The purpose of the present study is to identify the problems related to religious education and spiritual guidance (RSG) activities carried out by the Presidency of Religious Affairs (PRA) in juvenile penal institutions (JPI) and to develop recommendations on the subject. The study group of the research consists of a total of 44 convicted and detained (C-D) children, 11 girls and 33 boys, staying in Yenişehir Women's Closed Penal Institution, which have a juvenile's section, Maltepe, Aliağa and Sincan Juvenile and Youth Closed Juvenile's Penal Institutions. The fact that there are no other studies examining the DEMAR problems of C-D children makes our study important. The study was conducted using qualitative research approach and designed in a phenomenological pattern. Face-to-face interview techniques were used to collect data. A semi-structured interview form developed by the researcher was used in the interviews. The data collected from C-A children in June, July and August 2021 were analyzed through content analysis, and themes were obtained from categories and codes. In conclusion, the problems related to the Ministry of Justice (MJ), the General Directorate of Prisons and Detention Houses (GDPDH) and JPI; three sub-themes were obtained: problems related to PRA, muftis offices and religious officials, and problems related to C-D children themselves. 23 codes were identified under these themes. Recommendations were developed in connection with the results obtained.
Religious Education Spiritual Counseling Convicted and Detained Children Religious Officials Rehabilitation.
Bu çalışmanın amacı; Diyanet İşleri Başkanlığı (DİB) tarafından çocuk ceza infaz kurumlarında (ÇOCİK) yürütülen din eğitimi ve manevi rehberlik (DEMAR) faaliyetiyle ilgili problemleri tespit etmek ve konuyla ilgili öneriler geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu çocuk bölümü bulunan Yenişehir Kadın Kapalı, Maltepe, Aliağa ve Sincan Çocuk ve Gençlik Kapalı ÇOCİK’lerde kalan 11’i kız 33’ü erkek olmak üzere toplam 44 hükümlü ve tutuklu (H-T) çocuk oluşturmaktadır. H-T çocukların DEMAR problemlerini inceleyen başka çalışma bulunmaması, çalışmamızı önemli kılmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemiyle yapılmış ve fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Veri toplamada yüz yüze görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerde, araştırmacının geliştirdiği yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. 2021 yılı Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarında H-T çocuklardan toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiş, kod ve kategorilerden temalara ulaşılmıştır. Sonuçta Adalet Bakanlığı (AB), Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü (CTEGM) ve ÇOCİK’lere ilişkin problemler; DİB, müftülükler ve din görevlilerine ilişkin problemler ile H-T çocuklara ilişkin problemler olmak üzere üç alt tema elde edilmiştir. Bu temalar altında 23 kod tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlarla bağlantılı olarak öneriler geliştirilmiştir.
: Din Eğitimi Manevi Rehberlik Hükümlü ve Tutuklu Çocuklar Din Görevlileri İyileştirme.
Bursa Uludağ Üniversitesi Rektörlüğü, Yayın Etiği Kurulu Başkanlığının 26.02.2021 Tarih 2021-02 No.lu kararı ile Etik Kurul Kararı alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 4 |
Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.