Eğitimde tiyatro çalışmalarının kuramsal temeli, tiyatro aracılığıyla kendi ülkesindeki geniş halk kitlelerine, okuma yazma bilmeyenlerden ezilen altkatman kadınlarına değin çeşitli gruplarla ulaşmaya çalışan ünlü Güneyamerikalı tiyatrocu Augusto Boal'ın tiyatrosuna dayanıyor. Boal'un tiyatrosu ezilenlerden ve sömürülenlerden yanadır. Tiyatro aracılığıyla onların sorunlarına çözümler üretmeye, onları bilinçlendirmeye çalışır. A.Boal tiyatrosunda izleyici de etkin bir konumdadır, böylece izleyiciler ve oyuncular oyunu birlikte oluştururlar. Augusto Boal'ın ‘ezilenlerin tiyatrosu'na dayanarak geliştirilen eğitimde tiyatro çalışmalarında amaç hem çocukların dünyasını bulgulamak, onların özgün seslerini yakalamak, hem de onların yaşadıkları dünyayı daha iyi irdeleyebilecekleri eleştirel bir bakış kazanmalarını sağlamak. Daha somut bir deyişle öğrencilerin yaratıcı gizilgüçlerini ve çok boyutlu düşünme, irdeleme ve çözümleme yetilerini etkin kılma. Bu açıdan bu çalışmalar sadece bireyin kendi duyularını bulgulamasını, kendini keşfetmesinde odaklaşan ve bizde de giderek rağbet gören yaratıcı dramanın sınırlarını aşıyor. Sosyal sorunlara duyarlık, eleştirel bakış ve sorunların çözümü doğrultusunda geliştirilen yapıcı seçenekler eğitimde tiyatroyu farklı kılıyor. Üniversite bünyesinde sürdürülen çalışmalarda yüksek öğretim öğrencilerinden de alışık olmadıkları bir etkinlik bekleniyor. Bu alanda kendilerini yetiştirmek isteyen gençlerin kendi düşünme ve çözümleme yetilerini ve yaratıcılıklarını etkin kılmayı ve kuramla uygulamayı bütünleştirmeyi öğrenmeleri gerektiği gibi okullarda yapılan her çalışmanın bir ilk olduğunun da bilincinde olmaları ve bunun heyecanını duyumsayabilmeleri ve sorumluluğunu üstlenebilmeleri gerekiyor. Deneysellik ve yaratıcılık eğitimde tiyatronun temelini oluşturduğundan, her çalışma yeni bir yaşantı sunuyor. Ve her yaşantıyla birlikte hep birlikte aşılması gereken yeni yeni sorunlar oluşuyor. Bu açıdan bu çalışmalar büyük bir özen, disiplin, süreklilik kimi kez de özveri gerektiriyor. Sonuçta yüksek öğretim çerçevesinde sürdürülen eğitimde tiyatro çalışmalarının hem üniversite öğrencilerinin, hem de okul öğrencilerinin yaratıcılıklarını etkin kılan çok katmanlı bir proje olduğu söylenilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Sayı: 3 |