İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR İÇİN CİNSELLİK EĞİTİMİ: DURUMLAR VE HESAPLAŞMALAR

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 6 - 16, 27.05.2025

Öz

Bu çalışmanın amacı, ülkemizde cinsellik eğitiminin durumlarını tespit etmek, bu durumların özel yetenekli çocuklara olan yansımalarını anlamaktır. Özel yetenekli çocuklar için nitelikli bir cinsellik eğitim programı geliştirilecekse, konuyla ilgili tabuların, bilgisizliğin ve kanuni suçların yoğun olduğu bu alanın eleştirel düşünme süzgecinden geçirilmesi gerekmektedir. Bu çerçeve dahilinde, tespit edilen durumlar şu şekildedir: (1) Ülkemizde yürütülen herhangi bir standart cinsel eğitim politikası bulunmamaktadır. (2) Aileler, cinsel eğitim konusunda yeterli bilgiye sahip değildirler. (3) Cinsel suç oranları günden güne artmaktadır. Buna dayanarak, konuyla ilgili hesaplaşmalar ise şu gözlemler altında gerçekleşmiştir: (1) Eğitim kurumları, akademik başarılarını bireylerin sosyal-duygusal ihtiyaçlarından daha fazla önemsemektedir. (2) Eğer bir cinsellik eğitimi verilecekse, bunun din ve kültür duyarlılığı bağlamında olması gerektiği düşünülmektedir. (3) Cinsel eğitim anlayışı altında belirli tutumlar geliştirilmeye çalışılırken, aynı okul içerisinde ters tutumlar sergilenebilmektedir. (4) Tabu olarak görülmesi nedeniyle cinselliğe ilişkin çokça çatışma alanı vardır; ancak eğitimlerde bu tür çatışmalara girilmemektedir. (5) Okullarda cinsel eğitim verilmesi ailelerin çocuklarında cinsel davranışları pekiştireceği inancını doğurmaktadır. Bu şekilde detaylı bir hesaplaşma süreci atlatılmasının ardına, ülkemizde cinsellik eğitimi alanında, zihni özgürleştirici, çok taraflı, bilimsel, gözlemsel ve deneysel dersler geliştirilmelidir.

Kaynakça

  • Archard, D. (2000). Sex Education. IMPACT, 7-47. https://doi.org/10.1111/j.2048-416X.2000. tb00055.x Bilgili, N., & Vural, G. (2011). Kadına yönelik şiddetin en ağır biçimi: Namus cinayetleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1), 66-72.
  • Bilinga, M., & Mabula, N. (2014). Teaching sexuality education in primary schools in Tanzania: Challenges and implications. Journal of Education and Practice, 5(27), 21-30.
  • Bullough, V. L. (2004). Children and adolescents as sexual beings: A historical overview. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 13(3), 447-459. https://doi.org/10.1016/j. chc.2004.02.012
  • Çalışandemir, F., Bencik, S., & Artan, İ. (2010). Çocukların cinsel eğitimi: Geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150), 14-27. CETAD, (2007). Gençlik ve Cinsellik, Bilgilendirme Dosyası 7, 15-16.
  • Connell, R. W. (1995). Masculinities. Berkeley: University of California Press. Çetin, İ. (2014). Gelenek ve modernite arasında Türkiye’de son dönem kadın cinayetleri. Sosyoloji Dergisi, (30), 41-63.
  • Donovan, P. (1998). School-based sexuality education: The issues and challenges. Family Planning Perspectives, 30(4), 188-193. https://doi.org/10.2307/2991682
  • Eliküçük, A., & Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Aile ve Toplum Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, 7(25), 45-62.
  • Euronews. (2022, August 11). İsveç’te pornografi okullarda cinsel eğitim derslerinde tartışılacak. Euronews. https://tr.euronews.com/2022/08/11/isvecte-pornografi-okullarda-cinsel-egitim-derslerinde-tartisilacak
  • Ferfolja, T. (1998). Australian lesbian teachers-a reflection of homophobic harassment of high school teachers in New South Wales government schools. Gender and Education, 10(4), 401-415. https://doi.org/10.1080/09540259820835
  • Gül, S. S., & Altındal, Y. (2015). Medyada kadın cinayeti haberlerindeki cinsiyetçi izler: Radikal Gazetesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (24), 168-188. https://doi. org/10.31123/akil.437465
  • Haberland, N., & Rogow, D. (2015). Sexuality education: emerging trends in evidence and practice. Journal of Adolescent Health, 56(1), 15-21. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.08.013
  • Halstead, M., & Reiss, M. (2003). Values in sex education: From principles to practice. London: Routledge Falmer. https://doi.org/10.4324/9780203402573
  • İnci, Ü. H. (2013). Basında yer alan namus cinayetlerinin sosyolojik analizi/A sociological analysis of honor killings reported by the mass media. Journal of History Culture and Art Research, 2(3), 282-296.
  • Korkmaz, B. C. (2023). Ergenlerde cinsel eğitimin okullardaki yeri ve önemi: Farklı ülkelerden uygulamalar. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-44.
  • Moon, S.M. ve Rosselli, H.C. (2000). Developing gifted programs. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik, & R. Sternberg (Eds.), The International Handbook of Giftedness and Talent (pp. 499-521). Pergamon: Elsevier.
  • Klepp, K. I., Ndeki, S. S., Seha, A. M., Hannan, P., Lyimo, B. A., Msuya, M. H., Irema, M. N., & Schreiner, A. (1994). AIDS education for primary school children in Tanzania: an evaluation study. AIDS (London, England), 8(8), 1157–1162. https://doi.org/10.1097/00002030-199408000-00019
  • Ospına Díaz, J. U. A. N., & Manrique Abril, F. G. (2007). Sexual behaviors and practices among university students. Avances en Enfermería, Unıversıdad Nacıonal de Colombia. 25(2), 101-111.
  • Röling, H. (2009). The experience of sex education in the Netherlands and Flanders in childhood memories from the first half of the twentieth century. In L. Sauerteig & R. Davidson (Eds.), Shaping sexual knowledge: A cultural history of sex education in twentieth-century Europe (pp. 248–262). New York: Routledge.
  • Sağbaş, N. Ö., & Özkan, C. (2022). Veli ile yaşanan çatışmanın öğretmen performansına etkisine ilişkin öğretmen görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 414-433. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.983282
  • Sexuality Information and Education Council of the United States (SIECUS). (2004). Guidelines for comprehensive sexuality education: Kindergarten through 12th grade (3rd ed.). National Guidelines Task Force.
  • Tuzcuoğlu, N., & Tuzcuoğlu, S. (2013). Çocuğun cinsel eğitiminde ailelerin karşılaştıkları güçlükler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(8), 251-262. http://hdl.handle.net/11424/3486
  • Yavuz, Ş. (2017). Erkek Yaşam Tarzı Dergileri Bize Ne Söylüyor?. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 92-103.
  • Yıldırım, S. (2018). Türkiye’de son on yılda işlenen kadın cinayetleri üzerine: Sebep, sonuç ve öneriler. Mecmua, (6), 1-21. https://doi.org/10.32579/mecmua.448868
  • Yorbık, Ö., & Mutlu, C. (2016). Çocukluk çağı mastürbasyonu. Türkiye Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 23(1), 59-66.

SEXUALITY EDUCATION FOR GIFTED CHILDREN: ISSUES AND CONFRONTATIONS

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 6 - 16, 27.05.2025

Öz

This study aims to determine the state of sexuality education in our country and to understand the reflections of these situations on gifted children. If a qualified sexuality education program is to be developed for gifted children, this field, where taboos, ignorance and legal crimes are intense, should be subjected to a critical thinking filter. Within this framework, the situations identified are as follows: (1) There is no standard sexual education policy in Turkey. (2) Families do not have sufficient knowledge about sexual education. (3) Sexual crime rates are increasing day by day. Based on this, the related reckonings took place under the following observations: (1) Educational institutions prioritize academic achievement over the social-emotional needs of individuals. (2) If sexuality education is to be provided, it is thought to be in the context of religious and cultural sensitivity. (3) While certain attitudes are tried to be developed under the understanding of sexual education, opposite attitudes can be displayed within the same school. (4) There are many areas of conflict regarding sexuality as it is considered taboo; however, such conflicts are not addressed in the trainings. (5) Providing sexual education in schools leads families to believe that it will reinforce sexual behaviors in their children. After such a detailed process of reckoning, liberating, multilateral, scientific, observational and experimental courses in sexuality education should be developed in our country.

Kaynakça

  • Archard, D. (2000). Sex Education. IMPACT, 7-47. https://doi.org/10.1111/j.2048-416X.2000. tb00055.x Bilgili, N., & Vural, G. (2011). Kadına yönelik şiddetin en ağır biçimi: Namus cinayetleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1), 66-72.
  • Bilinga, M., & Mabula, N. (2014). Teaching sexuality education in primary schools in Tanzania: Challenges and implications. Journal of Education and Practice, 5(27), 21-30.
  • Bullough, V. L. (2004). Children and adolescents as sexual beings: A historical overview. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 13(3), 447-459. https://doi.org/10.1016/j. chc.2004.02.012
  • Çalışandemir, F., Bencik, S., & Artan, İ. (2010). Çocukların cinsel eğitimi: Geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150), 14-27. CETAD, (2007). Gençlik ve Cinsellik, Bilgilendirme Dosyası 7, 15-16.
  • Connell, R. W. (1995). Masculinities. Berkeley: University of California Press. Çetin, İ. (2014). Gelenek ve modernite arasında Türkiye’de son dönem kadın cinayetleri. Sosyoloji Dergisi, (30), 41-63.
  • Donovan, P. (1998). School-based sexuality education: The issues and challenges. Family Planning Perspectives, 30(4), 188-193. https://doi.org/10.2307/2991682
  • Eliküçük, A., & Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Aile ve Toplum Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, 7(25), 45-62.
  • Euronews. (2022, August 11). İsveç’te pornografi okullarda cinsel eğitim derslerinde tartışılacak. Euronews. https://tr.euronews.com/2022/08/11/isvecte-pornografi-okullarda-cinsel-egitim-derslerinde-tartisilacak
  • Ferfolja, T. (1998). Australian lesbian teachers-a reflection of homophobic harassment of high school teachers in New South Wales government schools. Gender and Education, 10(4), 401-415. https://doi.org/10.1080/09540259820835
  • Gül, S. S., & Altındal, Y. (2015). Medyada kadın cinayeti haberlerindeki cinsiyetçi izler: Radikal Gazetesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (24), 168-188. https://doi. org/10.31123/akil.437465
  • Haberland, N., & Rogow, D. (2015). Sexuality education: emerging trends in evidence and practice. Journal of Adolescent Health, 56(1), 15-21. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.08.013
  • Halstead, M., & Reiss, M. (2003). Values in sex education: From principles to practice. London: Routledge Falmer. https://doi.org/10.4324/9780203402573
  • İnci, Ü. H. (2013). Basında yer alan namus cinayetlerinin sosyolojik analizi/A sociological analysis of honor killings reported by the mass media. Journal of History Culture and Art Research, 2(3), 282-296.
  • Korkmaz, B. C. (2023). Ergenlerde cinsel eğitimin okullardaki yeri ve önemi: Farklı ülkelerden uygulamalar. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-44.
  • Moon, S.M. ve Rosselli, H.C. (2000). Developing gifted programs. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik, & R. Sternberg (Eds.), The International Handbook of Giftedness and Talent (pp. 499-521). Pergamon: Elsevier.
  • Klepp, K. I., Ndeki, S. S., Seha, A. M., Hannan, P., Lyimo, B. A., Msuya, M. H., Irema, M. N., & Schreiner, A. (1994). AIDS education for primary school children in Tanzania: an evaluation study. AIDS (London, England), 8(8), 1157–1162. https://doi.org/10.1097/00002030-199408000-00019
  • Ospına Díaz, J. U. A. N., & Manrique Abril, F. G. (2007). Sexual behaviors and practices among university students. Avances en Enfermería, Unıversıdad Nacıonal de Colombia. 25(2), 101-111.
  • Röling, H. (2009). The experience of sex education in the Netherlands and Flanders in childhood memories from the first half of the twentieth century. In L. Sauerteig & R. Davidson (Eds.), Shaping sexual knowledge: A cultural history of sex education in twentieth-century Europe (pp. 248–262). New York: Routledge.
  • Sağbaş, N. Ö., & Özkan, C. (2022). Veli ile yaşanan çatışmanın öğretmen performansına etkisine ilişkin öğretmen görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 414-433. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.983282
  • Sexuality Information and Education Council of the United States (SIECUS). (2004). Guidelines for comprehensive sexuality education: Kindergarten through 12th grade (3rd ed.). National Guidelines Task Force.
  • Tuzcuoğlu, N., & Tuzcuoğlu, S. (2013). Çocuğun cinsel eğitiminde ailelerin karşılaştıkları güçlükler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(8), 251-262. http://hdl.handle.net/11424/3486
  • Yavuz, Ş. (2017). Erkek Yaşam Tarzı Dergileri Bize Ne Söylüyor?. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 92-103.
  • Yıldırım, S. (2018). Türkiye’de son on yılda işlenen kadın cinayetleri üzerine: Sebep, sonuç ve öneriler. Mecmua, (6), 1-21. https://doi.org/10.32579/mecmua.448868
  • Yorbık, Ö., & Mutlu, C. (2016). Çocukluk çağı mastürbasyonu. Türkiye Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 23(1), 59-66.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi, Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Teorik Makale
Yazarlar

Burcu Çalıkoğlu 0000-0002-4085-8330

Yayımlanma Tarihi 27 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2024
Kabul Tarihi 25 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalıkoğlu, B. (2025). ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR İÇİN CİNSELLİK EĞİTİMİ: DURUMLAR VE HESAPLAŞMALAR. Türk Eğitim Değerlendirmeleri Dergisi, 5(2), 6-16.