The Rate of Hearing Loss in Pediatric Patients Applied Hacettepe University Hospital with Speech Disorder Complaints
Yıl 2019,
Cilt: 2 Sayı: 2, 18 - 23, 28.05.2019
Ayşe Nur Balaban
Hilal Öymez
Mehmet Yuva
Merve Batuk
,
Gonca Sennaroğlu
Kaynakça
- 1) Ballantne,J. ve Martin, J.A.M (1984) Deafness (4th) New York: Longman Group Limited
- 2) Center for Parent Information and Resource ( 2015 ). Deafness and Hearing Loss. Available online at:
www.parentcenterhub.org/hearingloss/
- 3) Halpern, D. F. (1997). Sex differences in intelligence: Implications for education. American Psychologist, 52, 1091–1102
- 4) Leaper, C., Anderson, K. J., & Sanders, P. (1998). Moderators of gender effects on parents’ talk to their children: A meta-analysis. Developmental Psychology, 34, 3–27.
- 5) March of Dimes. (2007). Hearing impairment. Available online at: www.marchofdimes.com/professionals/14332_1232.asp
- 6) Mathers,C. Smith,A. Concha,M. (2000) Global burden of hearing loss in the year 2000
- 7) Moeller MP, Tomblin JB. An Introduction to the Outcomes of Children with Hearing Loss Study .Ear Hear. 2015 ; 36(0 1): 4S–13S. doi:10.1097/AUD.0000000000000210
- 8) Naglieri, J. A., & Rojahn, J. (2001). Gender differences in planning, attention, simultaneous, and successive (PASS) cognitive process and achievement. Journal of Educational Psychology, 93,430–437
- 9) Rescher, B., & Rappelsberger, P. (1996). EEG changes in amplitude and coherence during a tactile task in females and males. Journal of Psychophysiology, 10, 161– 172.
- 10) Samelli AG, Rondon-Melo S, Rabelo CM, Molini-Avejonas DR. Association between language and hearing disorders – risk identification. Clinics. 2017;72(4):213-217
- 11) Tomasello, M. Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press; 2009.
- 12) Tomblin JB, Walker EA, McCreery RW, Arenas RM, Harrison M, Moeller MP. Outcomes of children with hearing loss: Data collection and methods. Ear Hear. 2015 ; 36(0 1): 14S–23S. doi:10.1097/AUD.0000000000000212
KONUŞMA BOZUKLUĞU ŞİKAYETİ İLE BAŞVURAN PEDİATRİK HASTALARDA İŞİTME KAYBI İNSİDANSI
Yıl 2019,
Cilt: 2 Sayı: 2, 18 - 23, 28.05.2019
Ayşe Nur Balaban
Hilal Öymez
Mehmet Yuva
Merve Batuk
,
Gonca Sennaroğlu
Öz
Amaç : Hacettepe Üniversitesi Odyoloji Bölümüne konuşma bozukluğu şikâyeti ile başvuran hastaların işitme kaybının insidansının belirlenmesi ve ortaya çıkan işitme kaybının tipi ve derecesinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 01 Haziran 2017-01 Kasım 2018 tarihleri arasında Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Odyoloji Bölümüne başvuran yaklaşık 1600 çocuktan odyolojik değerlendirme sonuçlarına veri tabanından ulaşılan 436 çocuk içerisinden konuşma bozukluğu şikâyeti ile başvuran 105 çocuk dahil edilmiştir. Konuşma bozukluğu şikayetiyle başvuran 105 çocuktan 33’ü kız, 72’si erkektir. Erkeklerden 1’i, kızlardan ise 2’si davranışsal değerlendirmeye koopere olamadığı için veri tabanından alınan analizlere dahil edilmemiştir. Değerlendirmeler saf ses odyometri, timpanometri, akustik refleks ve otoakustik emisyon test bataryaları ile yapılmıştır.
Bulgular: Sonuçları değerlendirilen 102 çocuktan 7 tanesinde (5 kız; 2 erkek) işitme kaybı tespit edilmiştir.
Sonuç : 102 çocuktan 7 tanesinde işitme kaybı tespit edilmiştir. Konuşma bozukluğunda işitme kaybının önemli bir etken olduğu düşünülmektedir.
Kaynakça
- 1) Ballantne,J. ve Martin, J.A.M (1984) Deafness (4th) New York: Longman Group Limited
- 2) Center for Parent Information and Resource ( 2015 ). Deafness and Hearing Loss. Available online at:
www.parentcenterhub.org/hearingloss/
- 3) Halpern, D. F. (1997). Sex differences in intelligence: Implications for education. American Psychologist, 52, 1091–1102
- 4) Leaper, C., Anderson, K. J., & Sanders, P. (1998). Moderators of gender effects on parents’ talk to their children: A meta-analysis. Developmental Psychology, 34, 3–27.
- 5) March of Dimes. (2007). Hearing impairment. Available online at: www.marchofdimes.com/professionals/14332_1232.asp
- 6) Mathers,C. Smith,A. Concha,M. (2000) Global burden of hearing loss in the year 2000
- 7) Moeller MP, Tomblin JB. An Introduction to the Outcomes of Children with Hearing Loss Study .Ear Hear. 2015 ; 36(0 1): 4S–13S. doi:10.1097/AUD.0000000000000210
- 8) Naglieri, J. A., & Rojahn, J. (2001). Gender differences in planning, attention, simultaneous, and successive (PASS) cognitive process and achievement. Journal of Educational Psychology, 93,430–437
- 9) Rescher, B., & Rappelsberger, P. (1996). EEG changes in amplitude and coherence during a tactile task in females and males. Journal of Psychophysiology, 10, 161– 172.
- 10) Samelli AG, Rondon-Melo S, Rabelo CM, Molini-Avejonas DR. Association between language and hearing disorders – risk identification. Clinics. 2017;72(4):213-217
- 11) Tomasello, M. Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press; 2009.
- 12) Tomblin JB, Walker EA, McCreery RW, Arenas RM, Harrison M, Moeller MP. Outcomes of children with hearing loss: Data collection and methods. Ear Hear. 2015 ; 36(0 1): 14S–23S. doi:10.1097/AUD.0000000000000212