeği puan ortalamaları pozitif tutumlar için 42.83±0.59 puan, negatif tutumlar için 24.57±0.40 puan olarak tespit edilirken yapay zeka okuryazarlık ölçeği puan ortalaması 47.50±0.37 puan olarak tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerinin yapay zeka hakkında bilgi düzeyleri yüksek çıkarken sağlık alanında yapay zeka hakkında bilgi düzeyleri düşük çıkmıştır. Öğrencilerin yapay zeka uygulamalarını kullandıkları görülmektedir. Ancak yapay zekaya yönelik genel tutum ve yapay zeka okuryazarlık düzeyleri düşük bulunmuştur. Bilgi düzeylerinin artırılması amacıyla müfredata yapay zeka ile ilgili içerikler ve eğitimlerin eklenmesinin etkili olacağı düşünülmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tıp Eğitimi |
| Bölüm | Orjinal Araştırma |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 73 |