Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Eğitimi Pratiğinin Dili (Yabancı Dilde Din Eğitimi Değerlemesi)

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 4, 747 - 768, 31.12.2023
https://doi.org/10.32711/tiad.1295558

Öz

Bu araştırmada, ‘din eğitimi pratiğinin dili’ üst çatısı altında yabancı dilde din eğitiminin program ve pratikleri ele alınmıştır. Bu çerçevede yabancı dilde din eğitiminin tercih sebepleri ve genel amaçları, bu eğitimin yabancı dil eğitimi, din eğitimi ve ana dil eğitimine muhtemel etkileri tartışılmıştır. İslam eğitim geleneği ve ülkemiz açısından yeni bir tercih olduğu anlaşılan yabancı dilde din eğitimi pratikleriyle ilgili herhangi bir çalışmanın yapılmadığı anlaşılmaktadır. Araştırmada, yabancı dilde din eğitimi programlarına yönelik ciddi planlamaların olmadığı yanında bu eğitim pratiğinin, temel amaçlarından eğitim çıktılarına kadar birçok açıdan mahzurlu olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. Esat. “Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı Olan Proje İmam Hatip Liselerinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri-Nitel Bir Araştırma”. Geleceğin İnşasında İmam-Hatip Okulları. ed. İlhan Erdem vd. II/47-63. Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları, 1. Basım, 2017.
  • AÜİF, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. “Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlahiyat (İngilizce) Programı”. https://www.ankara.edu.tr/programlar/2/452/1829-426/. Erişim 04 Şubat 2023. https://www.ankara.edu.tr/programlar/2/452/1829-426/
  • Ayhan, Halis. “İmam-Hatip Lisesi”. TDV İslam Ansiklopedisi. 22/191-194. İstanbul, 2000.
  • Bala, Sabahattin. Yitik Bir Miras Şark Medreseleri. İstanbul: Hiperyayın, 2019.
  • Coştu, Yakup - Macit Yılmaz (ed.). İlahiyat Fakültesi Yabancı Dil Hazırlık Programı (Sorunlar ve Öneriler). LAP LAMBERT Academic Publishing, 2020.
  • Çetintaş, Bengül. “Türkiye’de Yabancı Dil Eğitim ve Öğretiminin Sürekliliği”. Journal of Language and Linguistic Studies 6/1 (2010), 65-74.
  • Demirel, Özcan. Yabancı Dil Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 12. Basım, 2021.
  • Ekmekçi, F. Özden. “Yabancı Dil Eğitimi Kavram ve Kapsamı”. TDK Dergisi Türk Dili Dil Öğretimi Özel Sayısı, 106-115.
  • FSMÜ-İİF, Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi. “Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi, Hakkımızda”. https://iif.fsm.edu.tr/Islami-Ilimler-Fakultesi-Fakulte--Dekanin-Mesaji, ts. Erişim 04 Şubat 2023
  • Güney, Murat Arif. “Yabancı Dil Öğretimi ve Dünden Bugüne Türkiye’de Arapça Öğretimi”. Karadeniz Teknik Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2014), 193-211.
  • Işık, Ali. “Yabancı Dil Eğitimimizdeki Yanlışlıklar Nereden Kaynaklanıyor?” Journal of Language and Linguistic Studies 4/2 (2008), 15-26.
  • İÜİF, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. “İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tanıtım Kitapçığı”. https://ilahiyat.istanbul.edu.tr/tr/content/tanitim/tanitim-kitabi. Erişim 04 Şubat 2023. https://ilahiyat.istanbul.edu.tr/tr/content/tanitim/tanitim-kitabi
  • Kapağan, Enver. “Kültür Tarih ve Kimlik Açısından Dilin Önemi”. Karabük Türkoloji Dergisi IV (2021), 49-58.
  • Köylü, Mustafa. “Çağdaş Bir Din Eğitimi Teorisi Olarak Çoğulcu Din Eğitimi Modeli: Batı Örneği”. Dini Araştırmalar Dergisi 6/17 (2003), 241-267.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. “Hazırlık Sınıfı Projesi̇ Uygulayan Anadolu İmam Hatip Liseleri -Vizyon Belgesi- (Dil Ağırlıklı Okullar)”. Erişim 27 Aralık 2022. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://omercamaihl.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/34/16/974697/dosyalar/2017_05/10084653_Dil_Agirlikli_Okullar_Vizyon_Belgesi.pdf
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü. “Hazırlık Dil Programı Uygulayan Anadolu İmam Hatip Liseleri”. Erişim 04 Şubat 2023. https://dogm.meb.gov.tr/www/anadolu-imam-hatip-liseleri-9-ayri-dil-programi-ile-2021-2022-egitim-yilina-hazir/icerik/1288
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 169-208. İstanbul: Dem Yayınları, 1. Basım, 2018.
  • Oruç, Şerif. “Türkçede Ana dil ve Ana Dili”. Journal of Turkish Language and Literature 2/1 (2016), 311-322.
  • Öcal, Mustafa. “Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Din Eğitimi Ve Öğretimi”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/7 (1998), 241-268.
  • ÖSYM, Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. “Yükseköğretim Kurumları Sınavı 2022-Yüksekğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu”. https://www.osym.gov.tr/TR,23885/2022-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html. Erişim 08 Şubat 2023. https://www.osym.gov.tr/TR,23885/2022-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-yuksekogretim-programlari- ve-kontenjanlari-kilavuzu.html
  • Özdemir, Abdurrahman. “İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminin Gerekliliği, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10 (2004), 27-47.
  • Özkan, Selim Hilmi. “Osmanlı Devleti’nde Eğitim Dili ve Yabancı Dil Meselesi”. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi 39 (2017), 53-58.
  • Sarmış, İbrahim. “İslami İlimlerde Arapça Faktörü, Arap Dili ve Edebiyatı Araştırmaları”. Günümüz Din Bilimleri Araştırmaları ve Problemleri Sempozyumu (27-30 Haziran 1989). 289-294. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1989.
  • Soyupek, Hasan. “İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminin Mesleki Öğretim Açısından Önemi ve Yöntem Sorunu”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12 (Ocak 2002), 97-115.
  • Sünel, A. Hamit. “Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (1994), 121-127.
  • TDK, Türk Dil Kurumu. “Güncel Türkçe Sözlük”. Erişim 27 Aralık 2022. https://sozluk.gov.tr/
  • Tosun, Cengiz. “Yabancı Dille Eğitim Sorunu”. Journal of Language and Linguistic Studies 2/1 (2006), 28-42.
  • Yaman, Ertuğrul. “Yabancı Dili Öğrenmek mi? Yabancı Dille Öğrenmek mi?” Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi 39 (2017), 59-62.
  • Yazoğlu, Ruhattin. “Dil-Kültür İlişkisi”. Ekev Akademi Dergisi 6/11 (Bahar 2002), 21-45.
  • YÖK, Yüksek Öğretim Kurumu. “Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi Ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik”. https://resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/03/20160323-6.htm. Erişim 12 Şubat 2023. https://resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/03/20160323-6.htm

Language of Religious Education Practice (Evaluation of Religious Education in Foreign Language)

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 4, 747 - 768, 31.12.2023
https://doi.org/10.32711/tiad.1295558

Öz

In this study, foreign language religious education programs and practices are discussed under ‘the language of religious education practice’. In this context, the reasons for preference and general purposes of religious education in a foreign language, and the possible effects of this education on foreign language education, religious education and mother tongue education are discussed. Accordingly, it is aimed to concreted these concepts. It is understood that there has not been any study on religious education practices in a foreign language, which is understood to be a new preference for the Islamic education tradition and our country. In the study, it was concluded that there are no serious plans for religious education programs in foreign languages, and that this educational practice is undesirable in many respects, from its basic aims to educational outcomes.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. Esat. “Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı Olan Proje İmam Hatip Liselerinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri-Nitel Bir Araştırma”. Geleceğin İnşasında İmam-Hatip Okulları. ed. İlhan Erdem vd. II/47-63. Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları, 1. Basım, 2017.
  • AÜİF, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. “Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlahiyat (İngilizce) Programı”. https://www.ankara.edu.tr/programlar/2/452/1829-426/. Erişim 04 Şubat 2023. https://www.ankara.edu.tr/programlar/2/452/1829-426/
  • Ayhan, Halis. “İmam-Hatip Lisesi”. TDV İslam Ansiklopedisi. 22/191-194. İstanbul, 2000.
  • Bala, Sabahattin. Yitik Bir Miras Şark Medreseleri. İstanbul: Hiperyayın, 2019.
  • Coştu, Yakup - Macit Yılmaz (ed.). İlahiyat Fakültesi Yabancı Dil Hazırlık Programı (Sorunlar ve Öneriler). LAP LAMBERT Academic Publishing, 2020.
  • Çetintaş, Bengül. “Türkiye’de Yabancı Dil Eğitim ve Öğretiminin Sürekliliği”. Journal of Language and Linguistic Studies 6/1 (2010), 65-74.
  • Demirel, Özcan. Yabancı Dil Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 12. Basım, 2021.
  • Ekmekçi, F. Özden. “Yabancı Dil Eğitimi Kavram ve Kapsamı”. TDK Dergisi Türk Dili Dil Öğretimi Özel Sayısı, 106-115.
  • FSMÜ-İİF, Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi. “Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi, Hakkımızda”. https://iif.fsm.edu.tr/Islami-Ilimler-Fakultesi-Fakulte--Dekanin-Mesaji, ts. Erişim 04 Şubat 2023
  • Güney, Murat Arif. “Yabancı Dil Öğretimi ve Dünden Bugüne Türkiye’de Arapça Öğretimi”. Karadeniz Teknik Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2014), 193-211.
  • Işık, Ali. “Yabancı Dil Eğitimimizdeki Yanlışlıklar Nereden Kaynaklanıyor?” Journal of Language and Linguistic Studies 4/2 (2008), 15-26.
  • İÜİF, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. “İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tanıtım Kitapçığı”. https://ilahiyat.istanbul.edu.tr/tr/content/tanitim/tanitim-kitabi. Erişim 04 Şubat 2023. https://ilahiyat.istanbul.edu.tr/tr/content/tanitim/tanitim-kitabi
  • Kapağan, Enver. “Kültür Tarih ve Kimlik Açısından Dilin Önemi”. Karabük Türkoloji Dergisi IV (2021), 49-58.
  • Köylü, Mustafa. “Çağdaş Bir Din Eğitimi Teorisi Olarak Çoğulcu Din Eğitimi Modeli: Batı Örneği”. Dini Araştırmalar Dergisi 6/17 (2003), 241-267.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. “Hazırlık Sınıfı Projesi̇ Uygulayan Anadolu İmam Hatip Liseleri -Vizyon Belgesi- (Dil Ağırlıklı Okullar)”. Erişim 27 Aralık 2022. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://omercamaihl.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/34/16/974697/dosyalar/2017_05/10084653_Dil_Agirlikli_Okullar_Vizyon_Belgesi.pdf
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü. “Hazırlık Dil Programı Uygulayan Anadolu İmam Hatip Liseleri”. Erişim 04 Şubat 2023. https://dogm.meb.gov.tr/www/anadolu-imam-hatip-liseleri-9-ayri-dil-programi-ile-2021-2022-egitim-yilina-hazir/icerik/1288
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 169-208. İstanbul: Dem Yayınları, 1. Basım, 2018.
  • Oruç, Şerif. “Türkçede Ana dil ve Ana Dili”. Journal of Turkish Language and Literature 2/1 (2016), 311-322.
  • Öcal, Mustafa. “Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Din Eğitimi Ve Öğretimi”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/7 (1998), 241-268.
  • ÖSYM, Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. “Yükseköğretim Kurumları Sınavı 2022-Yüksekğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu”. https://www.osym.gov.tr/TR,23885/2022-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html. Erişim 08 Şubat 2023. https://www.osym.gov.tr/TR,23885/2022-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-yuksekogretim-programlari- ve-kontenjanlari-kilavuzu.html
  • Özdemir, Abdurrahman. “İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminin Gerekliliği, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10 (2004), 27-47.
  • Özkan, Selim Hilmi. “Osmanlı Devleti’nde Eğitim Dili ve Yabancı Dil Meselesi”. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi 39 (2017), 53-58.
  • Sarmış, İbrahim. “İslami İlimlerde Arapça Faktörü, Arap Dili ve Edebiyatı Araştırmaları”. Günümüz Din Bilimleri Araştırmaları ve Problemleri Sempozyumu (27-30 Haziran 1989). 289-294. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1989.
  • Soyupek, Hasan. “İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminin Mesleki Öğretim Açısından Önemi ve Yöntem Sorunu”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12 (Ocak 2002), 97-115.
  • Sünel, A. Hamit. “Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (1994), 121-127.
  • TDK, Türk Dil Kurumu. “Güncel Türkçe Sözlük”. Erişim 27 Aralık 2022. https://sozluk.gov.tr/
  • Tosun, Cengiz. “Yabancı Dille Eğitim Sorunu”. Journal of Language and Linguistic Studies 2/1 (2006), 28-42.
  • Yaman, Ertuğrul. “Yabancı Dili Öğrenmek mi? Yabancı Dille Öğrenmek mi?” Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi 39 (2017), 59-62.
  • Yazoğlu, Ruhattin. “Dil-Kültür İlişkisi”. Ekev Akademi Dergisi 6/11 (Bahar 2002), 21-45.
  • YÖK, Yüksek Öğretim Kurumu. “Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi Ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik”. https://resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/03/20160323-6.htm. Erişim 12 Şubat 2023. https://resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/03/20160323-6.htm
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sabahattin Bala 0000-0002-3928-7075

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

ISNAD Bala, Sabahattin. “Din Eğitimi Pratiğinin Dili (Yabancı Dilde Din Eğitimi Değerlemesi)”. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi 7/4 (Aralık 2023), 747-768. https://doi.org/10.32711/tiad.1295558.

Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.