BibTex RIS Kaynak Göster

MİTOS'TAN LOGOS'A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI

Yıl 2003, Sayı: 2, 5 - 21, 30.12.2011

Öz

“insan, her şeyin ölçüsüdür” Protagaros.

“İnsan, her şeyin ölçüsüdür” Sokrates

 

Ancak sorun Ä¢udur: “böyle bir an”, “böyle bir durum” diye bahsedilen Ä¢eyler nelerdir? Hangi toplumsal dinamikler „mitos‟tan „logos‟a geçiÄ¢ olarak adlandırılabilecek olguyu yani aydınlanmayı ortaya çıkarmıÄ¢tır? Tüm bunlar durup dururken, kendiliğinden ve insanlar öyle istediği için mi gerçekleÄ¢miÄ¢tir?

Hangi kültür basamağında bulunursa bulunsun, her toplumun, bir yandan birtakım dini tasarımları, efsaneleri -mitosları- öbür yandan da birtakım bilgileri -logosları- vardır. Bu mitoslar, kolektif hayal gücünden doğmadırlar; gelenekle kuÄ¢aktan kuÄ¢ağa geçerler, bunların köklerinin Tanrı‟da olduğu kabul edilir, onun için bunlara oldukları gibi inanılır. Sözü geçen bilgiler ise, tek tek kiÄ¢ilerin veya kuÄ¢akların görgülerinden, pratik amaçlar bakımından doğa üzerinde durup düÄ¢ünmelerinden meydana gelmiÄ¢tir. Ä¡imdi sözü geçen mitoslarda: “Bu evren nereden gelip nereye gidiyor?” “Bu dünyada insanın yeri ve yazgısı nedir?” sorularına bir cevap vardır. Bu cevaplar da oldukları gibi benimsenirler, bunlara hiçbir kuÄ¢ku duymadan inanılır, bunlar yalnız inanç konusudurlar. Ancak, bir yerde ve bir zamanda öyle bir an gelir ki, bu yanıtlar insanı artık kandıramaz olurlar. Ä nsan, son sorular üzerinde artık kendisi de düÄ¢ünmeye baÄ¢lar; din ile geleneğin verdiği yanıtlarla yetinmeyip bilmek anlamak istediğine kendi aklı ile, kendi görgüleriyle ulaÄ¢maya çalıÄ¢ır. ĠĢte o zaman, insanın kendi bulduklarıyla dinin, geleneğin sunduğu tasarım arasında bir çatıÄ¢ma baÄ¢lar. Pratik bilgiler bakımından da durum böyledir: Burada da öyle bir an gelir ki, insan, aklını ve görgülerini, yalnız varlığını ayakta tutmak için gerekli pratik-teknik bilgiler edinmek yolunda kullanmakla yetinmez olur; yalnız bilmek için de bilmek ister, böylece de praxis‟in üstünde theoria‟ya yükselir, dolayısıyla bilime varır. Dini tasarımlardan, söylencelerden, efsanelerden kopuÄ¢; bilime, bilgiye yöneliÄ¢ ancak aydınlanma terimiyle gerçek anlamını bulabilir. Ä sa‟dan önce 6. yüzyılda Yunan kültürü, gerçekten de, böyle bir durumu yaÄ¢amıÄ¢tır.

Yıl 2003, Sayı: 2, 5 - 21, 30.12.2011

Öz

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Orak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2003 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Orak, B. (2011). MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi(2), 5-21.
AMA Orak B. MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI. T.E.D. Dergi. Aralık 2011;(2):5-21.
Chicago Orak, Barış. “MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 2 (Aralık 2011): 5-21.
EndNote Orak B (01 Aralık 2011) MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 2 5–21.
IEEE B. Orak, “MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI”, T.E.D. Dergi, sy. 2, ss. 5–21, Aralık 2011.
ISNAD Orak, Barış. “MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI”. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 2 (Aralık 2011), 5-21.
JAMA Orak B. MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI. T.E.D. Dergi. 2011;:5–21.
MLA Orak, Barış. “MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 2, 2011, ss. 5-21.
Vancouver Orak B. MİTOS’TAN LOGOS’A GEÇİŞ YA DA GREK AYDINLANMASI. T.E.D. Dergi. 2011(2):5-21.