Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek

Yıl 2013, Sayı: 22, 41 - 54, 31.12.2016

Öz

Bu makalede, hybris kavramını üç başlık altında, derinlemesine bir
analize tabi tutmaya çalışacağım. Çalışmamda, büyük ölçüde Heidegger’in
Antigone koro şarkısı incelemesinden faydalanacağım. Heidegger’in,
şarkıda insanın üç özelliği olarak sıralanan pantoporos aporos,
hupsipolis apolis ve deinon kavramlarına yaptığı vurgunun öneminden
bahsedeceğim ve bu kavramların hybris ile ilişkilerini göstermeye çalışacağım.
Tezlerimi, önce Oidipus üçlemesinden örneklerle destekleyecek
ve ardından, bu üç kavram temelinde ele alacağım yeni hybris tanımının
izini Hamlet, Arzu Tramvayı ve Satıcının Ölümü gibi çağdaş metinlerde
süreceğim. Bu sayede hem Satıcının Ölümü ve Arzu Tramvayı metinlerinin
trajik niteliğine ilişkin sorgulamalara bir katkı sunmayı, hem de pek çok
tiyatro bilimcisi tarafından yazılmış en iyi tiyatro metni olarak anılan Kral
Oidipus’un böylesi bir övgüyü nasıl ve ne sayede hak etmiş olabileceğini
açıklamaya çalışacağım.

Kaynakça

  • Arıcı, Oğuz, Muğlaklık ve Tragedya, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2009
  • Aristoteles, Poetika, Çev: Nezire Kalaycı, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2005

Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek

Yıl 2013, Sayı: 22, 41 - 54, 31.12.2016

Öz

In this article, Ancient Greek concept hybris is reconsidered and redefined,

in the light of Heidegger’s analysis of Antigone’s first choir song.

Pantoporos aporos, hupsipolis apolis and deinon, the three qualifications

of humankind mentioned in the choir song, lays in the very center of redefinition

of hybris. To support the thesis of the article, examples from Oidipus,

Hamlet, A Streetcar Named Desire and The Death of a Salesman are

given. Thus, a contribution to discussions about tragic quality of modern

texts A Streetcar Named Desire and The Death of a Salesman is aimed.

Using the redefinition of hybris, it’s also aimed to explain, why Oidipus

The King have been seen as the best tragedy ever written by theatre researchers.

Kaynakça

  • Arıcı, Oğuz, Muğlaklık ve Tragedya, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2009
  • Aristoteles, Poetika, Çev: Nezire Kalaycı, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2005
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süreyya Bursa

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Bursa, S. (2016). Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi(22), 41-54.
AMA Bursa S. Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek. T.E.D. Dergi. Aralık 2016;(22):41-54.
Chicago Bursa, Süreyya. “Hybris Kavramına Yeniden Bakmak Ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 22 (Aralık 2016): 41-54.
EndNote Bursa S (01 Aralık 2016) Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 22 41–54.
IEEE S. Bursa, “Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek”, T.E.D. Dergi, sy. 22, ss. 41–54, Aralık 2016.
ISNAD Bursa, Süreyya. “Hybris Kavramına Yeniden Bakmak Ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek”. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 22 (Aralık 2016), 41-54.
JAMA Bursa S. Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek. T.E.D. Dergi. 2016;:41–54.
MLA Bursa, Süreyya. “Hybris Kavramına Yeniden Bakmak Ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 22, 2016, ss. 41-54.
Vancouver Bursa S. Hybris Kavramına Yeniden Bakmak ve Modern Tragedyaları Bu Çerçeveden İncelemek. T.E.D. Dergi. 2016(22):41-54.