Amaç: Müzikte sensör disonans farklı notalara sahip ses gruplarının bir arada nasıl ve ne derece uyumlu algılandığını ifade etmektedir. Hem fizyolojik değişkenlerden hem de müzikal deneyim, eğitim ve kültür gibi farklı boyutlardan etkilenen sensör disonansa yönelik ülkemize özel bir çalışma bulunmamaktadır. Çalışmamızda ülkemizde doğan ve büyüyen bireylerde sensör disonansın değerlendirilmesi ve müzik eğitiminin sensör disonans üzerindeki etkilerinin araştırılması hedeflenmektedir.
Yöntem ve Araçlar: Çalışmamıza 18-38 yaş aralığında (Ortalama = 22,4) 16 kadın ve 20 erkekten oluşan 36 kişi katılmıştır. Bu 36 katılımcı içerisinden 13 tanesinin müzik eğitimi geçmişi oldukları belirlenmiş ve ayrı bir araştırma grubu oluşturulmuştur. Katılımcılara A4 (La / 440 Hz) referans ton ile aynı oktav içerisindeki 13 yarım tonun birleşiminden oluşan 13 nota çifti dinletilmiş ve uyumu 7 puanlık bir Likert ölçek üzerinden belirlemeleri istenilmiştir. Tüm çalışma grubundan elde edilen sonuçlar ve müzik eğitimi olan ve olmayan bireylerden oluşan grupların arasındaki karşılaştırmalar sunulmuştur.
Bulgular: Çalışmamızda tüm grup (N = 36) uyum puanı ortalaması sırasıyla Unison, Oktav, Majör Üçlü, Minör Üçlü, Beşli, Majör Altılı, Dörtlü, Majör İkili, Triton, Minör Altılı, Minör İkili, Majör Yedili ve Minör Yedili şeklinde elde edilmiştir. Müzik eğitimi alan bireylerde Unison, Oktav ve Beşli uyum puan ortalaması, müzik eğitimi almayan gruba göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek elde edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Çalışmamızdan elde edilen bulgular hem ülke kültürümüz için referans oluşturmuştur. Öte yandan müzikte sensör algının hem fizyolojik hem de müzik eğitimi gibi bireysel ve çevresel etkenlerden etkilendiğini göstermiştir.
sensör disonans konsonans müzik algısı müzik eğitimi uyum algısı nöroplastisite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Odyoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3 |