This article presents a dramaturgical analysis of Studio Oyuncuları’s most recent play based on Greek mythology. Io, themed on history, violence, memory, mythology, and power relations, premiered on November 13, 2019, as the inaugural stage offering of the 23rd Istanbul Theater Festival. The study’s analysis was grounded in anthropologist and philosopher René Girard’s postulation of the concepts of scapegoat and sacrifice as components of the notion of tragic. A dramaturgical path was thus constructed between the Io myths and the play. The study outcomes revealed that the text and staging of Io enable criticism of the transformation of historical consciousness into a mechanism of narratives and discourses that legitimize violence in societies.
Bu çalışma Studio Oyuncuları’nın 13 Kasım 2019’da 23. İstanbul Tiyatro Festivali’nin açılış oyunu olarak ilk defa gösterimini yapan ve kaynağını Grek mitlerinden alan İo oyununun tarih, şiddet, bellek, mitoloji ve güç ilişkileri bağlamında metnine ve sahnelenmesine dair dramaturjik bir analizini sunar. Bu analizin bağlamını oluşturan olgularla ilgili düşüncelerini geniş bir perspektif içinde ortaya koyan antropolog ve düşünür René Girard’ın sunduğu trajik kavramının bileşenleri arasında bulunan günah keçisi ve kurban olguları İo mitleri ile İo oyunu arasında dramaturjik bir patika çizmek için bu çözümlemede temel alınmıştır. Bu şekilde, İo’nun metni ve sahnelemesi aracılığıyla tarihsel bilincin anlatılar ve söylemler aracılığıyla toplumlarda şiddeti meşrulaştıran bir mekanizmaya dönüşmesini eleştiriye açtığı ortaya konmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Tiyatro |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 32 |