Bu yazıda, erken cumhuriyet dönemi tiyatro yazınının tipik bir örneği olan Faruk
Nafiz Çamlıbel‘in "Kahraman" adlı oyununda "kahraman" kurgusunun yaratılmasındaki
ideolojik zorunluluk ve bu zorunluluğun metnin söylemsel ve biçimsel inşasına imge ve
sembollerle nasıl taşındığı bulgulanmaya çalışılacaktır. Kuramsal olarak, Althusser‘in
ideoloji tanımlamaları ve yazınsal metin-yazar-ideoloji ilişkisi üzerine görüşlerinin yansı
sıra üretim sürecinin dinamiklerinin metne biçimini veren başat elementler olduğunu ileri
süren Pierre Macherey‘in metin-ideoloji ilişkisi üzerine kavramsal yaklaşımlarından destek
alınmaktadır. Bunun dışında, metnin üretim sürecine damgasını vuran tarihsel ve sosyolojik
atmosfere değinilerek oyunun düşünsel mekanizmasının kurgulanmasındaki etkileri
tartışılacaktır.
ideoloji metin-yazar ilişkisi Faruk Nafiz Çamlıbel kahraman imgesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 17 |