Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnsansız Hava Araçları ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 28 - 35, 15.06.2020

Öz

Bu çalışmada, 100x100 m. boyutlarında bir test alanı oluşturulmuştur. Daha sonra test alanı 20x20 m’lik kareler ağına bölünerek bir grid ağı oluşturulmuştur. Grid ağının kesişim ve köşe noktalarında işaretleme yapılmıştır. İşaretlenen bu noktaların koordinatları (Y,X,H) RTK-GPS ölçme yöntemiyle belirlenmiştir. Test alanında İHA ile 50 m. ve 80 m yükseklikten %70-%80 bindirmeli olarak görüntüler alınmıştır. Alınan görüntüler fotogrametrik olarak değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda elde edilen nokta koordinatlarıyla, RTK-GPS ölçme yöntemiyle elde edilen nokta koordinatları karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda ortalama yatay ve düşey yöndeki nokta konum doğruluğu elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, M. And Mekik, Ç. , (2003), ‘’Gerçek Zamanlı Kinematic Gps Konumlarının Duyarlılık Analizi Ve Bir Örnek Uygulama.’’ 9. Türkiye Harita Bilimsel Ve Teknik Kurultayı, Ankara
  • Ulvi A., (2020) Importance Of Unmanned Aerıal Vehıcles (UAVs) In The Documentatıon Of Cultural Herıtage, Turkish Journal of Engineering (TUJE) 4(3), 104-112.
  • ULVİ A., YAKAR M, YİĞİT A.Y. , KAYA Y.,(2020), İHA ve Yersel Fotogrametrik Teknikler Kullanarak Aksaray Kızıl Kilise’nin 3 Boyutlu Nokta Bulutu ve Modelinin Üretilmesi, Geomatik Dergisi, 5(1);22-30
  • Avdan , U., Gülşen, F. F., Ergincan , F. Ve Çömert , R., (2014), Arkeolojik Alanlarda Taş Planlarının Çıkarılmasında İnsansız Hava Araçlarının Kullanılması (Anavarza Örneği), Türkiye, Hkmo mühendislik Ölçmeleri Stb Komisyonu 7. Mühendislik Ölçmeleri Sempozyumu.
  • Avdan, U., Şenkal, E., Çömert, R. Ve Tuncer, S., (2014), İnsansız Hava Aracı İle Oluşturulan Verilerin Doğruluk. Analizi.
  • Ayyıldız, E., Özer, E., Özmüş, L., Erkek, B. Ve Bakıcı, S., (2014), 1 İnsansız Hava Aracı (İHA) ve Uçak Platformlarından Elde Edilen Görüntülerin Ortofoto Üretiminde Karşılaştırılması, 7. Ulusal Mühendislik Ölçmeleri Sempozyumu 15-17 Ekim 2014 Çorum.
  • Karakış, S., (2011), Küçük Alanlarda Model Uçaklarla Haritalama Amaçlı Veri Üretim Olanaklarının Araştırılması, Doktora Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak
  • Karakış, S., (2012), İnsansız Hava Aracı Yardımıyla Büyük Ölçekli Fotogrametrik Harita Üretim Olanaklarının Araştırılması, Harita Dergisi Ocak 2012 Sayı 147 13-20
  • Karkınlı, A. E., Kesikoğlu, A., Kesikoğlu, M. H., Besdok, E., Atasever, Ü. H. Ve Özkan, C., (2015), İnsansız Hava Araçları ile Sayısal Arazi Modeli Üretimi, Türkiye Ulusal Fotogrametri Ve Uzaktan Algılama Birliği VIII. Sempozyumu, Konya, Türkıye, 21-23 Mayıs 2015.
  • Mekik, Ç. (2001), “Gerçek Zamanlı Kinematik Gps”, Seminer Çalışması , Zonguldak Karaelmas Üniversitesi , Zonguldak.
  • Torun A., (2017), İnsansız Hava Aracı (İHA) Sektörü Ve İHA Fotogrametrisinin Ölçme Bağlamında Konumlandırılması, 16. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı

The Effect of Flights Made at Different Heights in Map Production Studies with Unmanned Aerial Vehicles on Spatial Accuracy

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 28 - 35, 15.06.2020

Öz

In this study, 
100x100 m test area has been formed. Then, a grid network has been
created by dividing the testing area of 20x20 m2  network. Corners and the intersection points
of the grid network have been marked. Coordinates of the marked points (Y, X,
H) have been surveyed by RTK-GPS survey methods. Images with an 70% overlap -80%
overlap have been taken 50 m and 80 m above of the test area by UAV. Those
images have been evaluated photogrammetricly. Then, the comparison has been
made between point coordinates obtained by the evaluation and point coordinates
obtained by the RTK-GPS measurement method. At the end of the study, average
point spatial accuracy in the horizontal and vertical positions has been
obtained by the comparison results.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, M. And Mekik, Ç. , (2003), ‘’Gerçek Zamanlı Kinematic Gps Konumlarının Duyarlılık Analizi Ve Bir Örnek Uygulama.’’ 9. Türkiye Harita Bilimsel Ve Teknik Kurultayı, Ankara
  • Ulvi A., (2020) Importance Of Unmanned Aerıal Vehıcles (UAVs) In The Documentatıon Of Cultural Herıtage, Turkish Journal of Engineering (TUJE) 4(3), 104-112.
  • ULVİ A., YAKAR M, YİĞİT A.Y. , KAYA Y.,(2020), İHA ve Yersel Fotogrametrik Teknikler Kullanarak Aksaray Kızıl Kilise’nin 3 Boyutlu Nokta Bulutu ve Modelinin Üretilmesi, Geomatik Dergisi, 5(1);22-30
  • Avdan , U., Gülşen, F. F., Ergincan , F. Ve Çömert , R., (2014), Arkeolojik Alanlarda Taş Planlarının Çıkarılmasında İnsansız Hava Araçlarının Kullanılması (Anavarza Örneği), Türkiye, Hkmo mühendislik Ölçmeleri Stb Komisyonu 7. Mühendislik Ölçmeleri Sempozyumu.
  • Avdan, U., Şenkal, E., Çömert, R. Ve Tuncer, S., (2014), İnsansız Hava Aracı İle Oluşturulan Verilerin Doğruluk. Analizi.
  • Ayyıldız, E., Özer, E., Özmüş, L., Erkek, B. Ve Bakıcı, S., (2014), 1 İnsansız Hava Aracı (İHA) ve Uçak Platformlarından Elde Edilen Görüntülerin Ortofoto Üretiminde Karşılaştırılması, 7. Ulusal Mühendislik Ölçmeleri Sempozyumu 15-17 Ekim 2014 Çorum.
  • Karakış, S., (2011), Küçük Alanlarda Model Uçaklarla Haritalama Amaçlı Veri Üretim Olanaklarının Araştırılması, Doktora Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak
  • Karakış, S., (2012), İnsansız Hava Aracı Yardımıyla Büyük Ölçekli Fotogrametrik Harita Üretim Olanaklarının Araştırılması, Harita Dergisi Ocak 2012 Sayı 147 13-20
  • Karkınlı, A. E., Kesikoğlu, A., Kesikoğlu, M. H., Besdok, E., Atasever, Ü. H. Ve Özkan, C., (2015), İnsansız Hava Araçları ile Sayısal Arazi Modeli Üretimi, Türkiye Ulusal Fotogrametri Ve Uzaktan Algılama Birliği VIII. Sempozyumu, Konya, Türkıye, 21-23 Mayıs 2015.
  • Mekik, Ç. (2001), “Gerçek Zamanlı Kinematik Gps”, Seminer Çalışması , Zonguldak Karaelmas Üniversitesi , Zonguldak.
  • Torun A., (2017), İnsansız Hava Aracı (İHA) Sektörü Ve İHA Fotogrametrisinin Ölçme Bağlamında Konumlandırılması, 16. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri [tr] Research Articles [en]
Yazarlar

Alperen Erdoğan 0000-0003-1240-833X

Omer Mutluoglu 0000-0002-7846-3713

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, A., & Mutluoglu, O. (2020). İnsansız Hava Araçları ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi. Türkiye İnsansız Hava Araçları Dergisi, 2(1), 28-35.
AMA Erdoğan A, Mutluoglu O. İnsansız Hava Araçları ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi. tiha. Haziran 2020;2(1):28-35.
Chicago Erdoğan, Alperen, ve Omer Mutluoglu. “İnsansız Hava Araçları Ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi”. Türkiye İnsansız Hava Araçları Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2020): 28-35.
EndNote Erdoğan A, Mutluoglu O (01 Haziran 2020) İnsansız Hava Araçları ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi. Türkiye İnsansız Hava Araçları Dergisi 2 1 28–35.
IEEE A. Erdoğan ve O. Mutluoglu, “İnsansız Hava Araçları ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi”, tiha, c. 2, sy. 1, ss. 28–35, 2020.
ISNAD Erdoğan, Alperen - Mutluoglu, Omer. “İnsansız Hava Araçları Ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi”. Türkiye İnsansız Hava Araçları Dergisi 2/1 (Haziran 2020), 28-35.
JAMA Erdoğan A, Mutluoglu O. İnsansız Hava Araçları ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi. tiha. 2020;2:28–35.
MLA Erdoğan, Alperen ve Omer Mutluoglu. “İnsansız Hava Araçları Ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi”. Türkiye İnsansız Hava Araçları Dergisi, c. 2, sy. 1, 2020, ss. 28-35.
Vancouver Erdoğan A, Mutluoglu O. İnsansız Hava Araçları ile Harita Üretim Çalışmalarında Farklı Yüksekliklerde Yapılan Uçuşların Konum Doğruluğuna Etkisi. tiha. 2020;2(1):28-35.