BibTex RIS Kaynak Göster

Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 77 Sayı: EK-4, 159 - 164, 01.05.2020

Öz

Amaç: Dünyada su potansiyelinin sabit olduğu düşünüldüğünde, tüm insanların su kaynaklarını etkileyen durumların farkında olmaları ve su tüketim alışkanlıkları çok önemlidir. Su ve sağlık ilişkisi nedeniyle de hekim ya da hekim adaylarının konu hakkındaki duyarlılıkları ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı, Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin su kullanımıyla ilgili tutum ve davranışlarının su kullanım ölçeği aracılığıyla değerlendirilmesidir.Yöntem: Bu çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinde yapılan tanımlayıcı kesitsel tipte yapılmıştır. Tıp Fakültesi birinci sınıftan 129 altıncı sınıftan 113 kişiye ulaşılmıştır. Birinci sınıflarda anket http: //tipdekanlik.gantep.edu.trlnews.php linki üzerinden elektronik olarak uygulanmıştır. Altıncı sınıflarda ise öğrencilere anket formu verilmiş kendileri doldurduktan sonra teslim alınmıştır. Çalışmada, öğrencilerin suyla ilgili tutum ve davranışlarının ölçülmesine yönelik Su Kullanım Anketi Tutum-Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 programında analiz edilmiştir. p0,05 . Altıncı sınıf öğrencilerinin tutum ölçek puan ortalaması birinci sınıf öğrencilerinden yüksek tespit edilmiş p0,05 . Anne eğitiminin lisans ve üstü olmasının tutum puan ortalamalarını anlamlı olarak arttırdığı, davranış puan ortalamalarını ise etkilemediği saptanmıştır. Baba eğitim düzeyinin ise her iki ölçekte de puan ortalamalarında anlamlı fark yaratmadığı görülmüştür.Sonuç: Çevre ve onun bir parçası olarak su ile ilgili farkındalık açısından tıp fakültesi öğrencileri gibi eğitimli bir grupta yaptığımız çalışmada, uyguladığımız ölçek puanlarının çok da yüksek çıkmaması düşündürücü olmuştur. Öncelikle hekim adaylarının su ile ilgili tutum ve davranışlarının iyileştirmesi için konunun sürekli gündemde tutulması, yeni çalışmalarla elde edilecek sonuçlara göre çözümler üretilmesi ve uygulanması gelecek için zorunlu gibi görünmektedir

Kaynakça

  • Water Safety and Quality. https://www.who.int/ water_sanitation_health/water-qualityien, (Erişim tarihi:20.08.2019).
  • Drinking-Water, Keyfacts. https://www.who.int/ en/news-room/fact-sheets/detail/drinking-water, (Erişim tarihi: 20.08.2019).
  • Yıldız Fevzioğlu E, Akpınar E, Ünal Çoban G, Capellaro E, Ergin Ö. Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. Aile Toplum, T2010; 11(6): 92-104.
  • Gezer A, Erdem A. Su stresi, su kıtlığı ve su tasarrufu hakkında halkın farkındalığının belirlenmesi- Akdeniz Üniversitesi örnek çalışması. Doğal Afet Çev Derg, 2018; 4(2): 113-22.
  • Gündüz Ş, Bilir A. Kıbrıs’ın kuzeyindeki öğrencilerin çevre eğitimi ve su tasarrufu konusundaki tutum düzeylerinin araştırılması. Hacettepe Üni Eğit Fak Derg, 2012; (Özel Sayı 1): 225-32.
  • Hançer Aydemir D. Türkiye’deki bazı üniversite öğrencilerinin kişisel hijyen alışkanlıkları. Turk Hij Den Biyol Derg, 2020; 77(1): 87-96.
  • Pehlivan E, Mete B, Bektaş D, Bayat S, Kart A. Malatya ilinde yaşayan genç yetişkinlerin su tüketim davranışlarının değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg, 2017; 74(EK-1): 135-42.
  • Aydoğdu B, Çakır A. An investigation of middle school students’ attitudes and awareness of water use. IJESE, 2016; 11(16): 9520-36.
  • Seelen LMS, Flaim G, Jennings E, De Senerpont Domis LD. Saving water for the future: public awareness of water usage and water quality. Environ Manage, 2019; Volume (242): 246-57.
  • Çabuk B, Karacaoğlu C. Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniv Eğit Bil Fak Derg, 2003; 36(1-2): 189-98 .
  • Çiner F. Su kullanımında tüketici davranışları ve farkındalık - Niğde örneğinde bir alan araştırması. Pamukkale Üni Müh Bil Derg, 2017; 23(9): 1019-26.
  • Dolnicar S, Hurlimann A, Grün B. Water conservation behavior in Australia. J Environ Manage, 2012; 30;105: 44-52 .
  • Anderson BA, Romani JH, Phillips H, Wentzel M, TIabela K. Exploring environmental perceptions, behaviors and awareness: water and water pollution in South Africa. Popul Environ, 2007; 28:133-61.
  • Cappellaro E, Ünal Çoban G, Akpınar E, Yıldız E, Ergin Ö. Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. Türk Fen Eğit Derg, 2011.

Evaluation of Water Usage Attitudes and Behaviors of the 1st and 6th grade students of Gaziantep University Faculty of Medicine

Yıl 2020, Cilt: 77 Sayı: EK-4, 159 - 164, 01.05.2020

Öz

Objective: Considering that the water potential in the world is constant, it is very important for all people to be aware of their water consumption habits and the situations affecting water resources. Because of the relationship between water and health, the sensitivity of physicians or candidate physicians to this subject has a special importance. The aim of this study is to evaluate the attitudes and behaviors of the first and sixth grade students of Gaziantep University Medical Faculty, regarding their water usage through the water usage scale.Methods: IThis study is a descriptive cross-sectional study conducted in the first and sixth grade students of Gaziantep University Medical Faculty in the 20182019 academic year. While in the first grades the questionnaire was applied electronically via http: //tipdekanlik.gantep.edu.trlnews.php link, in the sixth grades, the students were given a questionnaire and Bulgular: Çalışmaya, %54,1’i kadın ve %45,9’u erkek olmak üzere toplam 242 öğrenci katılmıştır. . Öğrencilerin %53,3’ü birinci sınıf, %46,7’si altıncı sınıfta öğrenim görmektedir. Çalışmaya katılan tüm öğrenciler birlikte değerlendirildiğinde tutum ölçek puanları ortalama 23,1±6,5, davranış ölçeği ortalama puanları 37,5±10,1 olarak bulunmuştur p=0,000 . Hem tutum hem de davranış alt ölçek puan ortalamaları arasında cinsiyete göre anlamlı sonuç bulunmamıştır p>0,05 . Altıncı sınıf öğrencilerinin tutum ölçek puan ortalaması birinci sınıf öğrencilerinden yüksek tespit edilmiş p0,05 . Anne eğitiminin lisans ve üstü olmasının tutum puan ortalamalarını anlamlı olarak arttırdığı, davranış puan ortalamalarını ise etkilemediği saptanmıştır. Baba eğitim düzeyinin ise her iki ölçekte de puan ortalamalarında anlamlı fark yaratmadığı görülmüştür.Sonuç: Çevre ve onun bir parçası olarak su ile ilgili farkındalık açısından tıp fakültesi öğrencileri gibi eğitimli bir grupta yaptığımız çalışmada, uyguladığımız ölçek puanlarının çok da yüksek çıkmaması düşündürücü olmuştur. Öncelikle hekim adaylarının su ile ilgili tutum ve davranışlarının iyileştirmesi için konunun sürekli gündemde tutulması, yeni çalışmalarla elde edilecek sonuçlara göre çözümler üretilmesi ve uygulanması gelecek için zorunlu gibi görünmektedir

Kaynakça

  • Water Safety and Quality. https://www.who.int/ water_sanitation_health/water-qualityien, (Erişim tarihi:20.08.2019).
  • Drinking-Water, Keyfacts. https://www.who.int/ en/news-room/fact-sheets/detail/drinking-water, (Erişim tarihi: 20.08.2019).
  • Yıldız Fevzioğlu E, Akpınar E, Ünal Çoban G, Capellaro E, Ergin Ö. Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. Aile Toplum, T2010; 11(6): 92-104.
  • Gezer A, Erdem A. Su stresi, su kıtlığı ve su tasarrufu hakkında halkın farkındalığının belirlenmesi- Akdeniz Üniversitesi örnek çalışması. Doğal Afet Çev Derg, 2018; 4(2): 113-22.
  • Gündüz Ş, Bilir A. Kıbrıs’ın kuzeyindeki öğrencilerin çevre eğitimi ve su tasarrufu konusundaki tutum düzeylerinin araştırılması. Hacettepe Üni Eğit Fak Derg, 2012; (Özel Sayı 1): 225-32.
  • Hançer Aydemir D. Türkiye’deki bazı üniversite öğrencilerinin kişisel hijyen alışkanlıkları. Turk Hij Den Biyol Derg, 2020; 77(1): 87-96.
  • Pehlivan E, Mete B, Bektaş D, Bayat S, Kart A. Malatya ilinde yaşayan genç yetişkinlerin su tüketim davranışlarının değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg, 2017; 74(EK-1): 135-42.
  • Aydoğdu B, Çakır A. An investigation of middle school students’ attitudes and awareness of water use. IJESE, 2016; 11(16): 9520-36.
  • Seelen LMS, Flaim G, Jennings E, De Senerpont Domis LD. Saving water for the future: public awareness of water usage and water quality. Environ Manage, 2019; Volume (242): 246-57.
  • Çabuk B, Karacaoğlu C. Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniv Eğit Bil Fak Derg, 2003; 36(1-2): 189-98 .
  • Çiner F. Su kullanımında tüketici davranışları ve farkındalık - Niğde örneğinde bir alan araştırması. Pamukkale Üni Müh Bil Derg, 2017; 23(9): 1019-26.
  • Dolnicar S, Hurlimann A, Grün B. Water conservation behavior in Australia. J Environ Manage, 2012; 30;105: 44-52 .
  • Anderson BA, Romani JH, Phillips H, Wentzel M, TIabela K. Exploring environmental perceptions, behaviors and awareness: water and water pollution in South Africa. Popul Environ, 2007; 28:133-61.
  • Cappellaro E, Ünal Çoban G, Akpınar E, Yıldız E, Ergin Ö. Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. Türk Fen Eğit Derg, 2011.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Neriman Aydın Bu kişi benim

Can Demirel Bu kişi benim

Erkan Bülbül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 77 Sayı: EK-4

Kaynak Göster

APA Aydın, N., Demirel, C., & Bülbül, E. (2020). Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Türk Hijyen Ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 77(EK-4), 159-164.
AMA Aydın N, Demirel C, Bülbül E. Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg. Mayıs 2020;77(EK-4):159-164.
Chicago Aydın, Neriman, Can Demirel, ve Erkan Bülbül. “Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”. Türk Hijyen Ve Deneysel Biyoloji Dergisi 77, sy. EK-4 (Mayıs 2020): 159-64.
EndNote Aydın N, Demirel C, Bülbül E (01 Mayıs 2020) Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 77 EK-4 159–164.
IEEE N. Aydın, C. Demirel, ve E. Bülbül, “Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”, Turk Hij Den Biyol Derg, c. 77, sy. EK-4, ss. 159–164, 2020.
ISNAD Aydın, Neriman vd. “Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 77/EK-4 (Mayıs 2020), 159-164.
JAMA Aydın N, Demirel C, Bülbül E. Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg. 2020;77:159–164.
MLA Aydın, Neriman vd. “Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”. Türk Hijyen Ve Deneysel Biyoloji Dergisi, c. 77, sy. EK-4, 2020, ss. 159-64.
Vancouver Aydın N, Demirel C, Bülbül E. Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Su Kullanımı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Turk Hij Den Biyol Derg. 2020;77(EK-4):159-64.