Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 124 - 132, 31.12.2022
https://doi.org/10.51535/tell.1177060

Öz

Kaynakça

  • Aşkan, T. & Usta, E. (2022). Pandemi sürecinde bilişim teknolojileri öğretmenlerinin uzaktan eğitimin işleyişi ile ilgili görüşleri. Gazi Journal of Education Sciences, 8(1), 15-28.
  • Alhossein, A., & Aldawood, H. A. (2017). Challenges faced by teachers of students with ADHD in integrating assistive technology, and teachers’ attitudes about it. Journal of Educational Sciences, 3, 355-377.
  • Alkahtani, K. D. F. (2013). Teachers’ knowledge and use of assistive technology for students with special educational needs. Journal of Studies in Education, 3(2), 65-86.
  • Arı, I. A., & İnan, F. A. (2010). Assistive technologies for students with disabilities: A Survey of access and use in Turkish universities. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2), 40-45.
  • Aslan, C. (2018). Özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı teknolojilere yönelik tutumları. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 102-120.
  • Bahceci, B. (2019). Özel eğitim alaninda çalışan oğretmenlerin yardımcı teknolojilere yönelik tutumlarının ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Necmettin Erbakan University, Turkey.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Campbell, D. M. (2000). Views on assistive technology (Doctoral dissertation). University of Massachusetts, Amherst.
  • Chukwuemeka, E. J., & Samaila, D. (2020). Teachers’ perception and factors limiting the use of hightech assistive technology in special education schools in Northwest Nigeria. Contemporary Educational Technology, 11(1), 99-109
  • Çakmak, S., Aslan, C., & Ülger, P. (2014). Designation of information technology frequency of occurrence in daily life and school activities for the teachers of schools for visually impairments. Paper presented at the International Conference on Education and New Developments. Madrid, Spain.
  • Çay, E., Yıkmış, A., & Özgüç, C. S. (2020). Experiences and opinions of special education teachers regarding the use of technology. Journal of Qualitative Research in Education, 8(2), 629-648.
  • Çiçek, F., Erdoğmuş, F. U., İslim, Ö. F., Çağıltay, K., Akıllı, G. K., Çakır, H., & Karasu, N. (2013). Özel eğitim için yenilikçi eğitim teknolojileri: Uzman görüşleri. 1st ITTES Konferansı’nda sunulmuş bildiri.
  • Demirkıran, A. V. (2005). Özel eğitim kurumlarında bilgisayar kullanımı ile özel eğitim meslek elemanlarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin görüşleri ile bilgisayar tutumlarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirok, M. S., Gunduz, N., Yergazina, A. A., Maydangalieva, Z. A., & Ryazanova, E. L. (2019). Determining the opinions of special education teachers regarding the use of assistive technologies for overcoming reading difficulties. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(22), 141-153.
  • Eryiğit, T. H. (2021). Özel eğitim alanında çalışan meslek elemanlarının yardımcı teknolojileri kullanımına yönelik görüşleri ve tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education. Newyork: McGraw-Hill.
  • Garcia, K. D., & Seevers, R. L. (2005). General education teachers’ attitude regarding the use in their classes of assistive technology by students with learning disabilities. Electronic Journal for Inclusive Education, 1(9), 1-19.
  • Guggenberger, B. H. (2008). Attitudes of Indiana special education teachers towards the use and implementation of assistive technology (Doctorial dissertation). Indiana State University, Terre Haute, Indiana.
  • Hebebci, M. T. & Usta, E. (2015). Türkiye’de harmanlanmış öğrenme eğitlimleri: Bir literatür Çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 195-219.
  • Karakoç, T., & Aslan, C. (2017). Özel eğitim bölümü dördüncü sınıf öğrencilerinin yardımcı teknolojilere yönelik tutumlarının incelenmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu, Türkiye, 11 - 14 Mayıs.
  • Kışla, T. (2008). Özel eğitim öğretmenlerinin bilgisayar tutumlarının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, (9)2, 128-154.
  • Kim, Y. W., Kim, Y. G., Kim, N. J., & Woo, Y. G. (2003). A study on the Korea teacher’s perception in using assistive technology. Journal of Asia-Pacific Special Education, 3(1), 35-48.
  • Kutlu, M., Schreglmann, S., & Cinisli, N. A. (2018). Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin özel eğitimde yardımcı teknolojilerin kullanımına ilişkin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1540-1569.
  • Lancioni, G. E., Sigafoos, J., O’Reilly, M. F., & Singh, N. N. (2013). Assistive technology, Interventions for individiuals with severe/profound and multiple disabilities. Springer.
  • Ledger, T. (1999). Teacher knowledge and attitudes towards the utilization of assistive technology in educational settings (Master thesis). Longwood University, Longwood.
  • Maloy, R. W., Verock, R. E. A., Edwards, S. A., & Woolf, B. P. (2016). Transforming learning with new technologies, enhanced pearson etext with loose-leaf version--access card package-what’s new in curriculum & instruction. Pearson.
  • Maushak, N. J., Kelley, P., & Blodgett, T. (2001). Preparing teachers for the inclusive classroom: A preliminary study of attitudes and knowledge of assistive technology. Journal of Technology of and Teacher Education, 9(3), 419-431.
  • Memet, N. M., & Şentürk, Ş. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı teknoloji kullanımına ilişkin tutumları. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(10), 221-230.
  • Murugaiyan, A., & Arulsamy, S. (2013). Attitude of student teachers towards integration of assistive technology in inclusive classrooms. International Journal of Teacher Educational Research, 2(4), 1-8.
  • Onivehu, A. O., Ohawuiro, O. E., & Oyeniran, B. J. (2017). Teachers’ attitude and competence in the use of assistive technologies in special needs schools. Acta Didactica Napocensia, 10(4), 21-32.
  • Otr, M. I. K. (2000). Assistive technology in the elementary classroom: Perceptions and attitudes (Master thesis). University of Southern California, California.
  • Özdamar, O. (2016). Öğretmenlerin özel eğitim sınıflarında yardımcı teknoloji kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özel, C. T., İnan, F. A., & Sezer, C. (2004). What are the technological needs of disabled university students in Turkey? Paper presented at the Annual Convention of the Association for Educational Communications and Technology.
  • Özgüç, C. S. (2015). Zihin yetersizliği olan ortaokul öğrencilerinin bulunduğu bir sınıfta öğretim etkinliklerinin teknoloji desteği ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması (Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özgüç, C. S., & Cavkaytar, A. (2011). Orta ve ağır derecede zihin yetersizliği olan öğrencilerin sınıflarında yardımcı teknolojilerin kullanımına yönelik öğretmen görüşleri. 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulan bildiri. Gazi Magosa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Pettersson, I., & Fahlstrom, G. (2010). Roles of assistive devices for home care staff in Sweden: A qualitative study. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 5(5), 295-304.
  • Quenneville, J. (2001). Tech tools for students with learning disabilities: Infusion into inclusive classrooms. Preventing School Failure, 45(4), 167-170.
  • Reed, P., & Bowser, G. (2005). Assistive technology and the IEP. In Edyburn, K. Higgins & R. Boone (Eds.), Handbooks of special education technology research and practice (p. 61-77). Whitefish Bay, WI: Knowledge.
  • Sertkaya, M. F. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin sınıflarında teknoloji ve yardımcı teknoloji kullanımına yönelik öz-yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi (Doctoral dissertation). Necmettin Erbakan University, Turkey.
  • Tekinarslan, E., & Yıkmış, A. (2005). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin teknoloji kullanımına yönelik görüşleri ve beklentileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(11), 211-220.

Special Education Students’ Attitudes towards Assistive Technologies

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 124 - 132, 31.12.2022
https://doi.org/10.51535/tell.1177060

Öz

Considering that all teachers use technology intensively in educational environments, especially after the Covid-19 pandemic, special education teachers are also expected to integrate technology into their lessons effectively and efficiently in the future. Thus, this study aims to determine the attitudes of special education students towards assistive technologies. The data were collected in the 2020-2021 academic year. Participants were 240 special education students from various universities. The data collection tool was an attitude scale consisting of 4 dimensions and 18 items. Findings reported no significant difference in the attitudes towards assistive technologies regarding variables such as the duration of daily Internet use, grade level, and gender. However, a statistically significant difference was found in terms of variables such as the frequency of following technological developments and taking an assistive technology course. Based on scale mean scores, special education students have positive attitudes towards assistive technologies. Given that following the technological developments is effective in developing a positive attitude towards assistive technologies, special education students are recommended to closely follow current technological developments in future. It is considered that students who follow these technological developments will be more beneficial to students with special needs.

Kaynakça

  • Aşkan, T. & Usta, E. (2022). Pandemi sürecinde bilişim teknolojileri öğretmenlerinin uzaktan eğitimin işleyişi ile ilgili görüşleri. Gazi Journal of Education Sciences, 8(1), 15-28.
  • Alhossein, A., & Aldawood, H. A. (2017). Challenges faced by teachers of students with ADHD in integrating assistive technology, and teachers’ attitudes about it. Journal of Educational Sciences, 3, 355-377.
  • Alkahtani, K. D. F. (2013). Teachers’ knowledge and use of assistive technology for students with special educational needs. Journal of Studies in Education, 3(2), 65-86.
  • Arı, I. A., & İnan, F. A. (2010). Assistive technologies for students with disabilities: A Survey of access and use in Turkish universities. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2), 40-45.
  • Aslan, C. (2018). Özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı teknolojilere yönelik tutumları. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 102-120.
  • Bahceci, B. (2019). Özel eğitim alaninda çalışan oğretmenlerin yardımcı teknolojilere yönelik tutumlarının ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Necmettin Erbakan University, Turkey.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Campbell, D. M. (2000). Views on assistive technology (Doctoral dissertation). University of Massachusetts, Amherst.
  • Chukwuemeka, E. J., & Samaila, D. (2020). Teachers’ perception and factors limiting the use of hightech assistive technology in special education schools in Northwest Nigeria. Contemporary Educational Technology, 11(1), 99-109
  • Çakmak, S., Aslan, C., & Ülger, P. (2014). Designation of information technology frequency of occurrence in daily life and school activities for the teachers of schools for visually impairments. Paper presented at the International Conference on Education and New Developments. Madrid, Spain.
  • Çay, E., Yıkmış, A., & Özgüç, C. S. (2020). Experiences and opinions of special education teachers regarding the use of technology. Journal of Qualitative Research in Education, 8(2), 629-648.
  • Çiçek, F., Erdoğmuş, F. U., İslim, Ö. F., Çağıltay, K., Akıllı, G. K., Çakır, H., & Karasu, N. (2013). Özel eğitim için yenilikçi eğitim teknolojileri: Uzman görüşleri. 1st ITTES Konferansı’nda sunulmuş bildiri.
  • Demirkıran, A. V. (2005). Özel eğitim kurumlarında bilgisayar kullanımı ile özel eğitim meslek elemanlarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin görüşleri ile bilgisayar tutumlarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirok, M. S., Gunduz, N., Yergazina, A. A., Maydangalieva, Z. A., & Ryazanova, E. L. (2019). Determining the opinions of special education teachers regarding the use of assistive technologies for overcoming reading difficulties. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(22), 141-153.
  • Eryiğit, T. H. (2021). Özel eğitim alanında çalışan meslek elemanlarının yardımcı teknolojileri kullanımına yönelik görüşleri ve tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education. Newyork: McGraw-Hill.
  • Garcia, K. D., & Seevers, R. L. (2005). General education teachers’ attitude regarding the use in their classes of assistive technology by students with learning disabilities. Electronic Journal for Inclusive Education, 1(9), 1-19.
  • Guggenberger, B. H. (2008). Attitudes of Indiana special education teachers towards the use and implementation of assistive technology (Doctorial dissertation). Indiana State University, Terre Haute, Indiana.
  • Hebebci, M. T. & Usta, E. (2015). Türkiye’de harmanlanmış öğrenme eğitlimleri: Bir literatür Çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 195-219.
  • Karakoç, T., & Aslan, C. (2017). Özel eğitim bölümü dördüncü sınıf öğrencilerinin yardımcı teknolojilere yönelik tutumlarının incelenmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu, Türkiye, 11 - 14 Mayıs.
  • Kışla, T. (2008). Özel eğitim öğretmenlerinin bilgisayar tutumlarının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, (9)2, 128-154.
  • Kim, Y. W., Kim, Y. G., Kim, N. J., & Woo, Y. G. (2003). A study on the Korea teacher’s perception in using assistive technology. Journal of Asia-Pacific Special Education, 3(1), 35-48.
  • Kutlu, M., Schreglmann, S., & Cinisli, N. A. (2018). Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin özel eğitimde yardımcı teknolojilerin kullanımına ilişkin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1540-1569.
  • Lancioni, G. E., Sigafoos, J., O’Reilly, M. F., & Singh, N. N. (2013). Assistive technology, Interventions for individiuals with severe/profound and multiple disabilities. Springer.
  • Ledger, T. (1999). Teacher knowledge and attitudes towards the utilization of assistive technology in educational settings (Master thesis). Longwood University, Longwood.
  • Maloy, R. W., Verock, R. E. A., Edwards, S. A., & Woolf, B. P. (2016). Transforming learning with new technologies, enhanced pearson etext with loose-leaf version--access card package-what’s new in curriculum & instruction. Pearson.
  • Maushak, N. J., Kelley, P., & Blodgett, T. (2001). Preparing teachers for the inclusive classroom: A preliminary study of attitudes and knowledge of assistive technology. Journal of Technology of and Teacher Education, 9(3), 419-431.
  • Memet, N. M., & Şentürk, Ş. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı teknoloji kullanımına ilişkin tutumları. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(10), 221-230.
  • Murugaiyan, A., & Arulsamy, S. (2013). Attitude of student teachers towards integration of assistive technology in inclusive classrooms. International Journal of Teacher Educational Research, 2(4), 1-8.
  • Onivehu, A. O., Ohawuiro, O. E., & Oyeniran, B. J. (2017). Teachers’ attitude and competence in the use of assistive technologies in special needs schools. Acta Didactica Napocensia, 10(4), 21-32.
  • Otr, M. I. K. (2000). Assistive technology in the elementary classroom: Perceptions and attitudes (Master thesis). University of Southern California, California.
  • Özdamar, O. (2016). Öğretmenlerin özel eğitim sınıflarında yardımcı teknoloji kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özel, C. T., İnan, F. A., & Sezer, C. (2004). What are the technological needs of disabled university students in Turkey? Paper presented at the Annual Convention of the Association for Educational Communications and Technology.
  • Özgüç, C. S. (2015). Zihin yetersizliği olan ortaokul öğrencilerinin bulunduğu bir sınıfta öğretim etkinliklerinin teknoloji desteği ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması (Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özgüç, C. S., & Cavkaytar, A. (2011). Orta ve ağır derecede zihin yetersizliği olan öğrencilerin sınıflarında yardımcı teknolojilerin kullanımına yönelik öğretmen görüşleri. 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulan bildiri. Gazi Magosa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Pettersson, I., & Fahlstrom, G. (2010). Roles of assistive devices for home care staff in Sweden: A qualitative study. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 5(5), 295-304.
  • Quenneville, J. (2001). Tech tools for students with learning disabilities: Infusion into inclusive classrooms. Preventing School Failure, 45(4), 167-170.
  • Reed, P., & Bowser, G. (2005). Assistive technology and the IEP. In Edyburn, K. Higgins & R. Boone (Eds.), Handbooks of special education technology research and practice (p. 61-77). Whitefish Bay, WI: Knowledge.
  • Sertkaya, M. F. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin sınıflarında teknoloji ve yardımcı teknoloji kullanımına yönelik öz-yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi (Doctoral dissertation). Necmettin Erbakan University, Turkey.
  • Tekinarslan, E., & Yıkmış, A. (2005). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin teknoloji kullanımına yönelik görüşleri ve beklentileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(11), 211-220.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çelebi Uluyol 0000-0001-9774-0547

Cem Aslan 0000-0002-0300-5873

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 2 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uluyol, Ç., & Aslan, C. (2022). Special Education Students’ Attitudes towards Assistive Technologies. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 4(2), 124-132. https://doi.org/10.51535/tell.1177060

2617220107