Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DENİM MODASINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKVE İLERİ DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI

Yıl 2024, , 1 - 22, 29.02.2024
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1329924

Öz

Denim genel tanımıyla tamamen pamuk ipliklerden üretilen çözgüsü indigo boyalı, atkı ipliği boyanmamış ham pamuk ipliğinden dokunmuş kumaştır. Orta ağırlıkta, dayanıklı, çözgü yüzeyli dimi örgüsüdür. Günümüzde moda ürün olma durumunu hiç kaybetmeyen denim giysiler; ilk olarak çeşitli meslek grupları tarafından benimsenmiş olmasına rağmen işlevsellikleri sayesinde ilerleyen moda tarihinde hemen hemen toplumların her kesimi tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Denim; moda gibi sürekli arayış içerisinde olan bir sektörde her sezon varlığını korumaktadır. Zamansız, milliyetsiz, cinsiyetsiz bir giysi olarak denim; moda sektörü göz önüne alındığında benzersiz bir giysi olarak ayrılmaktadır. Bütün toplumlar tarafından kabul gören ve her kesimden insanın kendi tarzına ve yaşayışına göre biçimlendirebildiği bir giysi; insanların sınıflandırılması ve ayrıştırılmasına bir engel niteliğindedir. İleri dönüşüm kavramıyla tasarlanan sürdürülebilir denim ürünler yenilikçi tasarımlar ile moda dünyasındaki yeri korunacaktır. Çalışmada ileri dönüşüm adına hazırlanan denim firmalarının koleksiyon örneklerinin yanı sıra, hatalı veya yıpranmış, kullanım süreleri dolmuş ürünlerin ve atık kumaş parçalarından hazırlanan sökme dikim ve farklı aksesuarlar kullanarak yeniden tasarlanan 4 farklı denim örnekleri sunulmuştur. Bu çalışmanın amacı, toplumun her kesimi tarafından tercih edilen denimin sürdürülebilirlik kavramının günümüzdeki duyarlılığı doğrultusunda ileri dönüşüm yaklaşımı ile incelemektir.

Kaynakça

  • Acar, A. (2005). Denim kumaş hatalarının optimizasyonuna yönelik çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekstil Eğitimi Anabilim Dalı, Tekstil Eğitimi Programı, İstanbul.
  • Banerjee, S. B. (2003). Who Sustains Whose Development? Sustainable Development and the Reinvention of the Nature. Organizational Studies, 24(2), 143–180.
  • Barbier, E. B. (2016). Sustainability and Development. Annual Review of Resource Economics, 8, 9.1–9.20.
  • Türkant, B. (2008). Türkiye‟nin Denim Kumaş ve Konfeksiyon Dış Ticaret ile Dünya Denim Pazarı için 2014 Tahminleri, İTKİB Genel Sekreterliği, Temmuz 2008.
  • Öztürk, B., Dinçel, S. (2003). “Türkiye’de Jean Üretimi, İthalat-İhracat Durumu”, Bitirme Tezi, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi, Tekstil Eğitimi Bölümü, İstanbul
  • Başer, İ. (1992). Elyaf Bilgisi, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayını, s. 27, İstanbul, Türkiye
  • Birinci, H. E. (2009). Denim kumaşlarda görsel etkiler. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Tekstil Anasanat Dalı, İstanbul.
  • Csanák, E. (2016). “'Denimized': Fashion, Passion and Innovation” in University of Zagreb, Zagreb
  • Fukuda S. (2015). Design for Flow in an Age of Material Digitalization. DeSForM Conference.
  • Gam, H., & Banning, J. (2011). Addressing Sustainable Apparel Design Challenges with Problem Based Learning. Clothing and Textiles Research Journal, 29(3), 202–215.
  • Hakeem, F. T. M. (2019). Sustainability in Fashion: Denim Couture (Doctoral dissertation, California State University, Northridge).
  • Karaaslan, H. (1997). “Denim (Blue-Jean) Kumaşların İncelenmesi”, Bitirme Tezi, Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Tekstil Eğitimi Bölümü, İstanbul
  • Hethorn, J., & Ulasewicz, C. (2008). Sustainable Fashion Why Now?, New York: Fairchild Books, Inc.
  • Holmberg, J. & Sandbrook, R. (1992). Sustainable Development: What is to be Done?, in: J. Holmberg (Ed.), Policies for a Small Planet, London: Earthscan.
  • Jackson, P. (2011). Folding Techniques for Designers: From Sheet to Form, London: Laurence King Publishing.
  • Jung, S., & Jin, B. (2014). A Theoretical Investigation of SlowFashion: SustainableFuture of The ApparelIndustry, International Journal of Consumer Studies, 38, 510–519.
  • Akkaya, M. Ş. (2009). “Denim Dokuma Tekniği”, Tekstil Teknik Dergisi, ss. 76-80, Eylül 1999.
  • Myers, G. J. (2014). Designing and Selling Recycled Fashion: Acceptance of Upcycled Second Hand Clothes by Female Consumers, Age 25 to 65. (Master Thesis). North Dakota State University of Agriculture and Applied Science. Do 2014-05-15T13:46:31Z.
  • Demir, O., (2000). ‘Kot (Jean) Pantolon Üretimi’, Bitirme Tezi, M. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, ss. 3-4, 24-29, İstanbul, Türkiye
  • Rios, F.C., Chong, W. K., & Grau, D. (2015). Design for Disassembly and Deconstruction –Challenges and Opportunities. Procedia Engineering, 118, 1296–1304.
  • Young, C., Jirousek, C., & Ashdown, S. (2004). Undesigned: A Study in Sustainable Design of Apparel Using Post-Consumer Recycled Clothing. Clothing and Textiles Research Journal, 22(1–2), 61–68.
  • Wei, B., & Ruppert-Stroescu, M. (2017, January). Sustainable fashion development: Applying transformational design. In International Textile and Apparel Association Annual Conference Proceedings (Vol. 74, No. 1). Iowa State University Digital Press

SUSTAINABILITY AND UPCYCLING PRACTICES IN DENIM FASHION

Yıl 2024, , 1 - 22, 29.02.2024
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1329924

Öz

Denim is a fabric produced entirely from cotton yarns, the warp is indigo dyed, woven from raw cotton yarn without weft yarn. It is a medium weight, durable, twill weave with a warp surface. Denim clothes, which have never lost their status as fashion products today; although it was first adopted by various professional groups, it has been used by almost all segments of societies in the history of fashion thanks to its functionality. Denim; in a sector that is in constant search such as fashion, it maintains its existence every season. Denim as a timeless, national, genderless garment; considering the fashion industry, it is distinguished as a unique garment. A garment that is accepted by all societies and that people from all walks of life can shape according to their own style and way of life; it is an obstacle to the classification and segregation of people. Sustainable denim products designed with the concept of upcycling will maintain their place in the fashion world with innovative designs. In the study, in addition to the collection samples of denim companies prepared for upcycling, 4 different denim samples prepared from faulty or worn, expired products and waste fabric pieces were presented and redesigned using different accessories. The aim of this study is to examine denim, which is preferred by all segments of society, with an upcycling approach in line with today's sensitivity of the concept of sustainability.

Kaynakça

  • Acar, A. (2005). Denim kumaş hatalarının optimizasyonuna yönelik çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekstil Eğitimi Anabilim Dalı, Tekstil Eğitimi Programı, İstanbul.
  • Banerjee, S. B. (2003). Who Sustains Whose Development? Sustainable Development and the Reinvention of the Nature. Organizational Studies, 24(2), 143–180.
  • Barbier, E. B. (2016). Sustainability and Development. Annual Review of Resource Economics, 8, 9.1–9.20.
  • Türkant, B. (2008). Türkiye‟nin Denim Kumaş ve Konfeksiyon Dış Ticaret ile Dünya Denim Pazarı için 2014 Tahminleri, İTKİB Genel Sekreterliği, Temmuz 2008.
  • Öztürk, B., Dinçel, S. (2003). “Türkiye’de Jean Üretimi, İthalat-İhracat Durumu”, Bitirme Tezi, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi, Tekstil Eğitimi Bölümü, İstanbul
  • Başer, İ. (1992). Elyaf Bilgisi, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayını, s. 27, İstanbul, Türkiye
  • Birinci, H. E. (2009). Denim kumaşlarda görsel etkiler. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Tekstil Anasanat Dalı, İstanbul.
  • Csanák, E. (2016). “'Denimized': Fashion, Passion and Innovation” in University of Zagreb, Zagreb
  • Fukuda S. (2015). Design for Flow in an Age of Material Digitalization. DeSForM Conference.
  • Gam, H., & Banning, J. (2011). Addressing Sustainable Apparel Design Challenges with Problem Based Learning. Clothing and Textiles Research Journal, 29(3), 202–215.
  • Hakeem, F. T. M. (2019). Sustainability in Fashion: Denim Couture (Doctoral dissertation, California State University, Northridge).
  • Karaaslan, H. (1997). “Denim (Blue-Jean) Kumaşların İncelenmesi”, Bitirme Tezi, Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Tekstil Eğitimi Bölümü, İstanbul
  • Hethorn, J., & Ulasewicz, C. (2008). Sustainable Fashion Why Now?, New York: Fairchild Books, Inc.
  • Holmberg, J. & Sandbrook, R. (1992). Sustainable Development: What is to be Done?, in: J. Holmberg (Ed.), Policies for a Small Planet, London: Earthscan.
  • Jackson, P. (2011). Folding Techniques for Designers: From Sheet to Form, London: Laurence King Publishing.
  • Jung, S., & Jin, B. (2014). A Theoretical Investigation of SlowFashion: SustainableFuture of The ApparelIndustry, International Journal of Consumer Studies, 38, 510–519.
  • Akkaya, M. Ş. (2009). “Denim Dokuma Tekniği”, Tekstil Teknik Dergisi, ss. 76-80, Eylül 1999.
  • Myers, G. J. (2014). Designing and Selling Recycled Fashion: Acceptance of Upcycled Second Hand Clothes by Female Consumers, Age 25 to 65. (Master Thesis). North Dakota State University of Agriculture and Applied Science. Do 2014-05-15T13:46:31Z.
  • Demir, O., (2000). ‘Kot (Jean) Pantolon Üretimi’, Bitirme Tezi, M. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, ss. 3-4, 24-29, İstanbul, Türkiye
  • Rios, F.C., Chong, W. K., & Grau, D. (2015). Design for Disassembly and Deconstruction –Challenges and Opportunities. Procedia Engineering, 118, 1296–1304.
  • Young, C., Jirousek, C., & Ashdown, S. (2004). Undesigned: A Study in Sustainable Design of Apparel Using Post-Consumer Recycled Clothing. Clothing and Textiles Research Journal, 22(1–2), 61–68.
  • Wei, B., & Ruppert-Stroescu, M. (2017, January). Sustainable fashion development: Applying transformational design. In International Textile and Apparel Association Annual Conference Proceedings (Vol. 74, No. 1). Iowa State University Digital Press
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nilay Gürsoy 0009-0006-0723-8718

Nilşen Sünter Eroglu 0000-0002-8403-7809

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Gürsoy, N., & Sünter Eroglu, N. (2024). DENİM MODASINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKVE İLERİ DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 6(1), 1-22. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1329924

Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.