Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mühendislerin Lisans Eğitimlerinde Almış Oldukları Matematik Dersleriyle İlgili Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 6 - 22, 30.12.2024

Öz

Matematik dersi mühendisliklerin bütün alanları için büyük bir öneme sahiptir. Ancak mühendisler öğrenciyken matematiğin bu önemini anlamakta zorlanmaktadırlar. Mühendis adaylarının matematiğin önemini daha iyi kavrayabilmesi adına bu çalışmanın amacı, meslek hayatına girmiş olan çeşitli mühendislik dallarında görev yapmış ya da yapmakta olan mühendislerin lisans eğitimleri boyunca aldıkları matematik dersleri hakkındaki görüşlerin ortaya çıkarılmasıdır. Çalışmanın amacı doğrultusunda durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 90 mühendis oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Lisans eğitimindeki matematik benim için....., çünkü...... dır.” cümlesi kullanılmış ve mühendislerin cümleyi kendilerine en uygun olacak şekilde tamamlamaları istenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuçlar doğrultusunda mühendislerin en fazla olumlu görüş bildirdiği görülmüştür. Her ne kadar olumlu görüş bildiren mühendisler ağırlıkta olsa da matematik derslerini çok teorik ve gereksiz bulan mühendislerin olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, bu konuyla ilgili araştırma yapacak olan araştırmacılara yönelik çeşitli öneriler verilerek araştırmaya son verilmiştir.

Kaynakça

  • Avcı, E., Coşkuntuncel, O. ve İnandı, Y. (2021). Ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin ma- tematik dersine karşı tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 50-58.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. California: SAGE Publications.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon, Türkiye: Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
  • Deringöl, Y. ve Çağırgan-Gülten, D. (2016). Öğretmen adaylarının “fen eğitiminde matematiğin kullanılması” ile ilgili görüşleri: Bir metafor analizi çalışması. Eğitim ve Öğretim Araş- tırmaları Dergisi, 5(1), 43-50.
  • Etikan, İ., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • Fuller, M. (2002). The role of mathematics learning centres in engineering education. European Journal of Engineering Education, 27(3), 241-247. https://doi. org/10.1080/03043790210141555
  • Güner, N. (2013). Senior engineering students’ views on mathematics courses in engineering. College Student Journal, 47(3), 506-515.
  • Güner, N., & Çomak, E. (2011). Mühendislik öğrencilerinin matematik I derslerindeki başarısının destek vektör makineleri kullanılarak tahmin edilmesi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 87-96.
  • Heale, R., & Twycross, A. (2018). What is a case study? Evidence-Based Nursing, (21), 7-8. https://doi.org/10.1136/eb-2017-102845
  • Kaleli-Yılmaz, G. (2019). Özel durum çalışması yöntemi. H. Özmen & O. Karamustafa- oğlu (Eds.). Eğitimde araştırma yöntemleri (ss. 251-274). Pegem Akademi. https://doi. org/10.14527/9786052415320
  • Kurbanoğlu, N. İ. ve Takunyacı, M. (2012). Lise öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı, tutum ve öz-yeterlik inançları bazı değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 110-130.
  • Kutluca, T. ve Laçin, S. (2019, Nisan 26-28). Matematiğin inşaat mühendisliğindeki kullanı- mının betimlenmesi üzerine bir araştırma [Konferans sunumu]. 5th Eurasian Conference on Language and Social Sciences, Belek, Antalya, Türkiye.
  • Mazana, M. Y., Montero, C. S., & Casmir, R. O. (2019). Investigating students’ attitude towards learning mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 207-231. https://doi.org/10.29333/iejme/3997
  • Morkoyunlu, Z. ve Saltık-Ayhanöz, G. (2021). İlköğretim matematik öğretmenliği öğretmen adaylarının matematiksel dayanıklılık kavramı hakkındaki düşünceleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 37-60.
  • İnci-Kuzu, Ç. (2021). Mühendislik fakültesi öğrencilerinin matematik kavramına yönelik metaforik algıları. A. Kızılkaya-Namlı (Ed.), Eğitim & Bilim içinde (s. 111-130). Efe Akademi.
  • Sönmez, D. (2021a, Şubat 10-12). Mühendislik fakültesinde ders veren akademisyenlerin matematik ile ilgili karşılaştığı sorunlar [Konferans sunumu]. Mühendislikte matematik eğitimi konferansı, Kozyatağı, İstanbul, Türkiye.
  • Sönmez, D. (2021b, Haziran, 21-23). Meslek hayatına girmiş olan mühendislerin üniversite- de verilen matematik dersleriyle ilgili görüşleri [Konferans sunumu]. Eğitimde yeni normlarII: Uluslararası Covid-19 e-Kongresi, Merkez, Artvin, Türkiye.
  • Sönmez, D. ve Kaleli-Yılmaz, G. (2021, Eylül, 30-Ekim, 3). İnşaat ve makine mühendislerinin meslek hayatlarındaki matematikle ilgili görüşleri [Konferans sunumu]. 3. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi, Nilüfer, Bursa, Türkiye.
  • Sönmez, M. (2011). Mühendis ve mühendis yardımcılarının yaşam boyu öğreniminde meslek yüksekokullarının rolü. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(1), 1-7.
  • Yağmur, A. (2012). Anadolu öğretmen liselerinde öğrenim gören öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumları ile öz-yeterlilikleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Yetim-Karaca, S. ve Ada, S. (2018). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretme- nine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(3), 789-800. https://doi.org/10.24106/kefdergi.413327
  • Zeidmane, A., & Rubina, T. (2018). The contribution of mathematics to the engineering edu- cation in the students’ assessment. Rural Environment, Education, Personality, 11, 244-250. https://doi.org/10.22616/REEP.2018.030
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Damla Sönmez 0000-0002-9342-7884

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2024
Kabul Tarihi 17 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sönmez, D. (2024). Mühendislerin Lisans Eğitimlerinde Almış Oldukları Matematik Dersleriyle İlgili Görüşleri. Türk Eğitim Değerlendirmeleri Dergisi, 5(1), 6-22.