English as a foreign language (EFL) is taught in Turkish schools from primary to high school levels. However, a significant proportion of classroom time is devoted to grammar instruction, leaving less opportunity for speaking practice and hindering learners’ ability to effectively develop their speaking skills. Considering this complication, this research explored the role of a 5-week long topic-based Virtual Speaking Club on Turkish adult EFL learners’ emotional attitudes towards speaking in English in a group of people. Participants consisted of 20 adult Turkish EFL learners across Turkey and meetings were held via online conferencing platform. The data were collected through an online open-ended questionnaire and reflection papers received before and after the study. The findings of this research indicated that after participating in the virtual topic-based speaking club, the majority of participants’ thoughts and emotional attitudes on speaking in English changed positively, self-confidence levels increased, levels of anxiety decreased, observed to become more self-reliant and confident to speak in videoconferencing platform, and improved their speaking skills. Additionally, participants had positive viewpoints regarding the idea of a Virtual Speaking Club.
Virtual Speaking Club EFL Learners Attitudes Speaking Skills
Yabancı dil olarak İngilizce (EFL), ilkokuldan liseye kadar Türk okullarında öğretilmektedir. Ancak, sınıf zamanının önemli bir kısmının dilbilgisi öğretimine ayrılması konuşma pratiği için daha az fırsat bırakmakta ve öğrencilerin konuşma becerilerini etkili bir şekilde geliştirmelerini sekteye uğratmaktadır. Bu durumu göz önünde bulundurarak, bu araştırma, 5 haftalık konu temelli bir Sanal Konuşma Kulübünün İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen bir grup yetişkin Türk öğrencinin üzerindeki İngilizce konuşmaya yönelik duygusal tutumlarının rolünü araştırmıştır. Katılımcılar, Türkiye genelinde yabancı dil olarak İngilizce öğrenen 20 yetişkin Türk öğrenciden oluşmuştur ve seanslar
online konferans platformu aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler, çevrimiçi açık uçlu bir anket ve çalışmadan önce ve sonra alınan yansıtma kağıtları aracılığıyla toplanmıştır. Bu araştırmanın bulguları, sanal konu temelli konuşma kulübüne katıldıktan sonra, katılımcıların çoğunluğunun İngilizce
konuşmaya ilişkin düşüncelerinin ve duygusal tutumlarının olumlu yönde değiştiğini, özgüven düzeylerinin arttığını, kaygı düzeylerinin azaldığını, video konferans platformunda konuşma konusunda kendine güvenenin arttığını ve konuşma becerilerinin geliştiğini göstermektedir. Ayrıca katılımcılar Sanal Konuşma Kulübü fikrine olumlu bakmışlardır.
Sanal Konuşma Kulübü EFL Öğrencileri Tutumlar Konuşma Becerileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Konu Tabanlı Sanal Konuşma Kulübünün Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenen Yetişkin Türk Öğrencilerin İngilizce Konuşmaya Yönelik Duygusal Tutumlarındaki Rolü |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |