Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI

Yıl 2018, , 39 - 60, 30.07.2018
https://doi.org/10.30626/tesamakademi.455995

Öz

Suriye krizi ve krizin insani boyutu, 2011 yılından itibaren ortaya çıkmış ancak bölge ülkeleri her ne kadar bu durumun farkında olsa da dünya genelinde krizin bu boyutuna yönelik bir duyarsızlık söz konusu olmuştur. Türkiye, Suriye krizinin insani boyutuna yönelik olarak krizin başında harekete geçmiş ve zaman içinde Suriye krizinin insani boyutunda Türkiye’nin uyguladığı politikalar ve uluslararası topluma bir örnek olan tutumu, uluslararası boyutta akademide, medyada ve kamuoyunda çoğunlukla göz ardı edilmiştir. Bu çalışma, Türkiye’nin Suriye krizinden etkilenen sivillere yönelik insani politikasını Suriye ile sınırları bulunan Lübnan, Ürdün ve Irak’ın yaklaşımlarıyla karşılaştırarak analiz etmektedir. Çalışma esnasında literatür taramasının yanı sıra 2014-2017 yılları arasında Suriye’ye komşu ülkelerde yapılan görüşmeler ve saha çalışmalarından yararlanılmıştır. Çalışmada ilk olarak Suriye krizinin geldiği nokta genel hatlarıyla ortaya konmakta ardından sırasıyla Türkiye, Lübnan, Ürdün ve Irak’ın geliştirdiği yaklaşımlar tartışılmaktadır. Sonuç olarak Türkiye’nin Suriye krizinin insani boyutuna yönelik uyguladığı politikaların tecrübelerle gelişerek profesyonel bir şekilde uygulandığı Türkiye’nin ardından Ürdün’ün krize profesyonel bir şekilde yaklaşım gösterdiği görülmektedir. Lübnan ve Irak’ın ise bir yandan krizin insani boyutuna muhatap olurken diğer yandan uyguladıkları politikalarla krizin bu boyutunu görmezden gelme veya öteleme şeklinde bir yaklaşım sergilediği görülmektedir. 

Kaynakça

  • AFAD. (2018a, 02 Nisan). Geçici barınma merkezleri bilgi notu. Erişim Tarihi: 4 Nisan 2018, https://www.afad.gov.tr/upload/Node/2374/files/02_04_2018_Suriye_GBM_Bilgi_Notu.pdf.
  • AFAD. (2018b, 26 Mart). Geçici barınma merkezleri bilgi notu. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, https://www.afad.gov.tr/upload/Node/2374/files/26_03_2018_Suriye_GBM_Bilgi_Notu.pdf.
  • Al Jazeera. (2017, 15 Ağustos). UN: Nearly 50,000 stranded at Jordan-Syria border. Erişim Tarihi: 5 Ocak 2018, https://www.aljazeera.com/news/2017/08/50000-stranded-jordan-syria-border-170815004814548.html.
  • Anadolu Ajansı. (2017, 05 Aralık). Başbakan Yardımcısı Akdağ: Suriyeliler için harcanan toplam maliyet 84 milyar 880 milyon lira. Erişim Tarihi: 10 Ocak 2018, https://aa.com.tr/tr/ekonomi/basbakan-yardimcisi-akdag-suriyeliler-icin-harcanan-toplam-maliyet-84-milyar-880-milyon-lira/990509.
  • Anadolu Ajansı. (2014, 20 Eylül). 45 bin Suriyeli Kürt Türkiye topraklarına girdi. Erişim Tarihi: 2 Şubat 2018, https://aa.com.tr/tr/turkiye/45-bin-suriyeli-kurt-turkiye-topraklarina-girdi/118433.
  • BMMYK. (2018). Syria regional refugee response. http://data2.unhcr.org/en/situations/syria.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Refugee situations. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, http://data2.unhcr.org/en/situations/syria.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Lebanon. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, https://data2.unhcr.org/en/situations/syria/location/36.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Iraq. Erişim Tarihi: 5 Nisan 2018, https://data2.unhcr.org/en/situations/syria/location/5.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Jordan. Erişim Tarihi: 5 Nisan 2018, https://data2.unhcr.org/en/situations/syria/location/36.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2018). Erişim Tarihi: 2 Şubat 2018, http://www.goc.gov.tr.
  • The Syria Institue. (2018). Erişim Tarihi: 10 Şubat 2018, https://siegewatch.org/reports/.
  • Human Rights Watch. (2014, 18 Haziran). Syria: Abuses in Kurdish-run enclaves. Erişim Tarihi: 10 Aralık 2016, https://www.hrw.org/report/2014/06/19/under-kurdish-rule/abuses-pyd-run-enclaves-syria.
  • IOM. (2 Ağustos 2013). IOM regional response to the Syria crisis, situation report. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/IOM%20Syria%20Crisis%20Regional%20Response, %20Sitrep%202%20August.pdf.
  • The Daily Star Lebanon. (2014, 21 Ekim). Lebanon to stop accepting Syrian refugees. Erişim Tarihi: 20 Aralık 2017, http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2014/Oct-21/274771-lebanon-to-stop-accepting-syrian-refugees.ashx.
  • The Jordan Times, (2018, 7 Ocak). Jordan allows aid delivery to Rukban. Erişim Tarihi: 15 Ocak 2018, http://www.jordantimes.com/news/local/jordan-allows-aid-delivery-rukban.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı. (2017, 23 Haziran). Suriye’deki gelişmeler bir tehdit oluşturursa, Fırat Kalkanı’nda ne yaptıysak aynısını yaparız. Erişim Tarihi: 10 Ocak 2018, https://www.tccb.gov.tr/haberler/410/77676/suriyedeki-gelismeler-bir-tehdit-olusturursa-firat-kalkaninda-ne-yaptiysak-aynisini-yapariz.html.
  • UNHCR. (2015, 13 Eylül). Registration trends for Syrian persons of concern. Erişim Tarihi: 2 Haziran 2016, http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country.php?id=103#.
  • United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, (UNOCHA). (2018). Syrian Arab Republic. Erişim Tarihi: 3 Mart 2018, http://www.unocha.org/legacy/syria.
  • UNRWA. (2018). Erişim Tarihi: 10 Ocak 2018, http://www.unrwa.org/where-we-work/lebanon.
  • World Bank. (2018). Erişim Tarihi: 12 Şubat 2018, https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL.

Policies of Syria’s Neighboring Countries toward the Syrian Refugees

Yıl 2018, , 39 - 60, 30.07.2018
https://doi.org/10.30626/tesamakademi.455995

Öz

The Syrian crisis and its humanitarian dimension erupted in 2011, but even the countries in the region were experiencing it, there has been insensitiveness towards this dimension of the crisis throughout the world. Although Turkey’s policies and attitude pursued for humanitarian dimension of the Syrian crisis set a model for the international community, these have usually been ignored in the international area, academic field, media, and public opinion. The study aims to make a comparative analysis of Turkey’s humanitarian policy for civilians affected by the Syrian crisis and the policies of other neighboring countries that are Lebanon, Jordan, and Iraq. In addition to the literature review, this study has also benefited from the direct interviews and fieldworks carried out in neighboring countries to Syria between 2014 and 2017. The study firstly reveals the current situation of the Syrian crisis in general terms, and then discusses the approaches adopted by Turkey, Lebanon, Jordan, and Iraq respectively. Consequently, it can be stated that Turkey’s response to the Syrian refugee crisis has gradually developed and professionally implemented while Jordan comes after Turkey with its professional attitude. For Lebanon and Iraq, it can be said that while they are trying to deal with the direct and indirect effects of the crisis, they are also trying to ignore or postpone the humanitarian dimension of it. 

Kaynakça

  • AFAD. (2018a, 02 Nisan). Geçici barınma merkezleri bilgi notu. Erişim Tarihi: 4 Nisan 2018, https://www.afad.gov.tr/upload/Node/2374/files/02_04_2018_Suriye_GBM_Bilgi_Notu.pdf.
  • AFAD. (2018b, 26 Mart). Geçici barınma merkezleri bilgi notu. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, https://www.afad.gov.tr/upload/Node/2374/files/26_03_2018_Suriye_GBM_Bilgi_Notu.pdf.
  • Al Jazeera. (2017, 15 Ağustos). UN: Nearly 50,000 stranded at Jordan-Syria border. Erişim Tarihi: 5 Ocak 2018, https://www.aljazeera.com/news/2017/08/50000-stranded-jordan-syria-border-170815004814548.html.
  • Anadolu Ajansı. (2017, 05 Aralık). Başbakan Yardımcısı Akdağ: Suriyeliler için harcanan toplam maliyet 84 milyar 880 milyon lira. Erişim Tarihi: 10 Ocak 2018, https://aa.com.tr/tr/ekonomi/basbakan-yardimcisi-akdag-suriyeliler-icin-harcanan-toplam-maliyet-84-milyar-880-milyon-lira/990509.
  • Anadolu Ajansı. (2014, 20 Eylül). 45 bin Suriyeli Kürt Türkiye topraklarına girdi. Erişim Tarihi: 2 Şubat 2018, https://aa.com.tr/tr/turkiye/45-bin-suriyeli-kurt-turkiye-topraklarina-girdi/118433.
  • BMMYK. (2018). Syria regional refugee response. http://data2.unhcr.org/en/situations/syria.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Refugee situations. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, http://data2.unhcr.org/en/situations/syria.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Lebanon. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, https://data2.unhcr.org/en/situations/syria/location/36.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Iraq. Erişim Tarihi: 5 Nisan 2018, https://data2.unhcr.org/en/situations/syria/location/5.
  • BMMYK. (2018). Operational portal: Jordan. Erişim Tarihi: 5 Nisan 2018, https://data2.unhcr.org/en/situations/syria/location/36.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2018). Erişim Tarihi: 2 Şubat 2018, http://www.goc.gov.tr.
  • The Syria Institue. (2018). Erişim Tarihi: 10 Şubat 2018, https://siegewatch.org/reports/.
  • Human Rights Watch. (2014, 18 Haziran). Syria: Abuses in Kurdish-run enclaves. Erişim Tarihi: 10 Aralık 2016, https://www.hrw.org/report/2014/06/19/under-kurdish-rule/abuses-pyd-run-enclaves-syria.
  • IOM. (2 Ağustos 2013). IOM regional response to the Syria crisis, situation report. Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018, https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/IOM%20Syria%20Crisis%20Regional%20Response, %20Sitrep%202%20August.pdf.
  • The Daily Star Lebanon. (2014, 21 Ekim). Lebanon to stop accepting Syrian refugees. Erişim Tarihi: 20 Aralık 2017, http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2014/Oct-21/274771-lebanon-to-stop-accepting-syrian-refugees.ashx.
  • The Jordan Times, (2018, 7 Ocak). Jordan allows aid delivery to Rukban. Erişim Tarihi: 15 Ocak 2018, http://www.jordantimes.com/news/local/jordan-allows-aid-delivery-rukban.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı. (2017, 23 Haziran). Suriye’deki gelişmeler bir tehdit oluşturursa, Fırat Kalkanı’nda ne yaptıysak aynısını yaparız. Erişim Tarihi: 10 Ocak 2018, https://www.tccb.gov.tr/haberler/410/77676/suriyedeki-gelismeler-bir-tehdit-olusturursa-firat-kalkaninda-ne-yaptiysak-aynisini-yapariz.html.
  • UNHCR. (2015, 13 Eylül). Registration trends for Syrian persons of concern. Erişim Tarihi: 2 Haziran 2016, http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country.php?id=103#.
  • United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, (UNOCHA). (2018). Syrian Arab Republic. Erişim Tarihi: 3 Mart 2018, http://www.unocha.org/legacy/syria.
  • UNRWA. (2018). Erişim Tarihi: 10 Ocak 2018, http://www.unrwa.org/where-we-work/lebanon.
  • World Bank. (2018). Erişim Tarihi: 12 Şubat 2018, https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ferhat Pirinççi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Pirinççi, F. (2018). SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI. TESAM Akademi Dergisi, 5(2), 39-60. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.455995
AMA Pirinççi F. SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI. TESAM Akademi Dergisi. Temmuz 2018;5(2):39-60. doi:10.30626/tesamakademi.455995
Chicago Pirinççi, Ferhat. “SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI”. TESAM Akademi Dergisi 5, sy. 2 (Temmuz 2018): 39-60. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.455995.
EndNote Pirinççi F (01 Temmuz 2018) SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI. TESAM Akademi Dergisi 5 2 39–60.
IEEE F. Pirinççi, “SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI”, TESAM Akademi Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 39–60, 2018, doi: 10.30626/tesamakademi.455995.
ISNAD Pirinççi, Ferhat. “SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI”. TESAM Akademi Dergisi 5/2 (Temmuz 2018), 39-60. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.455995.
JAMA Pirinççi F. SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI. TESAM Akademi Dergisi. 2018;5:39–60.
MLA Pirinççi, Ferhat. “SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI”. TESAM Akademi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2018, ss. 39-60, doi:10.30626/tesamakademi.455995.
Vancouver Pirinççi F. SURİYE’YE KOMŞU ÜLKELERİN SURİYELİ MÜLTECİLERE YÖNELİK POLİTİKALARI. TESAM Akademi Dergisi. 2018;5(2):39-60.