Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Postgraduate Education in the Field of Religious Education: Contribute to the Multifaceted Development of the Individual

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 8 - 33, 31.03.2024
https://doi.org/10.32711/tiad.1410283

Öz

It is acknowledged that individuals require education that supports their cultural, social, and professional development, and to meet this need, they often turn to widespread educational institutions or postgraduate programs. This study aims to assess the impact of postgraduate education in the field of religious education on the careers, cultural, and social lives of teachers and religious officials. The research was designed using qualitative methods with a multiple case study design to thoroughly examine field data. Interviews were conducted with 20 participants who were selected in accordance with maximum variation sampling techniques from universities in the Marmara Region and who are pursuing postgraduate studies in religious education. This group includes DKAB teachers, İmam Hatip vocational course instructors, and religious officials, of which 15 are women and 5 are men. The findings of the research have revealed that postgraduate education in the field of religious education contributes positively to individuals' professional, cultural, and social development.

Kaynakça

  • Aktan, Osman. “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (Aralık 2020), 596-607.
  • Alabaş, Ramazan, vd., “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimlerinde Lisansüstü Eğitim: Tercih Sebepleri ve Süreçte Karşılaştıkları Sorunlar”. E-International Journal of Educational Research 3/4 (2012), 89-107.
  • Alhas, Ali. Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Y. “Din Eğitimi Biliminin Türkiye’de Bağımsız Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuşu ve Gelişimi”. Diyanet İlmi Dergi 30/3 (1994), 85-92.
  • Aydemir, Sevilay-Çam, Şefika. “Lisansüstü Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitimi Almaya İlişkin Görüşleri”. Turkish Journal of Education 4/4 (2015), 4-16.
  • Bağlıbel, Murat-Arslan, Mustafa Cüneyt. “Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programına İlişkin Mezun Görüşleri: Gaziantep Üniversitesi Örneği”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/4 (2014), 1079-1095.
  • Baş, Gökhan. “Öğretmenlerin Lisansüstü Eğitimden Beklentileri: Nitel Bir Araştırma (Niğde İli Örneği)”. Yükseköğretim Dergisi 3/2 (2013), 61-69.
  • Berkant, Hasan Güner-Baysal, Seda. “The Implementation of Graduate Education to Professional Performance: Teachers’ Perspectives”. European Journal of Education Studies 8 (2017), 148-168.
  • Coşkunsever, Asude. “Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Yüksek Lisans Yapan Öğrencilerin Alandan Beklentileri”. Dergiabant 11/2 (2023), 298-322.
  • Çelik, Şehnaz Nigâr. “Lisansüstü Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi”. Lisansüstü Eğitim Üzerine Düşünceler. ed. Fuat Tanhan. Ankara: Pegem Akademi, 2019.
  • Doğan, Recai. “Prof. Dr. Beyza Bilgin ve Din Eğitimine Katkıları”. Dini Araştırmalar 23/58 (2020), 27-50.
  • Ev, Halit. “İlahiyat Alanında Lisansüstü Eğitim ve Sorunları”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. İstanbul: DEM Yayınları, 2018.
  • Golde, Chris M.-Dore, Timothy M. At Cross Purposes: What the Experiences of Today's Doctoral Students Reveal about Doctoral Education. The Pew Charitable Trusts, 2001. http://phd-survey.org/report%20final.pdf
  • Gökçe, Hasan vd. “Lisansüstü Eğitimin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimlerine Katkısı”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42/2 (Ağustos 2022), 1409-1442.
  • Gürel, Ramazan. “DKAB Öğretmenlerine Göre Lisansüstü Eğitim: Tercih Sebepleri, Süreçler, Sorunlar ve Beklentiler Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/12 (Mart 2020), 131-170.
  • Gürgan Öztürk, Ferda-Dinç, Hande. “Lisansüstü Eğitim Alan Müzik Öğretmenlerinin Eğitimleri Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar”. İdil Sanat ve Dil Dergisi 5/21 (2016); 505-520.
  • Güven, İsmail. Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Natural Yayıncılık, 2010.
  • Kahraman, Ümit-Tok, Türkay. “Eğitim Yönetimi Denetimi Planlaması ve Ekonomisi Lisansüstü Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim Hakkındaki Görüşleri”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/1 (2016), 147-164.
  • Karaman, Sedat-Bakırcı, Fehim. “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5/2 (Haziran 2010), 94-114.
  • Karatürk, Kasım. “Türkiye’de Lisansüstü Öğretim, Sorunları ve Çözüm Önerileri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 22/1(1989), 505-528.
  • Kıral, Erkan-Altun, Burcu. “Expectations of Students in the Educational Administration, Supervision, Planning and Economics Master's Program without Thesis and Their Opinions Regarding the Satisfaction of Their Expectations”. Anthropologist 21/3 (2015); 512-521.
  • Koşar, Didem vd. “Öğretmenlerin Lisansüstü Öğrenim Görme Nedenleri: Nitel Bir Araştırma”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 53 (2020), 370-392.
  • Maviş Sevim, Fazilet Özge-Akın, Uğur. “Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerinde Lisansüstü Eğitimin Rolü: Mezun Olmak Yeterli mi?”. Education and Science 46 (2007), 483-511.
  • Nayır, Funda. “Eğitim Bilimleri Alanında Lisansüstü Öğrenim Görmekte Olan Müfettiş, Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Sorunları”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 44/2 (2011), 199-222.
  • Serin, Hüseyin–Ergin Kocatürk, Hatice. “Eğitim Yönetimi Yüksek Lisans Öğrencilerinin Eğitim Sürecine Dair Deneyimleri”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/2 (Nisan 2019), 495-513.
  • Turhan, Muhammed-Yaraş, Zübeyde. “Lisansüstü Programların Öğretmen, Yönetici ve Denetmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 12/43 (2013), 200-218.
  • Üzümcü, Muzaffer. “İlahiyat Fakülteleri Felsefe ve Din Bilimleri Bölümlerinde Akademik Yapılanma ve Lisansüstü Eğitim Üzerine Bir Değerlendirme”. Sosyal Bilimler Dergisi 3 (2020), 188-189.
  • Yıldırım, Ali-Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 11. Baskı., 2018.
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 12/46 (2016), 46-47.

Din Eğitimi Alanında Lisansüstü Eğitim: Bireyin Çok Yönlü Gelişimine Katkısı

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 8 - 33, 31.03.2024
https://doi.org/10.32711/tiad.1410283

Öz

Bireylerin kültürel, sosyal ve mesleki gelişimlerini destekleyecek eğitimlere olan ihtiyacı bilinmektedir ve bu ihtiyacı karşılamak amacıyla yaygın eğitim kurumlarına veya lisansüstü programlara yönelmektedirler. Bu çalışma, din eğitimi alanında lisansüstü eğitim almış olan öğretmenler ve din görevlilerinin aldıkları eğitimin kariyerlerine, kültürel ve sosyal yaşantılarına olan etkilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, saha verilerini derinlemesine incelemek için çoklu durum çalışması desenini kullanarak nitel araştırma yöntemleriyle planlanmıştır. Marmara Bölgesi'ndeki üniversitelerde din eğitimi alanında lisansüstü çalışmalar yapan ve maksimum çeşitlilik örnekleme tekniklerine uygun olarak seçilen DKAB öğretmenleri, İmam Hatip meslek dersi öğretmenleri ve din görevlilerinden oluşan 20 katılımcıyla görüşmeler gerçekleştirilmiştir; bu katılımcıların 15'i kadın, 5'i erkektir. Araştırma sonuçları, din eğitimi alanında lisansüstü eğitimin bireylerin mesleki, kültürel ve sosyal gelişimlerine olumlu katkılarda bulunduğunu ortaya koymuştur.

Etik Beyan

“Din Eğitimi Alanında Lisansüstü Eğitim: Bireyin Çok Yönlü Gelişimine Katkı Sunar Mı?” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Yalova Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu’nun 07.12.2023 tarih ve 2023/168 sayılı toplantısında alınmıştır.

Kaynakça

  • Aktan, Osman. “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (Aralık 2020), 596-607.
  • Alabaş, Ramazan, vd., “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimlerinde Lisansüstü Eğitim: Tercih Sebepleri ve Süreçte Karşılaştıkları Sorunlar”. E-International Journal of Educational Research 3/4 (2012), 89-107.
  • Alhas, Ali. Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Y. “Din Eğitimi Biliminin Türkiye’de Bağımsız Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuşu ve Gelişimi”. Diyanet İlmi Dergi 30/3 (1994), 85-92.
  • Aydemir, Sevilay-Çam, Şefika. “Lisansüstü Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitimi Almaya İlişkin Görüşleri”. Turkish Journal of Education 4/4 (2015), 4-16.
  • Bağlıbel, Murat-Arslan, Mustafa Cüneyt. “Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programına İlişkin Mezun Görüşleri: Gaziantep Üniversitesi Örneği”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/4 (2014), 1079-1095.
  • Baş, Gökhan. “Öğretmenlerin Lisansüstü Eğitimden Beklentileri: Nitel Bir Araştırma (Niğde İli Örneği)”. Yükseköğretim Dergisi 3/2 (2013), 61-69.
  • Berkant, Hasan Güner-Baysal, Seda. “The Implementation of Graduate Education to Professional Performance: Teachers’ Perspectives”. European Journal of Education Studies 8 (2017), 148-168.
  • Coşkunsever, Asude. “Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Yüksek Lisans Yapan Öğrencilerin Alandan Beklentileri”. Dergiabant 11/2 (2023), 298-322.
  • Çelik, Şehnaz Nigâr. “Lisansüstü Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi”. Lisansüstü Eğitim Üzerine Düşünceler. ed. Fuat Tanhan. Ankara: Pegem Akademi, 2019.
  • Doğan, Recai. “Prof. Dr. Beyza Bilgin ve Din Eğitimine Katkıları”. Dini Araştırmalar 23/58 (2020), 27-50.
  • Ev, Halit. “İlahiyat Alanında Lisansüstü Eğitim ve Sorunları”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. İstanbul: DEM Yayınları, 2018.
  • Golde, Chris M.-Dore, Timothy M. At Cross Purposes: What the Experiences of Today's Doctoral Students Reveal about Doctoral Education. The Pew Charitable Trusts, 2001. http://phd-survey.org/report%20final.pdf
  • Gökçe, Hasan vd. “Lisansüstü Eğitimin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimlerine Katkısı”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42/2 (Ağustos 2022), 1409-1442.
  • Gürel, Ramazan. “DKAB Öğretmenlerine Göre Lisansüstü Eğitim: Tercih Sebepleri, Süreçler, Sorunlar ve Beklentiler Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/12 (Mart 2020), 131-170.
  • Gürgan Öztürk, Ferda-Dinç, Hande. “Lisansüstü Eğitim Alan Müzik Öğretmenlerinin Eğitimleri Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar”. İdil Sanat ve Dil Dergisi 5/21 (2016); 505-520.
  • Güven, İsmail. Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Natural Yayıncılık, 2010.
  • Kahraman, Ümit-Tok, Türkay. “Eğitim Yönetimi Denetimi Planlaması ve Ekonomisi Lisansüstü Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim Hakkındaki Görüşleri”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/1 (2016), 147-164.
  • Karaman, Sedat-Bakırcı, Fehim. “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5/2 (Haziran 2010), 94-114.
  • Karatürk, Kasım. “Türkiye’de Lisansüstü Öğretim, Sorunları ve Çözüm Önerileri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 22/1(1989), 505-528.
  • Kıral, Erkan-Altun, Burcu. “Expectations of Students in the Educational Administration, Supervision, Planning and Economics Master's Program without Thesis and Their Opinions Regarding the Satisfaction of Their Expectations”. Anthropologist 21/3 (2015); 512-521.
  • Koşar, Didem vd. “Öğretmenlerin Lisansüstü Öğrenim Görme Nedenleri: Nitel Bir Araştırma”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 53 (2020), 370-392.
  • Maviş Sevim, Fazilet Özge-Akın, Uğur. “Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerinde Lisansüstü Eğitimin Rolü: Mezun Olmak Yeterli mi?”. Education and Science 46 (2007), 483-511.
  • Nayır, Funda. “Eğitim Bilimleri Alanında Lisansüstü Öğrenim Görmekte Olan Müfettiş, Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Sorunları”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 44/2 (2011), 199-222.
  • Serin, Hüseyin–Ergin Kocatürk, Hatice. “Eğitim Yönetimi Yüksek Lisans Öğrencilerinin Eğitim Sürecine Dair Deneyimleri”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/2 (Nisan 2019), 495-513.
  • Turhan, Muhammed-Yaraş, Zübeyde. “Lisansüstü Programların Öğretmen, Yönetici ve Denetmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 12/43 (2013), 200-218.
  • Üzümcü, Muzaffer. “İlahiyat Fakülteleri Felsefe ve Din Bilimleri Bölümlerinde Akademik Yapılanma ve Lisansüstü Eğitim Üzerine Bir Değerlendirme”. Sosyal Bilimler Dergisi 3 (2020), 188-189.
  • Yıldırım, Ali-Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 11. Baskı., 2018.
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 12/46 (2016), 46-47.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sümeyra Arıcan 0000-0003-3158-1840

Handan Yalvaç Arıcı 0000-0003-4179-3919

Erken Görünüm Tarihi 23 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2023
Kabul Tarihi 13 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Arıcan, Sümeyra - Yalvaç Arıcı, Handan. “Din Eğitimi Alanında Lisansüstü Eğitim: Bireyin Çok Yönlü Gelişimine Katkısı”. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi 8/1 (Mart 2024), 8-33. https://doi.org/10.32711/tiad.1410283.

Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.