Bu makale, Ebu Davud’un es-Sünen’inde sâlih kavramıyla çerçevesi çizilen rivayet malzemesinin sıhhat düzeyini incelemektedir. O, es-Sünen hakkında kendisine yöneltilen bazı soruları Mekkelilere yazdığı küçük çaplı bir risale ile cevaplamış, ancak esere ilişkin birtakım teknik detayları açıklığa kavuşturmamıştır. Bu hususlardan biri de sâlih terimi ve sıhhat kapsamıdır. Ebû Dâvûd mektubunda bu kavrama değinmekle beraber bununla neyi kastettiğini net olarak ortaya koymamaktadır. Bu durum, kendisinden sonraki hadis âlimlerinin bu terim etrafında birtakım farklı görüşler serdetmelerine ve hadislerin sıhhat açısından taksimatında onun sâlih kavramına nasıl bir anlam yüklediğine dair tartışmalara neden olmuştur. Bu çalışma, terimin ortaya çıkış sürecini de dikkate almak suretiyle yaygın kanaatin aksine sâlih teriminin sadece sahih veya hasen hadisleri kapsamadığını, aynı zamanda şiddetli olmamakla beraber zayıf hadisleri de içine alan geniş bir sıhhat düzeyine gönderme yaptığını ortaya koymaya çalışmaktadır.
Teşekkür eder kolaylıklar dilerim.
This article examines the degree of authenticity of the narration material as defined by Abū Dāwūd’s concept of ṣāliḥ. Although he answered some of the questions about Sunan that were directed to him in a small treatise he wrote for the Meccans, some aspects of the book remain ambiguous. The term ṣāliḥ and the scope of authenticity are perhaps the most important of these. Because Abū Dāwūd mentioned this concept in his letter, he did not explain what he meant. This situation caused the ḥadīth scholars after his death to present some different opinions around this term and to argue about what kind of meaning Abū Dāwūd attributed to the concept of ṣāliḥ in the categorization of ḥadīths in terms of authenticity. Considering the term’s emergence, contrary to popular belief, this study contends that the term ṣāliḥ does not only cover ṣaḥīḥ (sound) or ḥasan (fair) ḥadīths but also refers to a wide level of authenticity that includes ḍaʿīf (weak) ḥadīths, although not severe.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.