Aim: The aim of this study is to determine the attitudes of nursing students towards cooperative learning.
Material and methods: The study carried out in an interventional design was performed with 30 students selected by power analysis method. The students completed the Personal Information Form and Attitude Scale Towards Cooperative Learning after psychomotor skill teaching application conducted in 6 consecutive weeks by using Jigsaw technique. Independent samples t test and one-way ANOVA test were used to analyze the data.
Results: As a result of the study, it was found that the attitudes of the students towards cooperative learning were high and the selection of nursing department had an effect on the attitude. Moreover, when the item frequency distributions of attitude scale towards cooperative learning were examined, it was found that the students used the expression "I strongly agree" in the statements "I think that all the members of the team are valuable" (%93.3), "I believe that there is strength in union" (%96.7), "I value the suggestions and explanations of my teammates" (%93.3) and "I respect the ideas of my teammates" (%96.7) more than the other expressions.
Conclusion: It has been determined that nursing students have highly positive attitude towards the use of cooperative learning in the psychomotor skill teaching process, and it is recommended to include the cooperative learning method in nursing education.
attitude collaborative learning nursing education nursing student
-
-
The authors would like to thank all students who participated in the study.
Amaç: Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin işbirlikli öğrenmeye yönelik tutumlarını belirlemektir.
Gereç ve yöntem: Müdahale tipinde gerçekleştirilen çalışma, güç analizi yöntemi ile 172 hemşirelik öğrencisi arasından seçilen 30 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler, Jigsaw tekniği ile üst üste 6 hafta gerçekleştirilen psikomotor beceri öğretim uygulaması sonrasında Kişisel Bilgi Formu ve İşbirlikli Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği’ ni doldurmuşlardır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemlerde t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda öğrencilerin işbirlikli öğrenmeye yönelik tutumlarının yüksek olduğu ve hemşirelik bölümü seçiminin tutum üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca, işbirlikli öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin madde frekans dağılımları incelendiğinde, öğrencilerin "Takımın tüm üyelerinin değerli olduğunu düşünüyorum" (%93.3), “Birlikten kuvvet doğacağına inanırım” (%96.7), “Grup arkadaşlarımın öneri ve açıklamalarına değer veririm” (%93.3), “Grup arkadaşlarımın fikirlerine saygı duyarım” (%96.7) maddelerinde kesinlikle katılıyorum ifadesini diğer maddelere göre daha yüksek düzeyde belirttikleri saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin psikomotor beceri öğretim sürecinde işbirlikli öğrenmenin kullanımına ilişkin tutumlarının yüksek olduğu belirlenmiş olup, işbirlikli öğrenme yönteminin hemşirelik eğitimine dahil edilmesi önerilmektedir.
hemşirelik eğitimi hemşirelik öğrencisi işbirlikli öğrenme tutum
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2 |