Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF EMPLOYMENT BRAND AND BUSINESS PERFORMANCE FACTORS ON JOB SATISFACTION

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 6, 89 - 99, 30.08.2020

Öz

In the research, employment brand, business performance and job satisfaction concepts were examined. The impact of the employment brand and business performance concepts on job satisfaction was investigated. The study was carried out on employees in the automotive industry, where the concept of the brand was important. The main objective of the study is to explain the impact of the perception of employment brand and the factor of business performance on job satisfaction. In the study, the relationships between concepts are examined in a model. There are three basic hypotheses and five sub-hypotheses in the model. Questionnaires used in data collection were applied to the personnel working in automotive sector. In this context, a total of 400 staff has been reached. As a result of the statistical analysis conducted, there was a statistically significant relationship and high level of effect with the job satisfaction scores of the employment brand and business performance factors.

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2012). Etik liderlik ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının örgütsel performansa etkisi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Kocaeli: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü.
  • Aras, M. (2016). İşveren markasının örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyetine etkisi: Katılım bankacılığı örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ardıç, K., & Erdoğmuş, E. (2016). Bireylerin kişilik özelliklerinin işveren çekiciliği algısına etkisi. Journal of Behavior at Work, 1(1), s. 1-14.
  • Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), s. 501-517.
  • Barrow, S., & Ambler, T. (1996). The employer brand. Journal of Brand Management, 4(3), s. 185-206.
  • Bayer, N., & Baykal, Ü. (2018). Sağlık çalışanları kalite algı ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Health and Nursing Management, 5(2), s. 86-99.
  • Bayrak, M. E. (2016). İşveren markasına yönelik uygulamaların örgütsel bağlılık üzeine etkisi ve medikal sektöründe bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Can, H., Aşan, Ö., & Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. İstanbul: Arıkan Basım Yayın.
  • Çetin, F., & Basım, N. (2011). Psikolojik dayanıklılığın iş tatmini ve örgütsel bağlılık tutumlarındaki rolü. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(3), s. 79-94.
  • Demir, M. (2014). İşveren markası ve işveren markasının çalışan memnuniyeti üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, S. (2018). Akaryakıt sektöründeki çalışanların iş tatmini ile yöneticilerin algılanan liderlik stilleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. İstanbul: Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demiralay, M. (2014). Perakende sektöründe kadın çalışan seçme sebeplerinin örgütsel performansa etkisi: Isparta örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirkan, S. (2017). İşveren markası uygulamalarının çalışanların ağızdan ağıza tavsiyeleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dönmez, H. (2016). İşveren markası uygulamalarının çalışanların işyerine cezbolmasında duygusal bağlılığın aracılık rolü: bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdem, B., Gökdeniz, A., & Met, Ö. (2011). Yenilikçilik ve işletme performansı ilişkisi: Antalya'da etkinlik gösteren 5 yıldızlı otel işletmeleri örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(2), s. 77-112.
  • Erdil, O., Keskin, H., İmamoğlu, S. Z., & Arat, S. (2004). Yönetim tarzı ve çalışma koşulları, arkadaşlık ortamı ve takdir edilme duygusu ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: Tekstil sektöründe bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 5(1), s. 17-26.
  • Gözen, E. (2016). Potansiyel işgörenler açısından işveren markası algısı: Akdeniz üniversitesi turizm öğrencileri örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), s. 70-80.
  • Kahveci, N. E. (2018). Y kuşağının işyeri seçimini etkileyen faktörler: işveren markası ve sosyo demografik özellikler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnsan Kaynakları Bilim Dalı. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kahya, D. (2014). Bilgi yönetimi sürecinin örgütsel performansa etkisi ve otomotiv sektöründe araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Bilecik: Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü.
  • Keklik, B., & Us, N. C. (2013). Örgütsel adalet algılamalarının iş tatminine etkisi: Hastane çalışanları üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), s. 143-161.
  • Knox, S., & Freeman, C. (2006). Measuring and managing employer brand image in the service ındustry. Journal of Marketing Management, 22(7), s. 695-716.
  • Koçyiğit, Y. K. (2010). Toplam kalite yönetimi uygulayan işletmelerde yöneticilerin etik davranışlarının örgütsel performansa etkisi; İzmir ilindeki bankalarda bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öksüz, B. (2012). İşveren markası yönetimi sürecinde iletişimin önemi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(2), s. 14-31.
  • Pehlivanoğlu, M. Ç. (2018). Çok uluslu ve ulusal işletmelerde örgütsel yapıların yöneticilerin yönetsel yetkinlik kazanımı üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Purtaş, S. (2018). Farklılıkların yönetiminin, kurumsal itibar ve işletme performansı üzerine etkileri: Kahramanmaraş tekstil sektöründe bir alan araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sağır, M. (2016). İşveren markası algısı: İnsan kaynakları faaliyetleri, çalışma ortamı ve tazminat-kazanç boyutları ile turizm fakültelerinde bir uygulama. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), s. 415-439.
  • Saldamlı, A. (2009). İşletmelerde örgütsel bağlılık ve işgören performansı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Şencan, H. (2015). Sosyal ve davranışsal ölçümlere güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yelboğa, A. (2009). Validity and reliability of the turkish version of the job satisfaction survey. World Applied Sciences Journal, 6(8)s. 1066-1072.
  • Yıldız, S. (2010). İşletme performansının ölçümü üzerine bankacılık sektöründe bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (36) Ağustos, s. 179-193.
  • Yılmaz, C., Alpkan, L., & Ergün, E. (2005). Cultural determinants of customer-and learning-oriented value systems and their joint effects on firm performance. Journal of Business Research, 58(10), s. 1340-1352.
  • Yüksel, İ. (2005). İletişimin iş tatmini üzerindeki etkileri: Bir işletmede görgül çalışma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), s. 291-306.

İSTİHDAM MARKASI VE İŞLETME PERFORMANSI FAKTÖRLERİNİN İŞ TATMİNİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 6, 89 - 99, 30.08.2020

Öz

Araştırmada istihdam markası, işletme performansı ve iş tatmini kavramları incelenmiştir. İstihdam markası ve işletme performansı kavramlarının iş tatmini üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışma, marka kavramının önem arz ettiği otomotiv sektöründeki çalışanlar üzerinde uygulanmıştır. İstihdam markası algısının ve işletme performansı faktörünün, iş tatmini üzerinde ne ölçüde etkili olduğunu açıklayabilmek çalışmanın temel hedefidir. Çalışmada, kavramlar arasındaki ilişkiler bir model içerisinde incelenmiştir. Modelde üç temel hipotez ve beş alt hipotez bulunmaktadır. Veri toplamada kullanılan anketler otomotiv sektöründe çalışan personele uygulanmıştır. Bu kapsamda toplamda 400 personele ulaşılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda birlikte istihdam markası ve işletme performansı faktörlerinin iş tatmini puanları ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki ve yüksek düzeyde etki bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2012). Etik liderlik ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının örgütsel performansa etkisi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Kocaeli: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü.
  • Aras, M. (2016). İşveren markasının örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyetine etkisi: Katılım bankacılığı örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ardıç, K., & Erdoğmuş, E. (2016). Bireylerin kişilik özelliklerinin işveren çekiciliği algısına etkisi. Journal of Behavior at Work, 1(1), s. 1-14.
  • Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), s. 501-517.
  • Barrow, S., & Ambler, T. (1996). The employer brand. Journal of Brand Management, 4(3), s. 185-206.
  • Bayer, N., & Baykal, Ü. (2018). Sağlık çalışanları kalite algı ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Health and Nursing Management, 5(2), s. 86-99.
  • Bayrak, M. E. (2016). İşveren markasına yönelik uygulamaların örgütsel bağlılık üzeine etkisi ve medikal sektöründe bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Can, H., Aşan, Ö., & Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. İstanbul: Arıkan Basım Yayın.
  • Çetin, F., & Basım, N. (2011). Psikolojik dayanıklılığın iş tatmini ve örgütsel bağlılık tutumlarındaki rolü. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(3), s. 79-94.
  • Demir, M. (2014). İşveren markası ve işveren markasının çalışan memnuniyeti üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, S. (2018). Akaryakıt sektöründeki çalışanların iş tatmini ile yöneticilerin algılanan liderlik stilleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. İstanbul: Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demiralay, M. (2014). Perakende sektöründe kadın çalışan seçme sebeplerinin örgütsel performansa etkisi: Isparta örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirkan, S. (2017). İşveren markası uygulamalarının çalışanların ağızdan ağıza tavsiyeleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dönmez, H. (2016). İşveren markası uygulamalarının çalışanların işyerine cezbolmasında duygusal bağlılığın aracılık rolü: bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdem, B., Gökdeniz, A., & Met, Ö. (2011). Yenilikçilik ve işletme performansı ilişkisi: Antalya'da etkinlik gösteren 5 yıldızlı otel işletmeleri örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(2), s. 77-112.
  • Erdil, O., Keskin, H., İmamoğlu, S. Z., & Arat, S. (2004). Yönetim tarzı ve çalışma koşulları, arkadaşlık ortamı ve takdir edilme duygusu ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: Tekstil sektöründe bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 5(1), s. 17-26.
  • Gözen, E. (2016). Potansiyel işgörenler açısından işveren markası algısı: Akdeniz üniversitesi turizm öğrencileri örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), s. 70-80.
  • Kahveci, N. E. (2018). Y kuşağının işyeri seçimini etkileyen faktörler: işveren markası ve sosyo demografik özellikler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnsan Kaynakları Bilim Dalı. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kahya, D. (2014). Bilgi yönetimi sürecinin örgütsel performansa etkisi ve otomotiv sektöründe araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Bilecik: Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü.
  • Keklik, B., & Us, N. C. (2013). Örgütsel adalet algılamalarının iş tatminine etkisi: Hastane çalışanları üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), s. 143-161.
  • Knox, S., & Freeman, C. (2006). Measuring and managing employer brand image in the service ındustry. Journal of Marketing Management, 22(7), s. 695-716.
  • Koçyiğit, Y. K. (2010). Toplam kalite yönetimi uygulayan işletmelerde yöneticilerin etik davranışlarının örgütsel performansa etkisi; İzmir ilindeki bankalarda bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öksüz, B. (2012). İşveren markası yönetimi sürecinde iletişimin önemi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(2), s. 14-31.
  • Pehlivanoğlu, M. Ç. (2018). Çok uluslu ve ulusal işletmelerde örgütsel yapıların yöneticilerin yönetsel yetkinlik kazanımı üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Purtaş, S. (2018). Farklılıkların yönetiminin, kurumsal itibar ve işletme performansı üzerine etkileri: Kahramanmaraş tekstil sektöründe bir alan araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı. Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sağır, M. (2016). İşveren markası algısı: İnsan kaynakları faaliyetleri, çalışma ortamı ve tazminat-kazanç boyutları ile turizm fakültelerinde bir uygulama. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), s. 415-439.
  • Saldamlı, A. (2009). İşletmelerde örgütsel bağlılık ve işgören performansı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Şencan, H. (2015). Sosyal ve davranışsal ölçümlere güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yelboğa, A. (2009). Validity and reliability of the turkish version of the job satisfaction survey. World Applied Sciences Journal, 6(8)s. 1066-1072.
  • Yıldız, S. (2010). İşletme performansının ölçümü üzerine bankacılık sektöründe bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (36) Ağustos, s. 179-193.
  • Yılmaz, C., Alpkan, L., & Ergün, E. (2005). Cultural determinants of customer-and learning-oriented value systems and their joint effects on firm performance. Journal of Business Research, 58(10), s. 1340-1352.
  • Yüksel, İ. (2005). İletişimin iş tatmini üzerindeki etkileri: Bir işletmede görgül çalışma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), s. 291-306.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mert Aydoğan

Hüner Şencan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Aydoğan, M., & Şencan, H. (2020). İSTİHDAM MARKASI VE İŞLETME PERFORMANSI FAKTÖRLERİNİN İŞ TATMİNİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 3(6), 89-99.