Objective: The aim of this study is to examine the relationship between university students health literacy status and tobacco use.
Materials and Methods: The data collection was conducted cross-sectionally with 400 students between March 2019 and April 2019. Data were collected face-to-face by the researcher using the Introductory Information Form, the Fagerström Nicotine Dependence Test, and the Turkish Health Literacy Scale-32. Data were analyzed using t-tests, Mann Whitney U tests, Kruskal Wallis, and Spearman's rho correlation analyses. Prior to this study, the Ethics Committee approved the study, along with permission from the administrators, students, and the scales used. The study was conducted in accordance with the principles of the Declaration of Helsinki.
Results: Of the students participating in the study, 50.2% were nursing students, 67.0% were female, and 41.0% had equal income to expenses. Two-thirds of the students' mothers (70.3%), half of their fathers (54.8%), and only 9.7% of their friends were found to have never consumed tobacco products. The students' total Fagerström Nicotine Dependence Test score average was 3.55±2.95, and the total Turkish Health Literacy Index average was 40.56±9.25. According to the results of the study, no statistically significant relationship was found between addiction levels and all dimensions of health literacy (p>0.05).
Conclusion: This study found that students had moderate to high levels of tobacco addiction and that their health literacy levels were high according to the Turkish Health Literacy Index average. Despite students' adequate health literacy levels, tobacco use appears to be continuing. Appropriate health literacy programs (peer education, symposiums, etc.) can be developed at universities to help students develop appropriate health behaviors.
University students tobacco nicotine dependence Turkey Health Literacy Scale
Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversitede öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı durumu ile tütün kullanımı arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın verileri Mart 2019 Nisan 2019 tarihleri arasında 400 öğrenci ile kesitsel olarak yapıldı. Veriler araştırmacı tarafından Tanıtıcı Bilgi Formu, Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi ve Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 kullanılarak, yüzyüze toplandı. Verilerin analizinde t testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis ve Spearman’s rho korelasyon analizi uygulandı. Bu çalışma öncesi Etik Kurul kararı, yöneticilerden, öğrencilerden ve kullanılan ölçekler için izinler alınmış, çalışma Helsinki Bildirgesi Prensiplerine uygun olarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %50.2’si hemşirelik öğrencisi, %67.0’ı kadın, %41.0’ının geliri giderine eşittir. Öğrencilerin annelerinin üçte ikisi (%70.3), babalarının yarısının (%54.8), arkadaşlarının ise sadece %9.7’sinin hiçbir tütün ürünü tüketmediği belirlendi. Öğrencilerin Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi toplam puan ortalaması 3.55±2.95, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı indeks toplam ortalaması 40.56±9.25, olarak bulundu. Araştırma sonuçlarına göre bağımlılık düzeyleri ile sağlık okuryazarlığının tüm boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunamadı (p>0.05).
Sonuç: Bu çalışmada öğrencilerin orta veya yüksek düzeyde tütün bağımlılığı olduğu, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı indeksi ortalamasına göre sağlık okuryazarlığı düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin sağlık okuryazarlığına yeterli düzeyde olmasına rağmen tütün kullanımının azalmadığı görülmektedir. Üniversitelerde öğrencilerin doğru sağlık davranışlarını geliştirmesini sağlayabilmek için sağlık okuryazarlık düzeylerini geliştirmeye yönelik uygun programlar (akran eğitimi, sempozyum v.b.) geliştirilebilir.
Nikotin bağımlılığı Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği Tütün üniversite öğrencisi
Girne Amerikan Üniversitesi Etik Kurulu’ndan (Tarih ve Sayı: 08.03.2019,-11.02/19) ve çalışmanın yapıldığı bölüm yetkililerinden izin alınmıştır. Ayrıca, çalışmaya katılan öğrencilere çalışmanın amaç/kapsamı hakkında bilgi verilip onamları alınmıştır. Bu çalışma Helsinki Bildirgesi Prensiplerine uygun olarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırma ile ilgili herhangi bir proje ya da fon desteği alınmamıştır.
Yazarlar araştırmaya katılan tüm yöneticilere ve öğrencilere teşekkür etmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Halk Sağlığı Hemşireliği, Hemşirelik Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |