Amaç: Obezite, 21. yüzyılın en önemli halk sağlığı sorunlarından biridir. Toplumda yaygınlaşan obezite sıklığı, insanları kilo verme amacıyla farklı arayışlara sürüklemiştir. Fiziksel aktivitenin arttırılması ve beslenme davranışı değişiklikleri gibi yaşam tarzı değişikliklerinin yanı sıra farklı vücut ağırlığı koruma yöntemleri geliştirilmekte ve bu yöntemlerin içerisinde “zayıflama ürünü” adı altında birçok seçenek sunulmaktadır. Bu araştırmanın amacı, kadınlarda zayıflama amacıyla bitkisel ürün kullanım yaklaşımlarının saptanması ve bitkisel ürün kullanımını etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Yöntem: Bu araştırma, Denizli ilinde yaşayan ve haftada iki kez spor salonuna düzenli olarak devam eden 18-65 yaş aralığındaki kadınlar üzerinde yapılmış olup tanımlayıcı bir anket çalışmasıdır. Araştırma, 612 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Anket formu kişilere yüz yüze görüşme yöntemiyle uygulanmıştır.Bulgular: Katılımcıların yarıya yakını n=253, %41,3 bitkisel ürün kullandığını belirtmiş ve çoğu n=178, %70,4 kullanılan ürün bilgisini doktor veya eczacı ile paylaşmamıştır. Bitkisel ürün kullanan kişilerin yarıdan fazlası n=159, %62,9 bitki çayı formundaki ürünü tercih etmektedir. Katılımcılardan ürün kullananların yarısından fazlası n=138, %54,6 bitkisel ürünü aktardan temin etmekte olup yine yarıdan fazlası n=128, %50,6 , ürünü her gün kullandığını bildirmiştir. Bitkisel ürün kullanan bireylerin %35,2’si, ürünün kullanım tavsiyesini tanıdıkakrabadan almaktadır. Katılımcıların %26,3’ünde mide bulantısı-kusma saptanmıştır. Ürün kullanan katılımcıların yarıdan fazlası n=201, %79,4 ürünü önermektedir. Bitkisel ürün kullanım oranı en yüksek grubu evli n:439, %71,7 ve üniversite mezunu kadınlar n:227, %37,1 oluşturmuştur. Kuru drog olarak en çok kullanılan ilk beş bitki sırasıyla tarçın %12,6 , keten tohumu %11,5 , yulaf %11,2 , çörek otu %10,6 ve karabiber %8,5 ’dir. Taze drog olarak en çok limon %22,9 , maydanoz %11,5 , domates %8,3 , nane %7,8 ve avokado %6,9 ; bitki çayı olarak yeşil çay %20,6 , adaçayı %7,1 , ıhlamur %6,9 , kiraz sapı %6,1 ve biberiye %5,2 ; bitki suyu olarak ise limon %39,3 , lahana %17,0 , soğan %12,8 , sarımsak %11,7 ve domates %4,2 tercih edilmektedir. Sorgulanan popüler 19 bitkisel zayıflama ürününden en çok kullanılanlar sırasıyla herbalife ürünleri %39,0 , yeşil kahve %11,4 , biber hapı %10,4 , elma krom %9,5 , altın çilek %5,7 ve chocolate slim %5,7 ’dir.Sonuç: Aktarlar ve çeşitli platformlarda satışı yapılan bu ürünlerin kullanımının ağırlık kaybındaki etkinliğinin bilimsel verilerle desteklenmesinde hala eksiklikler mevcut olup, pek çok yan etki sonucu ölüme varan durumlara yol açabilmektedir. Bitkisel ürünlerle ilgili gerekli düzenlemelerin yanında toksikolojik incelemelerin yapılması ve kanıta dayalı veriler ışığında değerlendirilmesi sağlanmalıdır
Objective: Obesity is the most important public health problem of the 21st century. The prevalence of obesity in the community has led people to search for weight loss. In addition to lifestyle changes such as increasing physical activity, eating behavior changes, different body weight protection methods are developed and many of these methods are offered under the name of weight loss products. The aim of this study is to determine the herbal product use approaches for weight loss in women and to determine the factors affecting the use of herbal products.Methods: This descriptive study was conducted on females aged 18-65, living in Denizli province, attending the sports courses twice a week. The research was carried out with 612 participants. The questionnaire was applied to individuals through faceto-face interviews.Results: Approximately half of females use herbal products 41,3% and a great majority of the participants 70,4% do not mention their products to their doctors or pharmacists. More than a half of the participants use of herbal products in the forms of tea 62,9%. Most of the participants 54,6% buy etmektedir. Katılımcılardan ürün kullananların yarısından fazlası n=138, %54,6 bitkisel ürünü aktardan temin etmekte olup yine yarıdan fazlası n=128, %50,6 , ürünü her gün kullandığını bildirmiştir. Bitkisel ürün kullanan bireylerin %35,2’si, ürünün kullanım tavsiyesini tanıdıkakrabadan almaktadır. Katılımcıların %26,3’ünde mide bulantısı-kusma saptanmıştır. Ürün kullanan katılımcıların yarıdan fazlası n=201, %79,4 ürünü önermektedir. Bitkisel ürün kullanım oranı en yüksek grubu evli n:439, %71,7 ve üniversite mezunu kadınlar n:227, %37,1 oluşturmuştur. Kuru drog olarak en çok kullanılan ilk beş bitki sırasıyla tarçın %12,6 , keten tohumu %11,5 , yulaf %11,2 , çörek otu %10,6 ve karabiber %8,5 ’dir. Taze drog olarak en çok limon %22,9 , maydanoz %11,5 , domates %8,3 , nane %7,8 ve avokado %6,9 ; bitki çayı olarak yeşil çay %20,6 , adaçayı %7,1 , ıhlamur %6,9 , kiraz sapı %6,1 ve biberiye %5,2 ; bitki suyu olarak ise limon %39,3 , lahana %17,0 , soğan %12,8 , sarımsak %11,7 ve domates %4,2 tercih edilmektedir. Sorgulanan popüler 19 bitkisel zayıflama ürününden en çok kullanılanlar sırasıyla herbalife ürünleri %39,0 , yeşil kahve %11,4 , biber hapı %10,4 , elma krom %9,5 , altın çilek %5,7 ve chocolate slim %5,7 ’dir.Sonuç: Aktarlar ve çeşitli platformlarda satışı yapılan bu ürünlerin kullanımının ağırlık kaybındaki etkinliğinin bilimsel verilerle desteklenmesinde hala eksiklikler mevcut olup, pek çok yan etki sonucu ölüme varan durumlara yol açabilmektedir. Bitkisel ürünlerle ilgili gerekli düzenlemelerin yanında toksikolojik incelemelerin yapılması ve kanıta dayalı veriler ışığında değerlendirilmesi sağlanmalıdır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 77 Sayı: 2 |