Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Crime and Power in The Dark Knight from the Perspective of Anomie and Social Contract

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 91 - 109

Öz

Anomie is defined as the condition where individuals are left without guidance and social cohesion is disrupted due to the weakening or disappearance of social norms. The anomie theories of Émile Durkheim and Robert K. Merton play a critical role in understanding the disorders that arise from changes in social structure and norms. Social contract theory, on the other hand, posits that individuals give up certain freedoms and adhere to specific rules for the sake of security and order. Cinema allows for a closer examination of sociological concepts related to social change and the weakening of norms through visual stories and representations. This study aims to discuss how the film The Dark Knight, directed by Christopher Nolan, addresses the disorders that arise from the weakening of social structure and norms and explores the relationship between anomie, social contract, and crime in modern societies. The events, characters, and social structure in the film will be evaluated using a sociological analysis method within the framework of anomie and social contract theories. In this context, the anomie theories of Émile Durkheim and Robert K. Merton, and the social contract theories of Thomas Hobbes, John Locke, and Jean-Jacques Rousseau will be used as a basis to examine the relationships between crime and power in the film. The study’s results indicate that Joker creates anomie by questioning the norms and values of Gotham City, while Batman tries to maintain social order. The crime and corruption in Gotham City lead to the collapse of the social contract and an anomic condition. Joker’s chaotic actions and Batman’s pursuit of justice illustrate how deeply the concepts of anomie and social contract are embedded in the film.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve türler. Alan Yayıncılık.
  • Acar, N. (2023). Srebrenitsa Soykırımının Bosna Sinemasında Temsili: “Nereye Gidiyorsun Aida?” Filminin Sosyolojik Analiz. İçtimaiyat Osmanlı’dan Günümüze Balkanlar Özel Sayısı, s. 128-151.
  • Bakunin, M. (2022). Marksizm, özgürlük ve devlet devletsiz sosyalizm: Anarşizm. Dorlion Yayınları.
  • Bayhan, V. (1997). Üniversite Gençliğinde Anomi ve Yabancılaşma. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film sanatı. De Ki Basım Yayım.
  • Camus, A. (2014). Başkaldıran insan. Can Yayınları.
  • Can, Y. (2004). Anomi kuramları bağlamında cemaatten cemiyete Türk toplumu. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, s. 95-105.
  • Durkheim, E. (1992). İntihar. İmge Kitabevi.
  • Ercan, İ. (2007). Ceza hukuku. İkinci Sayfa Yayınları.
  • Gültekin, G. (2018). Türk ve Amerikan popüler sinemasında suçun estetiği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi, s. 17-39.TİRAD Tirebolu İletişim Fakültesi Akademik Dergisi
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları . Pinhan Yayınları.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve zaman. Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Hobbes, T. (2008). Leviathan. Yapı Kredi Yayınları.
  • Jameson, F. (2011). Siyasal bilinçdışı. Ayrıntı Yayınları.
  • Kılıç, S. K. (2021). Anomi kavramını internet ortamlarındaki kullanım pratikleri üzerinden. TRT Akademi, s. 536-562.
  • Leitch, T. (2002). Crime films: Genres in American cinema. Cambridge University Press.
  • Locke, J. (2023). Yöntem üzerine ikinci inceleme. Serbest Kitaplar.
  • Merton, R. K. (1938). Social structure and anomie. American Sociological Review, s. 672-682.
  • Messner, S. F., & Rosenfeld, R. (1994). Crime and the American dream. Wadsworth.
  • Parr, A. (2008). Deleuze and memorial culture: Desire, singular memory and the politics of. Edinburgh University Press.
  • Requena, F., Gonzalez, J., & Bericat, E. (2020). The digital transformation of social anomie: A study on the impact of the Internet and social media on social cohesion. New Media Society, s. 23-42.
  • Rousseau, J. J. (2024). Toplum sözleşmesi. Doğan yayınları.
  • Smith, M. (2010). Engaging characters: Fiction, emotion, and the cinema. Clarendon Press.
  • Şen, A. (2018). Bilimkurgu sinemasında ekolojik adalet ve ekoeleştiri. İlef Dergisi, s. 31-59.
  • Taş, S. (2020). Emile Durkheim'ın sosyolojik anlayışında toplumsal iş bölümü, sosyolojik. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, s. 442-449.
  • Ulutaş, S. (2019). Ulutaş, S. (2019). Sinema Filmlerinde Estetik Özneyi Yabancılaşmaya Yabancılaştırmak: Nıght Crawler Filminde Yabancılaştırma Etkisi. Selçuk İletişim, 12(2), 1012-1043. https://doi.org/10.18094/josc.596288.
  • Ulutaş, S., & Ulutaş, U. G. (2015). Sosyal medya ve görsel kültür ilişkisi ekseninde ‘My Shoes’ kısa filminin estetik çözümlemesi. İdil Dergi, s. 55-80.
  • Yuvayapan, E. (2006). Sinemada suç ve ceza: Modern toplumlarda adalet arayışının sinemada temsili. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Anomi ve Sosyal Sözleşme Perspektifinden Kara Şövalye Filminde Suç ve İktidarın Analizi

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 91 - 109

Öz

Anomi, toplumsal normların zayıflaması veya yok olması sonucu bireylerin rehbersiz kalması ve sosyal uyumun bozulması durumu olarak tanımlanır. Emile Durkheim ve Robert K. Merton'un anomi teorileri, bu bağlamda toplumsal yapı ve normların değişmesiyle ortaya çıkan düzensizlikleri anlamada kritik rol oynar. Sosyal sözleşme teorisi ise bireylerin güvenlik ve düzen için bazı özgürlüklerinden feragat etmelerini ve belirli kurallara uymalarını öngörür. Sinema, toplumsal değişim ve normların zayıflamasına ilişkin kavramları görsel öyküler ve temsiller yoluyla sosyolojik kavramları daha yakından incelemeye olanak sunar. Bu çalışma, yönetmenliğini Christopher Nolan’ın yaptığı Kara Şövalye (The Dark Knight - 2008) filminin toplumsal yapı ve normların zayıflaması sonucu ortaya çıkan düzensizlikleri nasıl ele aldığını ve modern toplumlarda anomi ve sosyal sözleşme kavramlarının suçla olan ilişkisini tartışmaya açmaya amaçlamaktadır. Filmdeki olaylar, karakterler ve toplumsal yapı, anomi ve sosyal sözleşme teorileri bağlamında sosyolojik analiz yöntemiyle değerlendirilecektir. Bu bağlamda, Émile Durkheim ve Robert K. Merton'un anomi teorileri, Thomas Hobbes, John Locke ve Jean-Jacques Rousseau'nun sosyal sözleşme teorileri temel alınarak filmdeki suç ve iktidar ilişkileri incelenecektir. Çalışmanın sonuçları, Joker'in Gotham City'deki normları ve değerleri sorgulatarak anomi yarattığını, Batman'in ise toplumsal düzeni korumaya çalıştığını ortaya koymaktadır. Gotham City'deki suç ve yolsuzluk, toplumsal sözleşmenin çöküşüne ve anomik bir duruma yol açar. Joker'in kaotik eylemleri ve Batman'in adalet arayışı, anomi ve sosyal sözleşme kavramlarının filmde derinlemesine işlendiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve türler. Alan Yayıncılık.
  • Acar, N. (2023). Srebrenitsa Soykırımının Bosna Sinemasında Temsili: “Nereye Gidiyorsun Aida?” Filminin Sosyolojik Analiz. İçtimaiyat Osmanlı’dan Günümüze Balkanlar Özel Sayısı, s. 128-151.
  • Bakunin, M. (2022). Marksizm, özgürlük ve devlet devletsiz sosyalizm: Anarşizm. Dorlion Yayınları.
  • Bayhan, V. (1997). Üniversite Gençliğinde Anomi ve Yabancılaşma. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film sanatı. De Ki Basım Yayım.
  • Camus, A. (2014). Başkaldıran insan. Can Yayınları.
  • Can, Y. (2004). Anomi kuramları bağlamında cemaatten cemiyete Türk toplumu. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, s. 95-105.
  • Durkheim, E. (1992). İntihar. İmge Kitabevi.
  • Ercan, İ. (2007). Ceza hukuku. İkinci Sayfa Yayınları.
  • Gültekin, G. (2018). Türk ve Amerikan popüler sinemasında suçun estetiği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi, s. 17-39.TİRAD Tirebolu İletişim Fakültesi Akademik Dergisi
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları . Pinhan Yayınları.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve zaman. Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Hobbes, T. (2008). Leviathan. Yapı Kredi Yayınları.
  • Jameson, F. (2011). Siyasal bilinçdışı. Ayrıntı Yayınları.
  • Kılıç, S. K. (2021). Anomi kavramını internet ortamlarındaki kullanım pratikleri üzerinden. TRT Akademi, s. 536-562.
  • Leitch, T. (2002). Crime films: Genres in American cinema. Cambridge University Press.
  • Locke, J. (2023). Yöntem üzerine ikinci inceleme. Serbest Kitaplar.
  • Merton, R. K. (1938). Social structure and anomie. American Sociological Review, s. 672-682.
  • Messner, S. F., & Rosenfeld, R. (1994). Crime and the American dream. Wadsworth.
  • Parr, A. (2008). Deleuze and memorial culture: Desire, singular memory and the politics of. Edinburgh University Press.
  • Requena, F., Gonzalez, J., & Bericat, E. (2020). The digital transformation of social anomie: A study on the impact of the Internet and social media on social cohesion. New Media Society, s. 23-42.
  • Rousseau, J. J. (2024). Toplum sözleşmesi. Doğan yayınları.
  • Smith, M. (2010). Engaging characters: Fiction, emotion, and the cinema. Clarendon Press.
  • Şen, A. (2018). Bilimkurgu sinemasında ekolojik adalet ve ekoeleştiri. İlef Dergisi, s. 31-59.
  • Taş, S. (2020). Emile Durkheim'ın sosyolojik anlayışında toplumsal iş bölümü, sosyolojik. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, s. 442-449.
  • Ulutaş, S. (2019). Ulutaş, S. (2019). Sinema Filmlerinde Estetik Özneyi Yabancılaşmaya Yabancılaştırmak: Nıght Crawler Filminde Yabancılaştırma Etkisi. Selçuk İletişim, 12(2), 1012-1043. https://doi.org/10.18094/josc.596288.
  • Ulutaş, S., & Ulutaş, U. G. (2015). Sosyal medya ve görsel kültür ilişkisi ekseninde ‘My Shoes’ kısa filminin estetik çözümlemesi. İdil Dergi, s. 55-80.
  • Yuvayapan, E. (2006). Sinemada suç ve ceza: Modern toplumlarda adalet arayışının sinemada temsili. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Kitle İletişimi, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi / Teorik Makale
Yazarlar

Murat Aytaş 0000-0003-2744-0519

Yasemin Demir 0009-0009-9382-7333

Erken Görünüm Tarihi 26 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aytaş, M., & Demir, Y. (2024). Anomi ve Sosyal Sözleşme Perspektifinden Kara Şövalye Filminde Suç ve İktidarın Analizi. Tirebolu İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(2), 91-109.