Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Theodoros Terzopoulos’ Dionysiac Actor and Her/His Presence on the Stage

Yıl 2020, Sayı: 30, 53 - 69, 07.07.2020
https://doi.org/10.26650/jtcd.679357

Öz

Theodoros Terzopoulos places the actor at the center of his theater and builds his own theater language on actor training and research he developed over the years. The main material of his acting technique, which is a product of this training and research process, is actor's body. In order to reveal the potential of the actor's body, the primary objective is to release the energies that are blocked. Thus, the actor pursues a state of being, an ecstasis through his body which becomes a free energy channel. In the state of ecstasis, the distinction between mind and body disappears completely; the actor experiences a presence in which he involves with his whole body. This study analyzes the relationship between the presence of the actor and the state of dionysiac ecstasis aimed at by Terzopoulos and examines the ways this relationship can contribute to the presence of the actor on the stage. 

Kaynakça

  • Artaud, Antonin. “Mise en Scène and Metaphysics”, The Routledge Reader in Politics and Performance. Ed. Lizbeth Goodman, Jane De Gay, 98-101. New York: Routledge, 2000.
  • Austin, Norman. Meaning and Being in Myth. Pennsylvania & London: Penn State University Press, 1990.
  • Barba, Eugenio ve Savarese, Nicola. Oyuncunun Gizli Sanatı: Tiyatro Antropolojisi Sözlüğü. çev. Ayşın Candan, Tarhan Onur, Aslı Seven. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2017.
  • Decreus, Freddy. “The Reptilian Brain And The Representatıon Of The Female In Theodoros Terzopoulos’ Bacchai”, Logeion Α Journal of Ancient Theatre. vol.2, 284-303., Rion/Patras: University of Patras, 2012.
  • Frost Anthony ve Yarrow, Ralph. Improvisation in Drama. New York: Palgrave Macmillan, 2007. Karaboğa, Kerem. Tragedya ile Sınırları Aşmak. İstanbul: E Yayınları, 2008.
  • McDonald, Marianne. “Theodoros Terzopoulos, A Director For the Ages: Theatre of the Body, Mind, and Memory”, Reise mit Dionysos. Das Theater des Theodoros Terzopoulos: Journey with Dionysos. The Theatre of Theodoros Terzopoulos. Ed. Frank M Raddatz, 8-41, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Murray, Simon ve Keefe, John. Physical Theatres. Taylor & Francis e-Library, 2007.
  • Nişanyan, Sevan. Sözlerin Soy Ağacı: Çağdaş Türkçe’nin Etimolojik Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayıncılık, 2003.
  • Paglia, Camille. Sexual Personae:Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson. New York: Yale University Press, 1990.
  • Power, Cormac. Presence in Play. Amsterdam - New York: Rodopi B.V., 2008.
  • Raddatz, Frank M. “The Metaphysiscs of the Body- Theodoros Terzopoulos in Conversation with Frank M. Raddatz”. Reise mit Dionysos. Das Theater des Theodoros Terzopoulos: Journey with Dionysos. The Theatre of Theodoros Terzopoulos, Ed. Frank M Raddatz, 136-175, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Sampakatakakis, Georgios. “Dionysos Restitutes- The Bacchae of Terzopoulos”, Reise mit Dionysos: Das Theater des Theodoros Terzopoulos, Journey with Dionysos:The Theatre of Theodoros Terzopoulos. Ed. Frank M Raddatz, 90-102, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Schechner, Richard. Performance Theory. New York: Routledge, 2003.
  • Stroumpos, Savvas. “An Approach to the Working Method of the Attis Teatre”, Reise mit Dionysos. Das Theater des Theodoros Terzopoulos: Journey with Dionysos. The Theatre of Theodoros Terzopoulos. Ed. Frank M Raddatz, 230-233, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Terzopoulos, Theodoros. Dionysos’un Dönüşü. çev. Burç İdem Dinçel. İstanbul: Habitus Kitap, 2016.

Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu ve Sahnedeki Mevcudiyeti

Yıl 2020, Sayı: 30, 53 - 69, 07.07.2020
https://doi.org/10.26650/jtcd.679357

Öz

Theodoros Terzopoulos tiyatrosunun odağına oyuncuyu koyar ve kendi tiyatro dilini yıllar içinde geliştirdiği oyunculuk eğitim ve araştırması üzerine kurar. Bu eğitim ve araştırma sürecinin bir ürünü olarak ortaya çıkan oyunculuk tekniğinin ana malzemesi oyuncunun bedenidir. Oyuncunun bedeninin sahip olduğu potansiyeli ortaya çıkarmak için öncelikli hedef ise tıkalı durumdaki enerjileri serbest bırakmaktır. Böylece oyuncu, özgür bir enerji kanalına dönüşen bedeni aracılığıyla bir varoluşun, bir esrime halinin peşine düşer. Esrime halinde zihin ve beden ayrımı tümüyle yok olur; oyuncu bütün bedeniyle hissettiği bir mevcudiyeti deneyimler. Bu çalışmada Terzopoulos’un oyunculuk araştırmalarında hedeflediği dionizyak esrime halinin oyuncunun mevcudiyeti ile ilişkisi üzerinde durulmuş, bu ilişkinin oyuncunun sahne üzerindeki mevcudiyetine nasıl bir katkı sunabileceği araştırılmıştır.

Kaynakça

  • Artaud, Antonin. “Mise en Scène and Metaphysics”, The Routledge Reader in Politics and Performance. Ed. Lizbeth Goodman, Jane De Gay, 98-101. New York: Routledge, 2000.
  • Austin, Norman. Meaning and Being in Myth. Pennsylvania & London: Penn State University Press, 1990.
  • Barba, Eugenio ve Savarese, Nicola. Oyuncunun Gizli Sanatı: Tiyatro Antropolojisi Sözlüğü. çev. Ayşın Candan, Tarhan Onur, Aslı Seven. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2017.
  • Decreus, Freddy. “The Reptilian Brain And The Representatıon Of The Female In Theodoros Terzopoulos’ Bacchai”, Logeion Α Journal of Ancient Theatre. vol.2, 284-303., Rion/Patras: University of Patras, 2012.
  • Frost Anthony ve Yarrow, Ralph. Improvisation in Drama. New York: Palgrave Macmillan, 2007. Karaboğa, Kerem. Tragedya ile Sınırları Aşmak. İstanbul: E Yayınları, 2008.
  • McDonald, Marianne. “Theodoros Terzopoulos, A Director For the Ages: Theatre of the Body, Mind, and Memory”, Reise mit Dionysos. Das Theater des Theodoros Terzopoulos: Journey with Dionysos. The Theatre of Theodoros Terzopoulos. Ed. Frank M Raddatz, 8-41, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Murray, Simon ve Keefe, John. Physical Theatres. Taylor & Francis e-Library, 2007.
  • Nişanyan, Sevan. Sözlerin Soy Ağacı: Çağdaş Türkçe’nin Etimolojik Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayıncılık, 2003.
  • Paglia, Camille. Sexual Personae:Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson. New York: Yale University Press, 1990.
  • Power, Cormac. Presence in Play. Amsterdam - New York: Rodopi B.V., 2008.
  • Raddatz, Frank M. “The Metaphysiscs of the Body- Theodoros Terzopoulos in Conversation with Frank M. Raddatz”. Reise mit Dionysos. Das Theater des Theodoros Terzopoulos: Journey with Dionysos. The Theatre of Theodoros Terzopoulos, Ed. Frank M Raddatz, 136-175, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Sampakatakakis, Georgios. “Dionysos Restitutes- The Bacchae of Terzopoulos”, Reise mit Dionysos: Das Theater des Theodoros Terzopoulos, Journey with Dionysos:The Theatre of Theodoros Terzopoulos. Ed. Frank M Raddatz, 90-102, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Schechner, Richard. Performance Theory. New York: Routledge, 2003.
  • Stroumpos, Savvas. “An Approach to the Working Method of the Attis Teatre”, Reise mit Dionysos. Das Theater des Theodoros Terzopoulos: Journey with Dionysos. The Theatre of Theodoros Terzopoulos. Ed. Frank M Raddatz, 230-233, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Terzopoulos, Theodoros. Dionysos’un Dönüşü. çev. Burç İdem Dinçel. İstanbul: Habitus Kitap, 2016.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Tiyatro
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burcu Halaçoğlu 0000-0001-6259-2273

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Halaçoğlu, B. (2020). Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu ve Sahnedeki Mevcudiyeti. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi(30), 53-69. https://doi.org/10.26650/jtcd.679357
AMA Halaçoğlu B. Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu ve Sahnedeki Mevcudiyeti. T.E.D. Dergi. Temmuz 2020;(30):53-69. doi:10.26650/jtcd.679357
Chicago Halaçoğlu, Burcu. “Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu Ve Sahnedeki Mevcudiyeti”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 30 (Temmuz 2020): 53-69. https://doi.org/10.26650/jtcd.679357.
EndNote Halaçoğlu B (01 Temmuz 2020) Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu ve Sahnedeki Mevcudiyeti. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 30 53–69.
IEEE B. Halaçoğlu, “Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu ve Sahnedeki Mevcudiyeti”, T.E.D. Dergi, sy. 30, ss. 53–69, Temmuz 2020, doi: 10.26650/jtcd.679357.
ISNAD Halaçoğlu, Burcu. “Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu Ve Sahnedeki Mevcudiyeti”. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 30 (Temmuz 2020), 53-69. https://doi.org/10.26650/jtcd.679357.
JAMA Halaçoğlu B. Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu ve Sahnedeki Mevcudiyeti. T.E.D. Dergi. 2020;:53–69.
MLA Halaçoğlu, Burcu. “Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu Ve Sahnedeki Mevcudiyeti”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 30, 2020, ss. 53-69, doi:10.26650/jtcd.679357.
Vancouver Halaçoğlu B. Theodoros Terzopoulos’un Dionizyak Oyuncusu ve Sahnedeki Mevcudiyeti. T.E.D. Dergi. 2020(30):53-69.