Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, KARİYER EĞİLİMİ VE MESLEKİ BAŞARI ALGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 55 - 72, 30.06.2018

Öz

Bireylerin davranışlarını hareketlerini yönlendiren kişilik
kavramı çocukluk yaşta başlayıp tüm hayatı etkileyen kariyer yönelimlerini de
etkilemektedir. Bu süreçte bireylerin mesleklerini yönlendirmelerinde kişiliğin
etkisi   lisans ve lisans öğrencilerinin kişilik
özellikleri, kariyer yönelimleri ve mesleki başarı algısı arasındaki ilişkiyi
belirlemeye yönelik olarak hazırlanmıştır. 
Öğrencilerin kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla Bacanlı vd.
(2009) tarafında geliştirilen "Sıfatlara Dayalı Kişilik Ölçeği” (SDKT),
sınırsız kariyer yönelimini belirlemek amacıyla Briscoe vd. (2006) tarafından
geliştirilen “Sınırsız Kariyer Yönelimi Ölçeğinden”, değişken kariyer
yönelimini belirlemek için 2006 yılında Briscoe ve arkadaşları tarafından
geliştirilen “Değişken Kariyer Yönelimi Ölçeğinden”, mesleki başarı algısını
belirlemek için yazar tarafında hazırlanan “Mesleki Başarı Algısı Ölçeğinden” yararlanılmıştır.
Elde edilen veriler SPSS 23 programıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına
göre kişilik ile mesleki başarı algısı arasında, kariyer yönelimleri ile
mesleki başarı algısı arasında ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aytaç, S. (2005). Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi Planlaması Gelişimi ve Sorunları. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Bacanli, H., İlhan, T., & Aslan, S. (2009). Beş Faktör Kuramına Dayalı Bir Kişilik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (Sdkt). Journal Of Turkish Educational Sciences, 7(2).
  • Bacanlı, F. (2012). Kariyer karar verme güçlükleri ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 86-95.
  • Baruch, Y. (2014). The Development and Validation of A Measure for Protean Career Orientation. The International Journal of Human Resource Management, 1-22.Bayram, N., Gürsakal, S., & Aytaç, S. (2012). Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini Açıklamada Kişiliğin Etkisi.
  • Bingöl, D. (2013). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Bitlisli, Ö. G. F., Dinç, O. M., Çetinceli, Ö. G. E., & Kaygısız, Ü. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri İle Akademik Güdülenme İlişkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18.
  • Briscoe, J. P., Hall, D. T. & Frautschy De Muth, R. L. (2006). Protean And Boundaryless Careers: An Empirical Exploration. Journal Of Vocational Behavior, 69(1), 30-47.
  • Çapri, E. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program Ve Fakültelerine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33-53.
  • Çeliköz, N., & Sır, N. Ş.(2016). Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT): Geçerlik Güvenirlik Çalışması.
  • Deniz, A., & Erciş, A. (2008). Kişilik Özellikleri İle Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2).
  • Doğan, T. (2012). Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ve Öznel İyi Oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
  • Erdoğmuş, N., & Koçer, S. (2009). Televizyon Yayıncılığı Sektöründe Çalışan Profesyonellerin Kariyerinin. Sınırsız Kariyer Kuramı” Açısından İncelenmesi, 7. Bilgi, Ekonomi Ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı 7, 1469-1479.
  • Goldberg, L.R. (1993). “ The Structure Of Phenotypic Traits”. American Psychologist, 48(1), 26-34.
  • Gökdeniz, İ., & Merdan, E. (2011). Kişilik İle Kariyer Seçimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 23-36.İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik Kuramları. Pegem Atıf İndeksi, 1-339.
  • Kanbur, A., & Salihoğlu, G. H.(2014). Çalışanların Sınırsız Ve Değişken Kariyer Yolculuğunda İşkolikliğin Rolü Üzerine Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi,3(2),27-58.
  • Kamaşak, R. ve Bulutlar F. (2010). Kişilik, Mesleki Tercih Ve Performans İlişkisi: Akademik Personel Üzerine Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, (s:119-126).
  • Karagülle, B.(2007). Türkiye’de İşsizliğe Bir Çözüm Önerisi Olarak Türkiye İş Kurumu’nun İş Danışmanlığı Hizmetleri.
  • Kozak A.,M.& Dalkıranoğlu,T. (2013). Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu Üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1). Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ekin Yayınları.
  • Küçük, O. (2017) İşletme Bilgisi ve Yönetimi, Seçkin yayıncılık.
  • Küçük, O., & Kocaman, G. (2015). Yöneticilerin Emir veya Talimat Biçimiyle Çalışanların Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyi İlişkisi: Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 349-366.
  • Küçük, O., Özbek, A., & Küçük, N. (2015). Sağlık Sorunları Sebebiyle İşgücü Kaybının Örgüt Performansına Etkisi Üzerine Bir Çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2).
  • Lips-Wiersma, M., & Mcmorland, J. (2006). Finding Meaning And Purpose İn Boundaryless Careers: A Framework For Study And Practice, Journal Of Humanistic Psychology, 46(2), 147-167.
  • Nartgun, S. S., & Kurt, A. (2014). The Perception Of Executive Personality Scale: A Validity And Reliability Study Yönetici Kişilik Algısı Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Journal Of Human Sciences, 11(1), 1238-1252.
  • Ordun, Güven (2004), “Beş Temel Kişilik Özelliği Ve Alt Faktörlerinin Analizine İliskin Bir Çalısma” , İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, Kasım Sayı: 2, Cilt: 33, Ss 47–71.
  • Palancı, M., Özbay, Y., Kandemir, M., & Çakır, O. Üniversite Öğrencilerinin Başarı Amaçlılıklarının Beş Faktör Kişilik Modeli Ve Mükemmeliyetçilik Kişilik Özellikleri İle Açıklanması. TSA, 14( 1).
  • Seymen, O. A. (2004). Geleneksel Kariyerden, Sınırsız Ve Dinamik/Değişken Kariyere Geçiş: Nedenleri Ve Sonuçları Üzerine Yazınsal Bir İnceleme, Uludağ Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, XXIII(1), 79-114.
  • Suldo, S. M., Minch, D. R., & Hearon, B. V. (2015). Adolescent Life Satisfaction And Personality Characteristics: Investigating Relationships Using A Five Factor Model. Journal Of Happiness Studies, 16(4), 965-983.
  • Şencan, M. N. (2016). Beş Faktör Kişilik Özellikleri İle İşkolizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Kamu Sektöründe Çalışanlar Üzerinde Bir Araştırma.
  • Türkmen, M. (2010). Bireysel Kariyer Yönetiminde Kişilik Faktörü: Manisa Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Çalışanları Üzerine Bir Uygulama, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (BESBD), 5(2), 38-45).
  • Türkmen, M. & Yıldız, K. (2012). Çalışma Hayatında Sınırsız Ve Çok Yönlü Kariyer Yönetimi, Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 7(1), 4-17.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm tini-sos 6
Yazarlar

Güneş Han Salihoğlu 0000-0002-0865-4856

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Salihoğlu, G. H. (2018). KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, KARİYER EĞİLİMİ VE MESLEKİ BAŞARI ALGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. The International New Issues in Social Sciences, 6(1), 55-72.

The International New Issues in Social Sciences, is international, Scientific, peer-reviewed Journal.
Tini-SOS journal is to evaluate scientific articles in the field of social sciences, especially based on field studies structured in accordance with scientific criteria, and conducts studies to publish studies that provide appropriate measures.