BibTex RIS Kaynak Göster

Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 76 Sayı: 2, 211 - 220, 01.06.2019

Öz

Amaç: Okul çağı, çocukların fiziksel, bilişsel ve sosyal yönden büyüme ve gelişmelerinin hızlandığı, beslenme ve temizlik alışkanlıklarının geliştiği ve sağlıklı yaşamın temellerinin atıldığı bir dönemdir. Bu dönemde kazandırılacak hijyen alışkanlıkları birey olma yolundaki çocuğun gelişimi için oldukça önemlidir. Sağlık Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığı arasında, eğitim kurumlarının hijyen konusunda teşvik edilmesi, toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi, yaşam kalitesinin yükseltilmesi ve yeterli eğitim almış sağlıklı nesiller yetiştirilmesi amacıyla 2006 yılında “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” imzalanarak çalışmalar başlatılmıştır. Bu çalışmada Ankara’da “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” uygulamalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Bu tanımlayıcı çalışmada, Ankara ilinde “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” çerçevesinde İl Sağlık Müdürlüğü ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü yetkili personeli tarafından 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında gerçekleştirilen denetimler sonucunda “Beyaz Bayrak Sertifikası” alan okullar değerlendirmeye alınmıştır.Results: Application of the “White Flag Cooperation protocol” in the schools of national education directorate of province of Ankara in 2017-2018 academic year is evaluated. In 2017-2018 academic year, “White Flag Certificate” and the applicant of “White Flag Certificate” have seen an increase in the number of schools” and number of schools with White Flag Certificate are 1204 41.9% .Conclusion: In our country, one-fifth of the population is comprised of students. The creation of health awareness at school ages is an important time period for growing healthy generations. Therefore, hygienic equipment and environmental conditions of the school environment is of great importance in the protection of basic health care. With the increase in the application of the White Flag Certificate in the schools in Ankara province, the hygienic equipment and environmental conditions of the schools were improved. In addition, it is planned to continue the education and research activities in order to increase the number of schools receiving the ın White Flag Certificate in the next academic year and to improve the hygienic equipment and environmental conditions of the schools.iyileştirilmesi sağlanmıştır. Ayrıca

Kaynakça

  • Arabacı İ. Ortaöğretim kurumlarında sağlık hizmetlerinin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Eğt Bil, 2010; 35(158): 101-104.
  • Güler G, Kubilay G. Bir ilköğretim okulu fiziksel öğrencilerinin belirlenmesi. CÜ Tıp Fak Derg, 2004; 26(2): 60-65. bakım sorunlarının
  • Akın A, Hodoğlugil N, Koçoğlu G, Supramaniam D, Aydın Y, Bacanlı A, ve ark. Altındağ merkez sağlık ocağı bölgesindeki beş ilköğretim okulunda okul sağlığı uygulamalarının değerlendirilmesi. Top Hek Bült, 2010; 9(3): 32-36.
  • Çivi S, Koruk İ. Konya ili hasanköy sağlık ocağı bölgesindeki ilköğretim okulu 1. Sınıf öğrencilerinin genel sağlık düzeyi. Turk Hij Den Biy Derg, 2003; 60(3): 87-94.
  • Şimşek Ç, Piyal B, Tüzün H, Çakmak D, Turan H, Seyrek V. Ankara il merkezinde bazı lise öğrencilerinin kişisel hijyen davranışları. TAF Prev Med Bull, 2010; 9(5): 433-440.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Okullarda Beyaz Bayrak. https://hsgm.saglik.gov. tr/tr/cevresagligi-ced/ced-birimi/405-okullarda- beyaz-bayrak, (Erişim Tarihi:15.12.2018).
  • Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü. 2017-2018 yılı eğitim istatistikleri. https://ankara.meb. gov.tr/istatistiki bilgiler/2017-2018 yılı eğitim istatistikleri/il özet tablo, resmi+özel, (Erişim Tarihi:15.12.2018).
  • Gündüz S, Çizmeci NM, Kanburoğlu MK. Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin çocuk sağlığı konusundaki bilgi düzeyleri. Türkiye Çocuk Hast Derg, 2013; 1: 21-26.
  • Kaya M, Aslan D. Ankara’da bir ilköğretim okulunda el yıkama konusunda bir müdahale çalışması. Erciyes Tıp Derg, 2009, 31(2): 135-143.
  • Önsüz MF, Hıdıroğlu S. İstanbul’da farklı iki ilköğretim okulundaki öğrencilerin kişisel hijyen alışkanlıklarının belirlenmesi. ADÜ Tıp Fak Derg, 2008; 9: 9-17.
  • Özbaş M. İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri. Eğt Bil, 2010; 35(156): 32-44.
  • Hammond B, Ali Y, Fendler E, Dolan M, Donovan S. Effect of hand sanitiser use on elementary school absenteeism. Am J Infect Control, 2000; 28(5): 340-346.
  • Kitiş Y, Bilgili N. İlköğretim öğrencilerinde el hijyeni ve el hijyeni eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Maltepe Üni Hemşirelik Bil Sanatı Derg, 2011; 4(1): 93-102.
  • Özcan C, Kılınç S, Gülmez H. Türkiye’de okul sağlığı ve yasal durum. Ankara Med J, 2013; 13(2): 71-81.
  • Hassoy H, Mandıracıoğlu A, Ergin I, Durusoy R, Davas A. Tıp fakültesi öğrencilerinin okul sağlığı eğitim programı: Ege Üniversitesi örneği. TAF Prev Med Bull, 2011; 10(6): 1-8.
  • Şimşek Ç, Şenlik Z, Özdemirkan T, Bastem Ü, Yalçınkaya E, Kalbur N. Ankara ilinde beslenme dostu okul programı sonuçlarının değerlendirilmesi. 18. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi. 05-09 Ekim 2015, Konya/Türkiye. 2015:314-315.
  • Yılmaz A, Uslu H, Ayyıldız A. Erzurum merkezindeki bazı okullardaki lavabo-tuvalet muslukları ve sularının mikrobiyolojik yönden incelenmesi. Turk Hij Den Biyol Derg, 2014; 71(2): 75 – 80.
  • Bayındır N, Özel A. İlkokul öğrencilerinin tuvaletleri hijyenik kullanma durumlarının belirlenmesi. UTEB, 2016; 4(6); 41-47.
  • Harmanoğulları L, Yapıcı G. Bir ilçede bulunan okul kantinlerinin hijyen koşulları ve gıda güvenliği açısından değerlendirilmesi. Turk J Public Health, 2018;16(2): 117-130.

Evaluation of The Application of The "White Flag Cooperation Protocol" in The Schools of National Education Directorate of Province of Ankara in 2017-2018 Academic Year

Yıl 2019, Cilt: 76 Sayı: 2, 211 - 220, 01.06.2019

Öz

Objective: School age is a period in which children’s physical, cognitive and social growth and development accelerate, nutrition and hyggiene habits develop and the foundations of healthy life are laid. Hygiene habits that will be gained during this period are very important for the development of the child to be an individual. In 2006, White Flag Cooperation Protocol was signed between the Ministry of Health and the Ministry of National Education, in order to encourage education institutions to hygiene, to protect and improve public health, to improve the quality of life and to educate healthy generations with adequate training. In this study, it is aimed to evaluate the practices of “White Flag Cooperation Protocol” implemented in Ankara in 2017-2018 academic year.Methods: In this descriptive study, in the framework of the White Flag Cooperation Protocol in Ankara province, the schools that received White Flag Certificate as a result of the audits conducted in 20172018 academic year, were evaluated by the Provincial Health Directorate and authorized personnel of the Provincial Directorate of National Education.Results: Application of the “White Flag Cooperation protocol” in the schools of national education directorate of province of Ankara in 2017-2018 academic year is evaluated. In 2017-2018 academic year, “White Flag Certificate” and the applicant of “White Flag Certificate” have seen an increase in the number of schools” and number of schools with White Flag Certificate are 1204 41.9% .Conclusion: In our country, one-fifth of the population is comprised of students. The creation of health awareness at school ages is an important time period for growing healthy generations. Therefore, hygienic equipment and environmental conditions of the school environment is of great importance in the protection of basic health care. With the increase in the application of the White Flag Certificate in the schools in Ankara province, the hygienic equipment and environmental conditions of the schools were improved. In addition, it is planned to continue the education and research activities in order to increase the number of schools receiving the ın White Flag Certificate in the next academic year and to improve the hygienic equipment and environmental conditions of the schools

Kaynakça

  • Arabacı İ. Ortaöğretim kurumlarında sağlık hizmetlerinin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Eğt Bil, 2010; 35(158): 101-104.
  • Güler G, Kubilay G. Bir ilköğretim okulu fiziksel öğrencilerinin belirlenmesi. CÜ Tıp Fak Derg, 2004; 26(2): 60-65. bakım sorunlarının
  • Akın A, Hodoğlugil N, Koçoğlu G, Supramaniam D, Aydın Y, Bacanlı A, ve ark. Altındağ merkez sağlık ocağı bölgesindeki beş ilköğretim okulunda okul sağlığı uygulamalarının değerlendirilmesi. Top Hek Bült, 2010; 9(3): 32-36.
  • Çivi S, Koruk İ. Konya ili hasanköy sağlık ocağı bölgesindeki ilköğretim okulu 1. Sınıf öğrencilerinin genel sağlık düzeyi. Turk Hij Den Biy Derg, 2003; 60(3): 87-94.
  • Şimşek Ç, Piyal B, Tüzün H, Çakmak D, Turan H, Seyrek V. Ankara il merkezinde bazı lise öğrencilerinin kişisel hijyen davranışları. TAF Prev Med Bull, 2010; 9(5): 433-440.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Okullarda Beyaz Bayrak. https://hsgm.saglik.gov. tr/tr/cevresagligi-ced/ced-birimi/405-okullarda- beyaz-bayrak, (Erişim Tarihi:15.12.2018).
  • Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü. 2017-2018 yılı eğitim istatistikleri. https://ankara.meb. gov.tr/istatistiki bilgiler/2017-2018 yılı eğitim istatistikleri/il özet tablo, resmi+özel, (Erişim Tarihi:15.12.2018).
  • Gündüz S, Çizmeci NM, Kanburoğlu MK. Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin çocuk sağlığı konusundaki bilgi düzeyleri. Türkiye Çocuk Hast Derg, 2013; 1: 21-26.
  • Kaya M, Aslan D. Ankara’da bir ilköğretim okulunda el yıkama konusunda bir müdahale çalışması. Erciyes Tıp Derg, 2009, 31(2): 135-143.
  • Önsüz MF, Hıdıroğlu S. İstanbul’da farklı iki ilköğretim okulundaki öğrencilerin kişisel hijyen alışkanlıklarının belirlenmesi. ADÜ Tıp Fak Derg, 2008; 9: 9-17.
  • Özbaş M. İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri. Eğt Bil, 2010; 35(156): 32-44.
  • Hammond B, Ali Y, Fendler E, Dolan M, Donovan S. Effect of hand sanitiser use on elementary school absenteeism. Am J Infect Control, 2000; 28(5): 340-346.
  • Kitiş Y, Bilgili N. İlköğretim öğrencilerinde el hijyeni ve el hijyeni eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Maltepe Üni Hemşirelik Bil Sanatı Derg, 2011; 4(1): 93-102.
  • Özcan C, Kılınç S, Gülmez H. Türkiye’de okul sağlığı ve yasal durum. Ankara Med J, 2013; 13(2): 71-81.
  • Hassoy H, Mandıracıoğlu A, Ergin I, Durusoy R, Davas A. Tıp fakültesi öğrencilerinin okul sağlığı eğitim programı: Ege Üniversitesi örneği. TAF Prev Med Bull, 2011; 10(6): 1-8.
  • Şimşek Ç, Şenlik Z, Özdemirkan T, Bastem Ü, Yalçınkaya E, Kalbur N. Ankara ilinde beslenme dostu okul programı sonuçlarının değerlendirilmesi. 18. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi. 05-09 Ekim 2015, Konya/Türkiye. 2015:314-315.
  • Yılmaz A, Uslu H, Ayyıldız A. Erzurum merkezindeki bazı okullardaki lavabo-tuvalet muslukları ve sularının mikrobiyolojik yönden incelenmesi. Turk Hij Den Biyol Derg, 2014; 71(2): 75 – 80.
  • Bayındır N, Özel A. İlkokul öğrencilerinin tuvaletleri hijyenik kullanma durumlarının belirlenmesi. UTEB, 2016; 4(6); 41-47.
  • Harmanoğulları L, Yapıcı G. Bir ilçede bulunan okul kantinlerinin hijyen koşulları ve gıda güvenliği açısından değerlendirilmesi. Turk J Public Health, 2018;16(2): 117-130.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Asiye Çiğdem Şimşek Bu kişi benim

Zuhal Yıldırım Bu kişi benim

Seçil Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 76 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şimşek, A. Ç., Yıldırım, Z., & Özkan, S. (2019). Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Türk Hijyen Ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 76(2), 211-220.
AMA Şimşek AÇ, Yıldırım Z, Özkan S. Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg. Haziran 2019;76(2):211-220.
Chicago Şimşek, Asiye Çiğdem, Zuhal Yıldırım, ve Seçil Özkan. “Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. Türk Hijyen Ve Deneysel Biyoloji Dergisi 76, sy. 2 (Haziran 2019): 211-20.
EndNote Şimşek AÇ, Yıldırım Z, Özkan S (01 Haziran 2019) Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 76 2 211–220.
IEEE A. Ç. Şimşek, Z. Yıldırım, ve S. Özkan, “Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi”, Turk Hij Den Biyol Derg, c. 76, sy. 2, ss. 211–220, 2019.
ISNAD Şimşek, Asiye Çiğdem vd. “Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 76/2 (Haziran 2019), 211-220.
JAMA Şimşek AÇ, Yıldırım Z, Özkan S. Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg. 2019;76:211–220.
MLA Şimşek, Asiye Çiğdem vd. “Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. Türk Hijyen Ve Deneysel Biyoloji Dergisi, c. 76, sy. 2, 2019, ss. 211-20.
Vancouver Şimşek AÇ, Yıldırım Z, Özkan S. Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarda 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında Yapılan “Beyaz Bayrak İşbirliği Protokolü” Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg. 2019;76(2):211-20.