Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Andrea Arnold’un İnek Filmi ve Otoetnografik Çağrışımları

Yıl 2025, Sayı: 370, 56 - 91, 11.01.2025
https://doi.org/10.61620/tfa.57

Öz

Bu çalışmada İngiliz yönetmen Andrea Arnold‘a ait olan İnek (Cow, 2021)
filmini yönetmenin bakış açısından anlamaya ve ekolojist bakış açısıyla
değerlendirmeye çalıştım. Arnold’ın kendi hayatından izler taşıyan
filmlerinde kadının, insan olmayan dişinin ve görünmeyenin çabasını görünür
kılmaya dönük bir çaba vardır. Bu nedenle onun filmlerinde hayvanlar da
birer karaktere dönüşür. İnek filminin ana karakteri Luma da bunun için özel
olarak seçilmiştir. İnek filminin hayvan hakları ve kadın çalışmaları açısından
güçlü iletileri bulunmaktadır. Film ayrıca etnografi için de yenilikçi ve örnek
olabilecek özelliklere sahiptir. Bir belgesel niteliği taşıyan filmde kamera
ineğin gözüne dönüşüyor ve bu bir yandan ineğin kendini aktarmasına
olanak tanırken diğer yandan da izleyiciyi ineğin gözünden dünyayı anlamaya
davet ediyor. Günümüzde yeni etnografinin yapmaya çalıştığı gibi, film onun
hakkında konuşmak yerine, onunla yan yana durarak, ortaklaşa bir üretim
sürecinin mümkün olduğunu gösteriyor. Yazımda esas olarak filmi
anlamaya çalıştım fakat bunun yaptığı çağrışımlar kendi dünyamın inek ve
insan ilişkileri üzerine de düşünmeme neden oldu. Böylece yazı iki ana
eksende gelişti: Birincisinde yönetmenin kim olduğuna, İnek filmine ve
filmdeki ana karakter Luma’nın neyi anlattığına odaklanırken ikincisinde tüm
bunların benimle ilgisinin ne olduğuna ilişkin yanıtlar aradım. Birinci kısımda
filmi çoklutürler etnografisi ya da posthümanist (oto)etnografinin açılımıyla
anlamaya çalıştım. İkinci kısımda filmin benimle ilgisini, filmin
çağrıştırdıkları üzerinden otoetnografik bir yaklaşımla ele alırken aynı
zamanda insanın inekle ilişkilerine dair düşüncelerimi derinleştirmeye
çalıştım. Sonuçta film, bütün gerçekliğiyle Luma’nın çabasını görmemizi ve
takdir etmemizi sağlıyor. Film aynı zamanda bana kendi çevremdeki insanhayvan
ilişkilerini düşündürttüğü gibi herkesin daha iyi bir dünya için bu
ilişkileri yeniden gözden geçirmesine de imkân veriyor.

Kaynakça

  • Abrell, E. & Gruen, L. (2020). Ethics and animal ethnography working paper. Wesleyan Animal Studies. https://www.wesleyan.edu/animalstudies/WASEvents/ FinalEthicsandAnimalEthnographyDraft.
  • Adams T. E, Holman Jones S., Ellis, C. (2015). Autoethnography. New York: Oxford University.
  • Akın, S. (1996). Makiler. İstanbul: Cem.
  • Altuntek, N. S. (2009) ‘Yerli’nin bakışı, etnografya: Kuram ve yöntem. Ankara: Ütopya.
  • Aygün Cengiz, S. (Hzl.) vd. (2021) Onun kitabını anlatıyorum. Renato Rosaldo The day of Shelly’s death: The poetry and ethnography of grief (Shelly’nin öldüğü gün: Yasın şiiri ve etnografisi), Ankara: Ürün.
  • Balkır, N. (2019). Rembrandt’tan Damien Hirst’e sanatta hayvan karkasının temsili. İdil Sanat ve Dil Dergisi 8 (63), 1415-1420.
  • Burgan, E. (2017). Çoklu türler etnografisi: Yüz yüze bir araştırma imkanı üzerine düşünceler. Moment Dergi, 4(1): 115-134.

Andrea Arnold’s Movie Cow and Its Autoetnographic Evocations

Yıl 2025, Sayı: 370, 56 - 91, 11.01.2025
https://doi.org/10.61620/tfa.57

Öz

In this study, I try to understand the film Cow (2021) by British director
Andrea Arnold from the director's perspective and evaluate it from an
ecologist's perspective. In Arnold's films, which bear traces of her own life,
there is an effort to make visible the efforts of women, non-human females
and the invisible. For this reason, animals also become characters in her
films, and Luma, the main character of Cow, was specially chosen for this.
The Cow movie has strong messages in terms of animal rights and
women's studies. The film also has innovative and exemplary features for
ethnography. In the film, which has a documentary quality, the camera
becomes the eye of the cow, and while this allows the cow to show itself, it
also invites the audience to understand the world through the eyes of the
cow. Instead of talking about it, as new ethnography tries to do today, the
film shows that a collaborative production process is possible by standing
side by side with it.In my article, I mainly try to understand the film, but the
evocations of it also made me think about the cow-human relations of my
own world. Thus, the article developed on two main axes: In the first, I
focused on who the director was, the Cow movie, and what the main
character Luma in the movie was talking about, while in the second, I
looked for answers about how all of these things related to me. In the first
part, I try to understand the movie through the expansion of multispecies
ethnography or posthumanist (auto) ethnography. In the second part, I tried
to examine the movie's relevance to me with an autoethnographic
approach through the movie's evocative images, while also deepening my
thoughts on the relationship between humans and cows.Ultimately, the
movie allows us to see and appreciate Luma's efforts in all their reality.
Just as it made me think about my own human-animal relationships, I must
say that the movie gave me the opportunity to reconsider these
relationships for a better world

Kaynakça

  • Abrell, E. & Gruen, L. (2020). Ethics and animal ethnography working paper. Wesleyan Animal Studies. https://www.wesleyan.edu/animalstudies/WASEvents/ FinalEthicsandAnimalEthnographyDraft.
  • Adams T. E, Holman Jones S., Ellis, C. (2015). Autoethnography. New York: Oxford University.
  • Akın, S. (1996). Makiler. İstanbul: Cem.
  • Altuntek, N. S. (2009) ‘Yerli’nin bakışı, etnografya: Kuram ve yöntem. Ankara: Ütopya.
  • Aygün Cengiz, S. (Hzl.) vd. (2021) Onun kitabını anlatıyorum. Renato Rosaldo The day of Shelly’s death: The poetry and ethnography of grief (Shelly’nin öldüğü gün: Yasın şiiri ve etnografisi), Ankara: Ürün.
  • Balkır, N. (2019). Rembrandt’tan Damien Hirst’e sanatta hayvan karkasının temsili. İdil Sanat ve Dil Dergisi 8 (63), 1415-1420.
  • Burgan, E. (2017). Çoklu türler etnografisi: Yüz yüze bir araştırma imkanı üzerine düşünceler. Moment Dergi, 4(1): 115-134.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevresel Antropoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Solmaz Karabaşa 0000-0002-2265-4983

Yayımlanma Tarihi 11 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 13 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 21 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 370

Kaynak Göster

APA Karabaşa, S. (2025). Andrea Arnold’un İnek Filmi ve Otoetnografik Çağrışımları. Türk Folklor Araştırmaları Derneği Dergisi(370), 56-91. https://doi.org/10.61620/tfa.57

Dergi Ocak ve Temmuz aylarında yılda iki sayı yayımlanır. Çift kör hakem sistematiğinde, açık erişimli bir dergi olan TFA'da yer alan DOI kayıtlı makalelerin dili, Türkçe ve İngilizcedir. Dergi kural ve ilkelerine göre düzenlenmiş makaleler, dergipark’taki ilgili sayfamız aracılığıyla gönderilir. Bu ve benzer konular için info@turkfolklorarastirmalari.com veya tfadergisi@gmail.com adresine yazılabilir.
Açık erişimli dergideki DOI künyeli, APA 7 sistemine göre düzenlenmiş makaleler, çift kör hakem sisteminde ücretsiz olarak yayımlanır. Dernek/Dergi yönetimi yazılardan hiçbir biçimde sorumlu değildir; tüm sorumluluklar yazarlara aittir. Etik Kurul kararı gerektiren makalelerin yazar(lar)ı, makale gönderiminde gerekli raporu da eklemek zorundadır. Makale gönderiminde yazarlar, çalışmanın tüm sorumluluklarını üstlendiklerine, eserin başka bir yerde yayımlanmadığı, yayım için diğer yayın organlarına gönderilmediğine dair Yayın Beyan Formu sunarlar. Açık erişimli dergi gereği yazarlar, ürünlerinin telif haklarına sahiptirler. Yazarlara herhangi bir ücret ödenmez. Eserlerini TFA’yı kaynak göstererek farklı yerlerde kısmen kullanabilir, çevirilerini tam metin yayımlayabilirler. 

Adres : Türk Folklor Araştırmaları Derneği- Girne / KKTC (Turkish Folklore Research Society - Kyrenia / TRNC)- Oran Ap. 1/7 Karşıyaka İzmir- Türkiye
Telefon :0542 888 80 35
Eposta :info@turkfolklorarastirmalari.com   ----   tfadergisi@gmail.com