Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ege Bölgesindeki El Dokuması Kumaşların Sürdürülebilirlik Kapsamında Lüks Modada Kullanılması

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 2, 65 - 90, 30.09.2025
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1678827

Öz

Bu çalışmanın amacı, Ege Bölgesine ait el dokuması kumaşların, yoğun emek gerektiren üretim süreçleri ve belirli bir kültürel yapının parçası olmaları nedeniyle, lüks moda kapsamında değerlendirilme potansiyelini incelemektir. Bu bağlamda, söz konusu kumaşların lüks moda içinde konumlandırılmasının; Türkiye'nin malzeme kalitesine dair uluslararası bilinirliğine katkı sağlayacağı, üretim bölgelerinde yerel kalkınmayı destekleyeceği ve yavaş moda anlayışıyla sürdürülebilirliğe önemli katkılar sunabileceği öngörülmektedir. Çalışmanın yöntemi, nitel araştırma çerçevesinde, durum çalışması ve gömülü kuram çalışmasına dayanmaktadır. Verilerin bir araya getirilmesi ise doküman analizi yöntemiyle yapılmıştır. Bu doğrultuda, Ege Bölgesindeki el dokuması kumaşların özellikleri ile doğal dokuma kumaşlar kullanan, zanaatkarlığın ön planda olduğu, sürdürülebilirliğe katkıları olan yerli ve yabancı lüks markalar literatür taraması yoluyla incelenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle başlıklar altında toplanmış, betimsel analiz yöntemiyle de başlıklar arasında bağlantılar yorumlanarak sunulmuştur. Gömülü kuram yöntemi kapsamında, benzer örneklerden yola çıkılarak, Ege Bölgesindeki el dokuması kumaşlarının lüks modadaki potansiyel konumu, sürdürülebilirlik odağında kavramsallaştırılmıştır. Aynı zamanda bu değerlendirme görsel olarak hayal panosu (moodboard) ve kapsül koleksiyon ile desteklenmiştir. Araştırma sonucunda, Ege Bölgesindeki el dokuması kumaşların sınırlı üretimi, zanaatkârlık ve kültürel niteliği sebebiyle lüks moda içerisinde önemli bir potansiyele sahip olduğu ortaya konmuştur. Bu potansiyelin sürdürülebilirlik açısından sağlayabileceği katkılar ise çalışmada sunulan örneklerle gösterilmektedir.

Kaynakça

  • Adanır, Ç., E., Kuleli, S. ve Göknur, D., Ö. (t.y.). Kozadan tezgâha ödemiş ipeklileri. İzmir Kültür ve Turizm Dergisi. https://www.izmirdergisi.com/tr/el-sanatlari/153-kozadan-tezgaha-odemis-ipeklileri adresinden 05.02. 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Akan, M. (2016). Anadolu yörük yaşamında dokuma geleneği, kalemişi. Türk Sanatları Dergisi, 4(7), 39–58.
  • Akoğlu, F. (2020). Cumhuriyet döneminde Denizli’de dokumacılığın gelişimi. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. s. 4. Pamukkale Gcrıs Veritabanı. https://hdl.handle.net/11499/35157
  • Akpınarlı, H. F., Çalışkan Çoban, & M. G. (2021). Kumaş dokumacılığının Anadolu’daki coğrafi dağılımı. İdil Dergisi, (78), 285–303. https://doi.org/10.7816/idil-10-78-10
  • Alpaslan, İ. B. (2013, 1 Şubat). Türkiye’den neden küresel markalar çıkmıyor? Türkiye Ekonomi Politikaları ve Araştırma Vakfı. https://www.tepav.org.tr/tr/blog/s/3784
  • Alpat, F. E. (2011). Yavaş moda nedir? Akdeniz Sanat, 4(8), 44–47.
  • Aronczyk, M. (2008). 'Living the Brand': Nationality, Globality, and the identity strategies of nation branding consultants. International journal of communication, 2, 25.
  • Ateşok, E., A. (2005). Babadağ dokumacılığı ve ilçede üretilen düz dokumaların bazı özellikleri [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü]. Ankara Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi. ss. 77-102. https://dspace.ankara.edu.tr/items/e1696738-f41d-40ee-b9d4-28039b3cac3a
  • Balcı, N. (2008). Muğla ili Bayır beldesi mekikli dokumaları. A. Koyuncu (Ed.), Kızılcabölük Geleneksel Dokumalar Sempozyumu (187-195) Kızılcabölük Belediyesi Yayınları-2. https://www.kizilcaboluk. biz/wp-content/uploads/2019/05/K%C4%B1z%C4%B1lcab%C3%B6l%C3%BCk-sempozyumu. pdf
  • Boylu, D. (2023). Lüks tüketim algısı ve marka tercihi üzerine bir araştırma. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(14), 43–66. https://doi.org/10.51947/yonbil.1345753
  • Brunello Cucinelli (2021, 21 Ekim). Speech by Brunello Cucinelli to the Great Leaders on the occasion of the G20. https://www.brunellocucinelli.com/en/thoughts/speech-on-the-occasion-of-the-g20.html
  • Brunello Cucinelli (t.y.). The value of Italian craftsmanship and manual skills. https://www. brunellocucinelli.com/en/company/the-value-of-italian-craftsmanship.html adresinden 28.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Büken, N. R. O. (2005). El dokumacılığının ve el dokuma tezgahının tarihçesi, el dokuma tezgâhı çeşitleri. Sanat Dergisi, (8), 63–84.
  • Can, Ö., & Özkartal, M. (2013). Endüstrileşmenin Cumhuriyet Dönemi sonrası tekstil-moda tasarımında kimlik arayışına etkileri. Art-e Sanat Dergisi, 6(11), 120-136. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.86763
  • Chloé (2021). The fascination for handmade in luxury. Medium. 25 Ocak 2021. https://pimouss.medium. com/the-fascination-for-handmade-in-luxury-f688c71d43c6 adresinden (06.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Coconuts Bali (2020). Bali’s kain endek gains spotlight on Dior’s runway during Paris Fashion Week. 1 Ekim 2020. https://coconuts.co/bali/lifestyle/balis-kain-endek-gains-spotlight-on-diors-runway-during-paris-fashion-week/
  • Collins, M. & Weiss, M. (2015). The role of provenance in luxury textile brands. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(10/11), 1030–1050. https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2014-0091
  • Conlon, S. (2017). Luna Del Pinal: Redefining luxury. British Vogue. 31 Mart 2017. https://www.vogue.co. uk/article/luna-del-pinal-handwoven-jackets-brand-launch-interview
  • Çelik, H. (2014). Eskiçağ'da Anadolu'da dokuma (MÖ 1974-1719) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Pamukkale ss. 3-4, 25. Gcrıs Veritabanı. https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/ 2890/1/H%C3%BCsrem%20%C3%87elik%20.pdf
  • Çelik, Y. & Bizbirlik, A. (2020). XVII. yüzyılda Orta ve Batı Anadolu’da dokuma sanayii. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 467–485. https://doi.org/10.18026/cbayarsos. 760138
  • Çetiner, M. (2023). Sürdürülebilir moda ve bölgesel markalama: Tokat önerisi. Folklor Akademi Dergisi, 6(1), 341-364. https://doi.org/10.55666/folklor.1176780
  • Çürük, G. (2017). Yeşil Üzümlü Beldesi’nde geleneksel dastar dokumacılığı. Milli Folklor, 29(115), 170–183.
  • Dallabona, A. (2014). Narratives of Italian craftsmanship and the luxury fashion industry: Representations of Italianicity in discourses of production. In I. J. H. Hancock, G. Muratovski, G. Manlow, & A. Person-Smith (Eds.), Global fashion brands: Style, luxury and history (pp. 215–228). Intellect. https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/136104/8/Dallabona%20-%20Narratives%20of%20 Italian%20craftsmanship%20and%20the%20luxury%20fashion%20industry%20REVISED.pdf
  • Daswani, A., & Jain, V. (2011). Understanding luxury branding: a conceptual framework. Media Asia, 38(3), 131-139. https://doi.org/10.1080/01296612.2011.11726892
  • Davey, L. (1990). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 2(1). https://doi.org/10.7275/02g8-bb93
  • Degn, E., I. (2023). Dior odes Mexico City’s cultural heritage. Luxurydaily. 24 Mayıs 2023. https://www.luxurydaily.com/dior-odes-mexico-citys-cultural-heritage-new/
  • Derman, S. & Söylemezoğlu, F. (2008). Tire-Beledi dokumaları. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, ss. 431–448. https://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/DERMAN-Sevim-S%C3%96YLEMEZO%C4%9ELU-Feryal-T%C4%B0RE-BELED%C4%B0-DOKUMALARI.pdf
  • Doğan, B. (2015). Coğrafi işaret korumasının gelişmekte olan ülkeler için önemi. Social Sciences, 10(2), 58-75. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.3C0128
  • Dumitrescu, A. (2024). Timeless design–associated product types and relatıonshıp with human values and goals. Review of Management & Economic Engineering, 23(1), 2–13.
  • Ekonomist (2025). Dünyanın en değerli markaları açıklandı: İşte ilk 20. 21 Ocak 2025. https://www.ekonomist.com.tr/dunya/dunyanin-en-degerli-markalari-aciklandi-listede-turk-marka -var-mi--56844
  • Elkington, J. (1997). Cannibals with forks – Triple bottom line of 21st century business. Capstone Publishing.
  • Erarslan, İ. (2013). Anadolu'da Alaca üzerine bir karşılaştırma. Akdeniz Sanat, 6(11), 251–263.
  • Ertekin, Z. (2019). Can luxury fashion provide a roadmap for sustainability? Markets, Globalization & Development Review, 4(1), 1–21. https://doi.org/10.23860/MGDR-2019-04-01-03
  • Esi, B. (2017). Türk tekstil endüstrisi ve gelişimi. Journal of Awareness, 2(Special), 643–663. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/358139
  • Fırat Neziroğlu (t.y.). A unique language in contemporary art. https://www.firatneziroglu.co.uk/ adresinden 19.03.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Fionda, A., & Moore, C. M. (2009). The anatomy of the luxury fashion brand. Journal of Brand Management, 16(5–6), 347–363. https://doi.org/10.1057/bm.2008.45
  • Franco C. J., Hussain, D., & McColl, R. (2020). Luxury fashion and sustainability: Looking good together. Journal of Business Strategy, 41(4), 55–61. https://doi.org/10.1108/JBS-05-2019-0089
  • Gürcüm, B. H., Baykasoğlu, N., & Yerdenova, A. (2018). El sanatının sürdürülebilmesinde tasarımcının sorumluluğu. Journal of International Social Research, 11(58), 373–382.
  • Han, J., Seo, Y., & Ko, E. (2017). Staging luxury experiences for understanding sustainable fashion consumption: A balance theory application. Journal of Business Research, 74, 162-167. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.10.029
  • Harkness, A. (2023). The clash between luxury brands and the environment (Publication No. 865) [Honors College theses, Georgia Southern University]. Digital Commons@Georgia Southern. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1914&context=honors-
  • Hawkes, J. (2001). The fourth pillar of sustainability: Culture's essential role in public planning. Common Ground. https://culturaldevelopment.net.au/community/Downloads/HawkesJon(2001)The FourthPillarOfSustainability.pdf
  • İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatcı Birlikleri [İTKİB] (t.y.). Türkiye dokuma atlası. https://www.itkib.org.tr/files/downloads/Belgeler/dokumaatlasi-sergi.pdf adresinden 14.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • iTV Haber (2023). “Halkın Sanatı” bir kitap ve sergi ile yolculuğuna devam ediyor. 18 Kasım 2023. https://www.itvhaber.com/halkin-sanati-bir-kitap-ve-sergi-ile-yolculuguna-devam-ediyor.html adresinden 19.03.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Jin, B., & Cedrola, E. (2017). Brands as core assets: Trends and challenges of branding in fashion business. Fashion Branding and Communication: Core Strategies of European Luxury Brands, pp. 1-39.
  • Jung, H., Lee, Y., Kim, H., & Yang, H. (2014). Impacts of country images on luxury fashion brand: facilitating with the brand resonance model. Journal of Fashion Marketing and Management, 18(2), 187-205. https://doi.org/10.1108/JFMM-10-2013-0113
  • Kahvecioğlu, H. (2006). Buldan dokumalarının bazı mekaniksel özellikleri üzerine bir araştırma. İ. Ertuğrul & T. Tok. (Eds.), Buldan Sempozyumu. Cilt: 2, ss. 623–634. 23-24 Kasım 2006. Pamukkale Üniversitesi. https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/53976/1/BULDAN%20DOKUMALARININ %20BAZI%20MEKAN%c4%b0KSEL%20%c3%96ZELL%c4%b0KLER%c4%b0%20%c3%9cZER%c4%b0NE%20B%c4%b0R%20ARA%c5%9eTIRMA.pdf
  • Kapferer, J. N., & Bastien, V. (2017). The specificity of luxury management: Turning marketing upside down. In Advances in luxury brand management. pp. 65-84. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51127-6_5
  • Keith, S., & Silies, M. (2015). New life luxury: Upcycled Scottish heritage textiles. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(10/11), 1051–1064. https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2014-0095
  • Kolenoğlu, D. A. (2019). Grek ve Roma Dönemi İonia bölgesi dokumacılık ve dokuma teknolojileri (Yayın No. 607554) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kuleli, A., Er, H. D., & Kuleli, S. (2008). Kızılcabölük geleneksel el dokumalarının kullanımına yönelik yeni tasarım önerileri. A. Koyuncu (Ed.), Kızılcabölük Geleneksel Dokumalar Sempozyumu (97-101). Kızılcabölük Belediyesi Yayınları-2. s. 99. 28-30 Mayıs 2008. https://www.kizilcaboluk.biz/wp-content/uploads/2019/05/K%C4%B1z%C4%B1lcab%C3%B6l%C3%BCk-sempozyumu.pdf
  • Küçükkurt, Ü. (2019). Afyonkarahisar peşkir dolamaları. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 193–203
  • Lee, Y. (2021). Distinction by indistinction: Luxury, stealth, minimalist fashion. Luxury, 6(3), 203–225. https://doi.org/10.1080/20511817.2021.1897265
  • Martin-Woodhead, A. (2017, July). Minimalism as sustainable fashion [Conference presentation abstract]. Circular economy: Transitioning to sustainability?, Coventry, United Kingdom. https://pureportal.coventry.ac.uk/en/publications/minimalism-as-sustainable-fashion
  • Mikado (t.y.). 6 Style rules women with timeless style follow. https://mikadopersonalstyling.com/6-style-rules-timeless-women-follow/ adresinden 16.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miloşyan, S. (2024, 20 Şubat). Türk modası köklerini arıyor. Elle. https://www.elle.com.tr/moda/moda-haberleri/turk-modasi-koklerini-ariyor
  • Mohr, I., Fuxman, L., & Mahmoud, A. B. (2022). A triple-trickle theory for sustainable fashion adoption: The rise of a luxury trend. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 26(4), 640–660. https://doi.org/10.1108/JFMM-03-2021-0060
  • Oggusto (2024). Türk moda tasarımcıları: Zeynep Ağırbaş. 17 Haziran 2024. https://www.oggusto.com/ moda/markalar-ve-tasarimcilar/turk-moda-tasarimcilari-zeynep-agirbas 19.03.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Önlü, N. (2010). Ege Bölgesi el dokuma kaynakları. Sanat Dergisi, (17), 47–60.
  • Özbek, A., & Esmer, Y. (2022). Türk hazır giyim sektöründe fason üretimden marka üretimine geçiş: Nitel bir araştırma. Asya Studies, 6(22), 147-158. https://doi.org/10.31455/asya.1181354
  • Özdemir, A. ve Bamyacı, A. O. (2018). Erken ve Orta Kalkolitik dönemde Batı Anadolu’da tekstil üretimi: Gülpınar buluntusu ağırşaklarının işlevlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 1–14. https://doi.org/10.18069/firatsbed.460904
  • Özdemir, E. K. (2018). Denizli Bölgesi el dokumacılığına genel bakış ve bir örnek dokuma: Nikfer bezi. The Journal of Social Sciences, 25(25), 166–178. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.4281
  • Özdemir, E. K. (2022a). Manisa bezi ve günümüzdeki durumu üzerine bir araştırma. The Journal of Social Sciences, 61(61)197–210. https://doi.org/10.29228/SOBIDER.66821
  • Özdemir, E., K. (2022b). Tire-Beledi dokumasının dünü-bugünü-yarını. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 5(Özel Sayı 3), 114–134.
  • Özögretmen, T. (2022, 14 Eylül). Kutnunun Dior yolculuğu. Media Cat. 14 Eylül 2024. https://mediacat. com/kutnunun-dior-yolculugu-julide-konukoglu-soylesisi/
  • Pamuk, B. ve UysaL, B. Ö. (2021). Ödemiş ipeği ve kaftanın dijital ortamda buluşturulması. Jia Journal, (4), 242-256.
  • Poppy (2023). Preserving traditional craftsmanship within luxury manufacturing. Studio 104. 3 Nisan 2023. https://www.studio-104.com/post/preserving-traditional-craftsmanship-within-luxury-manufacturing
  • Radclyffe-Thomas, N. (2018). Profit and purpose: The case for sustainable luxury fashion. [Conference presentation]. In IFFTI 2018 Shanghai Fashion Future Conference Proceedings (pp. 263–270). 2018, April, 2018. Donghua University Press. https://ualresearchonline.arts.ac.uk/id/eprint/12629/ 1/IFFTI_2018_DrNRT_Final_Paper_Profit_and_Purpose_Full_Paper2.pdf
  • Rai, M. (2024). Fast Fashion and Its Environmental Impact in 2025. Carbon Trail. 1 Ekim 2024. https://carbontrail.net/blog/fast-fashion-and-its-environmental-impact-in2024/#:~:text=The%20 fashion%20industry%E2%80%99s%20carbon%20footprint%20remains%20staggering%20in,adds%20a%20lot%20to%20the%20problem%20of%20waste
  • Rusu, A. A. (2011). Traditional textile art between sustainability and economic growth. Review of Applied Socio-Economic Research, 1(2), 160–166.
  • Sanderson, R. (2018, 21 Kasım). Luxury goods companies learn to mix craft and tech. Financial Times. https://www.ft.com/content/706c6cf0-ad56-11e8-8253-48106866cd8a
  • Sarıoğlu, H., Özmen, B. & Sarıoğlu, P., A. (28-30 Mayıs 2008) Kızılcabölük kumaş dokuma geleneğinin geçmişinden örnekler. A. Koyuncu (Ed.), Kızılcabölük Geleneksel Dokumalar Sempozyumu (35-47) Kızılcabölük Belediyesi Yayınları-2. https://www.kizilcaboluk.biz/wp-content/uploads/ 2019/05/K%C4%B1z%C4%B1lcab%C3%B6l%C3%BCk-sempozyumu.pdf
  • Sevil, B. (2006). Moda sektöründe küresel marka yaratılması: Markalaşma çalışmaları üzerine bir uygulama [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. ProQuest Dissertations & Theses Global. ss. 11-14, 137-138. https://www.proquest.com/dissertations-theses/moda-sekt %C3%B6r%C3%BCnde-k%C3%BCresel-marka-yarat%C4%B1lmas%C4%B1markala%C5%9F ma-%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fmalar%C4%B1-%C3%BCzerine/docview/30864419
  • Sezgin, Ş. (1994). Yeşilyurt dokumaları. Tekstil ve Mühendis, 8(46), 42–44.
  • Sezgin, Ş. (1996). Geleneksel Yeşilyurt dokumalarının günümüz koşullarında ve anlayışında yeniden değerlendirilmesi. Türkiye’de El Sanatları Geleneği ve Çağdaş Sanatlar İçindeki Yeri Sempozyumu Bildirileri. ss. 252-255. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Stedman, J. (t.y.). Defining luxury. So. https://www.socreative.co.uk/how-to-create-a-luxury-brand/ adresinden 7.2.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Štefko, R., & Steffek, V. (2018). Key issues in slow fashion: Current challenges and future perspectives. Sustainability, 10(7), 2270. https://doi.org/10.3390/su10072270
  • Şen, T., & Özdemir, E. K. (2023). Osmanlı’dan günümüze Ege Bölgesindeki kumaş dokuma merkezleri. Art-e Sanat Dergisi, 16(32), 984–1005. https://doi.org/10.21602/sduarte.1382325
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Ödemiş Halk Eğitimi Merkezi ile İzmir İl Tarım Müdürlüğü'nün iş birliği. https://odemis.meb.gov.tr/www/odemis-halk-egitimi-merkezi-ile-izmir-il-tarim-mudurlugunun-isbirligi/icerik/1078
  • TaCHOtman, D. (2024). Buldan ve Kızılcabölük peştamalları; Temel kalıplarda dijital kapsül koleksiyon uygulaması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 1122–1137. https://doi.org/10. 51531/korkutataturkiyat.1421561
  • Tığlı, M., & Akyazgan, M. A. (2003). Özellikli (lüks) tüketim ürünlerinde enderlik prensibi ve bir uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 21–37.
  • Tutar, H. (2023). Nitel araştırma deseni belirleme ölçütleri ve gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355. https://doi.org/10.21180/iibfdkastamonu. 1190123
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (t.y.a). Coğrafi işaret: Buldan bezi. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/194.pdf adresinden 17.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (t.y.b). Coğrafi işaret. https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret adresinden 10.08.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Uğurlu, A. (t.y.). Türkiye Dokuma Atlası. İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon Birlikleri. s. 201. https://www.itkib.org.tr/files/downloads/Belgeler/dokumaatlasi-sergi.pdf adresinden 15.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Uğurlu, A., & Uğurlu, S. S. (2006). Yörenin kültürel kimliği olarak Buldan Bezi, Buldan Sempozyumu 23(24), 275–280. http://buldansempozyumu.pau.edu.tr/kitap/7.oturum/2.pdf
  • University of Connecticut. (2023, 19 Haziran). Open, in vivo, axial, and selective coding. Research Basics. https://researchbasics.education.uconn.edu/open-in-vivo-axial-and-selective-coding/
  • Vivienne Westwood (2022). Made in Kenya- The journey continues. 2022, 3 Kasım 2022. https://www. viviennewestwood.com/en-gb/westwood-world/news-and-projects/made-in-kenya---the-journ ey-continues/
  • Wang, Y. (2022). A conceptual framework of contemporary luxury consumption. International Journal of Research in Marketing, 39(3), 788–803. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2021.10.010
  • Willinger, F. (2013, 4 Haziran). How Brunello Cucinelli eats at Gus Italian headquarters in Solemeo Village. Bon Appétit. https://www.bonappetit.com/entertaining-style/article/brunello-cucinelli-s-italian-headquarters-in-solemeo-village
  • Yaşar, N. Ş., & Önlü, N. (2022). İzmir’in gelecek kuşaklara mirası Ödemiş ipeklileri ve Tire beledi dokumalarının son durumu. Yedi, (İzmir Özel Sayısı), 111–122. https://doi.org/10.17484/yedi. 1144290
  • Yaykol, G. (t.y.). Beledi Dokuma. Visit İzmir. https://www.visitizmir.org/tr/Destinasyon/12836 adresinden 05.02.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları. ss. 221, 227.
  • Yılmaz, D. (2016). Geç Tunç Çağı’nda Batı Anadolu’da tekstil üretimi: Çine-Tepecik Höyüğü tezgah ağırlıkları. Tüba-ar Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi, (19), 93–111.
  • Zeyrek, S. (2017). Film kostümlerinin üretildiği mahalleye festivalli tanıtım. Anadolu Ajansı. 6 Temmuz 2017. https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/film-kostumlerinin-uretildigi-mahalleye-festivalli-tanitim-/855403

The Use of Handwoven Fabrics from the Aegean Region in Luxury Fashion within the Context of Sustainability

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 2, 65 - 90, 30.09.2025
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1678827

Öz

The aim of this study is to examine the potential of handwoven fabrics from the Aegean Region for inclusion in luxury fashion, considering their labor-intensive production and cultural significance. In this context, it is anticipated that positioning these fabrics in the luxury fashion sector will contribute to the international recognition of Türkiye's material quality, support local development in production areas, and promote sustainability through the principles of slow fashion. This study employs a qualitative methodology, using case studies and grounded theory as its framework. Data were collected through document analysis. The research examined the characteristics of Aegean handwoven fabrics, along with local and international luxury brands that utilize natural woven materials, emphasize craftsmanship, and contribute to sustainability. The data were thematically categorized through content analysis, and interrelations were interpreted using descriptive analysis. Within the grounded theory approach, the potential role of Aegean handwoven fabrics in luxury fashion was conceptualized with a focus on sustainability, based on comparable examples. This assessment was further supported by a visual moodboard and a capsule collection. The findings suggest that the limited production, artisanal quality, and cultural value of these fabrics present significant potential for integration into luxury fashion. Their contributions to sustainability are illustrated through case examples provided in the study.

Kaynakça

  • Adanır, Ç., E., Kuleli, S. ve Göknur, D., Ö. (t.y.). Kozadan tezgâha ödemiş ipeklileri. İzmir Kültür ve Turizm Dergisi. https://www.izmirdergisi.com/tr/el-sanatlari/153-kozadan-tezgaha-odemis-ipeklileri adresinden 05.02. 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Akan, M. (2016). Anadolu yörük yaşamında dokuma geleneği, kalemişi. Türk Sanatları Dergisi, 4(7), 39–58.
  • Akoğlu, F. (2020). Cumhuriyet döneminde Denizli’de dokumacılığın gelişimi. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. s. 4. Pamukkale Gcrıs Veritabanı. https://hdl.handle.net/11499/35157
  • Akpınarlı, H. F., Çalışkan Çoban, & M. G. (2021). Kumaş dokumacılığının Anadolu’daki coğrafi dağılımı. İdil Dergisi, (78), 285–303. https://doi.org/10.7816/idil-10-78-10
  • Alpaslan, İ. B. (2013, 1 Şubat). Türkiye’den neden küresel markalar çıkmıyor? Türkiye Ekonomi Politikaları ve Araştırma Vakfı. https://www.tepav.org.tr/tr/blog/s/3784
  • Alpat, F. E. (2011). Yavaş moda nedir? Akdeniz Sanat, 4(8), 44–47.
  • Aronczyk, M. (2008). 'Living the Brand': Nationality, Globality, and the identity strategies of nation branding consultants. International journal of communication, 2, 25.
  • Ateşok, E., A. (2005). Babadağ dokumacılığı ve ilçede üretilen düz dokumaların bazı özellikleri [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü]. Ankara Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi. ss. 77-102. https://dspace.ankara.edu.tr/items/e1696738-f41d-40ee-b9d4-28039b3cac3a
  • Balcı, N. (2008). Muğla ili Bayır beldesi mekikli dokumaları. A. Koyuncu (Ed.), Kızılcabölük Geleneksel Dokumalar Sempozyumu (187-195) Kızılcabölük Belediyesi Yayınları-2. https://www.kizilcaboluk. biz/wp-content/uploads/2019/05/K%C4%B1z%C4%B1lcab%C3%B6l%C3%BCk-sempozyumu. pdf
  • Boylu, D. (2023). Lüks tüketim algısı ve marka tercihi üzerine bir araştırma. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(14), 43–66. https://doi.org/10.51947/yonbil.1345753
  • Brunello Cucinelli (2021, 21 Ekim). Speech by Brunello Cucinelli to the Great Leaders on the occasion of the G20. https://www.brunellocucinelli.com/en/thoughts/speech-on-the-occasion-of-the-g20.html
  • Brunello Cucinelli (t.y.). The value of Italian craftsmanship and manual skills. https://www. brunellocucinelli.com/en/company/the-value-of-italian-craftsmanship.html adresinden 28.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Büken, N. R. O. (2005). El dokumacılığının ve el dokuma tezgahının tarihçesi, el dokuma tezgâhı çeşitleri. Sanat Dergisi, (8), 63–84.
  • Can, Ö., & Özkartal, M. (2013). Endüstrileşmenin Cumhuriyet Dönemi sonrası tekstil-moda tasarımında kimlik arayışına etkileri. Art-e Sanat Dergisi, 6(11), 120-136. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.86763
  • Chloé (2021). The fascination for handmade in luxury. Medium. 25 Ocak 2021. https://pimouss.medium. com/the-fascination-for-handmade-in-luxury-f688c71d43c6 adresinden (06.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Coconuts Bali (2020). Bali’s kain endek gains spotlight on Dior’s runway during Paris Fashion Week. 1 Ekim 2020. https://coconuts.co/bali/lifestyle/balis-kain-endek-gains-spotlight-on-diors-runway-during-paris-fashion-week/
  • Collins, M. & Weiss, M. (2015). The role of provenance in luxury textile brands. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(10/11), 1030–1050. https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2014-0091
  • Conlon, S. (2017). Luna Del Pinal: Redefining luxury. British Vogue. 31 Mart 2017. https://www.vogue.co. uk/article/luna-del-pinal-handwoven-jackets-brand-launch-interview
  • Çelik, H. (2014). Eskiçağ'da Anadolu'da dokuma (MÖ 1974-1719) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Pamukkale ss. 3-4, 25. Gcrıs Veritabanı. https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/ 2890/1/H%C3%BCsrem%20%C3%87elik%20.pdf
  • Çelik, Y. & Bizbirlik, A. (2020). XVII. yüzyılda Orta ve Batı Anadolu’da dokuma sanayii. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 467–485. https://doi.org/10.18026/cbayarsos. 760138
  • Çetiner, M. (2023). Sürdürülebilir moda ve bölgesel markalama: Tokat önerisi. Folklor Akademi Dergisi, 6(1), 341-364. https://doi.org/10.55666/folklor.1176780
  • Çürük, G. (2017). Yeşil Üzümlü Beldesi’nde geleneksel dastar dokumacılığı. Milli Folklor, 29(115), 170–183.
  • Dallabona, A. (2014). Narratives of Italian craftsmanship and the luxury fashion industry: Representations of Italianicity in discourses of production. In I. J. H. Hancock, G. Muratovski, G. Manlow, & A. Person-Smith (Eds.), Global fashion brands: Style, luxury and history (pp. 215–228). Intellect. https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/136104/8/Dallabona%20-%20Narratives%20of%20 Italian%20craftsmanship%20and%20the%20luxury%20fashion%20industry%20REVISED.pdf
  • Daswani, A., & Jain, V. (2011). Understanding luxury branding: a conceptual framework. Media Asia, 38(3), 131-139. https://doi.org/10.1080/01296612.2011.11726892
  • Davey, L. (1990). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 2(1). https://doi.org/10.7275/02g8-bb93
  • Degn, E., I. (2023). Dior odes Mexico City’s cultural heritage. Luxurydaily. 24 Mayıs 2023. https://www.luxurydaily.com/dior-odes-mexico-citys-cultural-heritage-new/
  • Derman, S. & Söylemezoğlu, F. (2008). Tire-Beledi dokumaları. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, ss. 431–448. https://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/DERMAN-Sevim-S%C3%96YLEMEZO%C4%9ELU-Feryal-T%C4%B0RE-BELED%C4%B0-DOKUMALARI.pdf
  • Doğan, B. (2015). Coğrafi işaret korumasının gelişmekte olan ülkeler için önemi. Social Sciences, 10(2), 58-75. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.3C0128
  • Dumitrescu, A. (2024). Timeless design–associated product types and relatıonshıp with human values and goals. Review of Management & Economic Engineering, 23(1), 2–13.
  • Ekonomist (2025). Dünyanın en değerli markaları açıklandı: İşte ilk 20. 21 Ocak 2025. https://www.ekonomist.com.tr/dunya/dunyanin-en-degerli-markalari-aciklandi-listede-turk-marka -var-mi--56844
  • Elkington, J. (1997). Cannibals with forks – Triple bottom line of 21st century business. Capstone Publishing.
  • Erarslan, İ. (2013). Anadolu'da Alaca üzerine bir karşılaştırma. Akdeniz Sanat, 6(11), 251–263.
  • Ertekin, Z. (2019). Can luxury fashion provide a roadmap for sustainability? Markets, Globalization & Development Review, 4(1), 1–21. https://doi.org/10.23860/MGDR-2019-04-01-03
  • Esi, B. (2017). Türk tekstil endüstrisi ve gelişimi. Journal of Awareness, 2(Special), 643–663. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/358139
  • Fırat Neziroğlu (t.y.). A unique language in contemporary art. https://www.firatneziroglu.co.uk/ adresinden 19.03.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Fionda, A., & Moore, C. M. (2009). The anatomy of the luxury fashion brand. Journal of Brand Management, 16(5–6), 347–363. https://doi.org/10.1057/bm.2008.45
  • Franco C. J., Hussain, D., & McColl, R. (2020). Luxury fashion and sustainability: Looking good together. Journal of Business Strategy, 41(4), 55–61. https://doi.org/10.1108/JBS-05-2019-0089
  • Gürcüm, B. H., Baykasoğlu, N., & Yerdenova, A. (2018). El sanatının sürdürülebilmesinde tasarımcının sorumluluğu. Journal of International Social Research, 11(58), 373–382.
  • Han, J., Seo, Y., & Ko, E. (2017). Staging luxury experiences for understanding sustainable fashion consumption: A balance theory application. Journal of Business Research, 74, 162-167. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.10.029
  • Harkness, A. (2023). The clash between luxury brands and the environment (Publication No. 865) [Honors College theses, Georgia Southern University]. Digital Commons@Georgia Southern. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1914&context=honors-
  • Hawkes, J. (2001). The fourth pillar of sustainability: Culture's essential role in public planning. Common Ground. https://culturaldevelopment.net.au/community/Downloads/HawkesJon(2001)The FourthPillarOfSustainability.pdf
  • İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatcı Birlikleri [İTKİB] (t.y.). Türkiye dokuma atlası. https://www.itkib.org.tr/files/downloads/Belgeler/dokumaatlasi-sergi.pdf adresinden 14.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • iTV Haber (2023). “Halkın Sanatı” bir kitap ve sergi ile yolculuğuna devam ediyor. 18 Kasım 2023. https://www.itvhaber.com/halkin-sanati-bir-kitap-ve-sergi-ile-yolculuguna-devam-ediyor.html adresinden 19.03.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Jin, B., & Cedrola, E. (2017). Brands as core assets: Trends and challenges of branding in fashion business. Fashion Branding and Communication: Core Strategies of European Luxury Brands, pp. 1-39.
  • Jung, H., Lee, Y., Kim, H., & Yang, H. (2014). Impacts of country images on luxury fashion brand: facilitating with the brand resonance model. Journal of Fashion Marketing and Management, 18(2), 187-205. https://doi.org/10.1108/JFMM-10-2013-0113
  • Kahvecioğlu, H. (2006). Buldan dokumalarının bazı mekaniksel özellikleri üzerine bir araştırma. İ. Ertuğrul & T. Tok. (Eds.), Buldan Sempozyumu. Cilt: 2, ss. 623–634. 23-24 Kasım 2006. Pamukkale Üniversitesi. https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/53976/1/BULDAN%20DOKUMALARININ %20BAZI%20MEKAN%c4%b0KSEL%20%c3%96ZELL%c4%b0KLER%c4%b0%20%c3%9cZER%c4%b0NE%20B%c4%b0R%20ARA%c5%9eTIRMA.pdf
  • Kapferer, J. N., & Bastien, V. (2017). The specificity of luxury management: Turning marketing upside down. In Advances in luxury brand management. pp. 65-84. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51127-6_5
  • Keith, S., & Silies, M. (2015). New life luxury: Upcycled Scottish heritage textiles. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(10/11), 1051–1064. https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2014-0095
  • Kolenoğlu, D. A. (2019). Grek ve Roma Dönemi İonia bölgesi dokumacılık ve dokuma teknolojileri (Yayın No. 607554) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kuleli, A., Er, H. D., & Kuleli, S. (2008). Kızılcabölük geleneksel el dokumalarının kullanımına yönelik yeni tasarım önerileri. A. Koyuncu (Ed.), Kızılcabölük Geleneksel Dokumalar Sempozyumu (97-101). Kızılcabölük Belediyesi Yayınları-2. s. 99. 28-30 Mayıs 2008. https://www.kizilcaboluk.biz/wp-content/uploads/2019/05/K%C4%B1z%C4%B1lcab%C3%B6l%C3%BCk-sempozyumu.pdf
  • Küçükkurt, Ü. (2019). Afyonkarahisar peşkir dolamaları. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 193–203
  • Lee, Y. (2021). Distinction by indistinction: Luxury, stealth, minimalist fashion. Luxury, 6(3), 203–225. https://doi.org/10.1080/20511817.2021.1897265
  • Martin-Woodhead, A. (2017, July). Minimalism as sustainable fashion [Conference presentation abstract]. Circular economy: Transitioning to sustainability?, Coventry, United Kingdom. https://pureportal.coventry.ac.uk/en/publications/minimalism-as-sustainable-fashion
  • Mikado (t.y.). 6 Style rules women with timeless style follow. https://mikadopersonalstyling.com/6-style-rules-timeless-women-follow/ adresinden 16.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miloşyan, S. (2024, 20 Şubat). Türk modası köklerini arıyor. Elle. https://www.elle.com.tr/moda/moda-haberleri/turk-modasi-koklerini-ariyor
  • Mohr, I., Fuxman, L., & Mahmoud, A. B. (2022). A triple-trickle theory for sustainable fashion adoption: The rise of a luxury trend. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 26(4), 640–660. https://doi.org/10.1108/JFMM-03-2021-0060
  • Oggusto (2024). Türk moda tasarımcıları: Zeynep Ağırbaş. 17 Haziran 2024. https://www.oggusto.com/ moda/markalar-ve-tasarimcilar/turk-moda-tasarimcilari-zeynep-agirbas 19.03.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Önlü, N. (2010). Ege Bölgesi el dokuma kaynakları. Sanat Dergisi, (17), 47–60.
  • Özbek, A., & Esmer, Y. (2022). Türk hazır giyim sektöründe fason üretimden marka üretimine geçiş: Nitel bir araştırma. Asya Studies, 6(22), 147-158. https://doi.org/10.31455/asya.1181354
  • Özdemir, A. ve Bamyacı, A. O. (2018). Erken ve Orta Kalkolitik dönemde Batı Anadolu’da tekstil üretimi: Gülpınar buluntusu ağırşaklarının işlevlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 1–14. https://doi.org/10.18069/firatsbed.460904
  • Özdemir, E. K. (2018). Denizli Bölgesi el dokumacılığına genel bakış ve bir örnek dokuma: Nikfer bezi. The Journal of Social Sciences, 25(25), 166–178. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.4281
  • Özdemir, E. K. (2022a). Manisa bezi ve günümüzdeki durumu üzerine bir araştırma. The Journal of Social Sciences, 61(61)197–210. https://doi.org/10.29228/SOBIDER.66821
  • Özdemir, E., K. (2022b). Tire-Beledi dokumasının dünü-bugünü-yarını. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 5(Özel Sayı 3), 114–134.
  • Özögretmen, T. (2022, 14 Eylül). Kutnunun Dior yolculuğu. Media Cat. 14 Eylül 2024. https://mediacat. com/kutnunun-dior-yolculugu-julide-konukoglu-soylesisi/
  • Pamuk, B. ve UysaL, B. Ö. (2021). Ödemiş ipeği ve kaftanın dijital ortamda buluşturulması. Jia Journal, (4), 242-256.
  • Poppy (2023). Preserving traditional craftsmanship within luxury manufacturing. Studio 104. 3 Nisan 2023. https://www.studio-104.com/post/preserving-traditional-craftsmanship-within-luxury-manufacturing
  • Radclyffe-Thomas, N. (2018). Profit and purpose: The case for sustainable luxury fashion. [Conference presentation]. In IFFTI 2018 Shanghai Fashion Future Conference Proceedings (pp. 263–270). 2018, April, 2018. Donghua University Press. https://ualresearchonline.arts.ac.uk/id/eprint/12629/ 1/IFFTI_2018_DrNRT_Final_Paper_Profit_and_Purpose_Full_Paper2.pdf
  • Rai, M. (2024). Fast Fashion and Its Environmental Impact in 2025. Carbon Trail. 1 Ekim 2024. https://carbontrail.net/blog/fast-fashion-and-its-environmental-impact-in2024/#:~:text=The%20 fashion%20industry%E2%80%99s%20carbon%20footprint%20remains%20staggering%20in,adds%20a%20lot%20to%20the%20problem%20of%20waste
  • Rusu, A. A. (2011). Traditional textile art between sustainability and economic growth. Review of Applied Socio-Economic Research, 1(2), 160–166.
  • Sanderson, R. (2018, 21 Kasım). Luxury goods companies learn to mix craft and tech. Financial Times. https://www.ft.com/content/706c6cf0-ad56-11e8-8253-48106866cd8a
  • Sarıoğlu, H., Özmen, B. & Sarıoğlu, P., A. (28-30 Mayıs 2008) Kızılcabölük kumaş dokuma geleneğinin geçmişinden örnekler. A. Koyuncu (Ed.), Kızılcabölük Geleneksel Dokumalar Sempozyumu (35-47) Kızılcabölük Belediyesi Yayınları-2. https://www.kizilcaboluk.biz/wp-content/uploads/ 2019/05/K%C4%B1z%C4%B1lcab%C3%B6l%C3%BCk-sempozyumu.pdf
  • Sevil, B. (2006). Moda sektöründe küresel marka yaratılması: Markalaşma çalışmaları üzerine bir uygulama [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. ProQuest Dissertations & Theses Global. ss. 11-14, 137-138. https://www.proquest.com/dissertations-theses/moda-sekt %C3%B6r%C3%BCnde-k%C3%BCresel-marka-yarat%C4%B1lmas%C4%B1markala%C5%9F ma-%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fmalar%C4%B1-%C3%BCzerine/docview/30864419
  • Sezgin, Ş. (1994). Yeşilyurt dokumaları. Tekstil ve Mühendis, 8(46), 42–44.
  • Sezgin, Ş. (1996). Geleneksel Yeşilyurt dokumalarının günümüz koşullarında ve anlayışında yeniden değerlendirilmesi. Türkiye’de El Sanatları Geleneği ve Çağdaş Sanatlar İçindeki Yeri Sempozyumu Bildirileri. ss. 252-255. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Stedman, J. (t.y.). Defining luxury. So. https://www.socreative.co.uk/how-to-create-a-luxury-brand/ adresinden 7.2.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Štefko, R., & Steffek, V. (2018). Key issues in slow fashion: Current challenges and future perspectives. Sustainability, 10(7), 2270. https://doi.org/10.3390/su10072270
  • Şen, T., & Özdemir, E. K. (2023). Osmanlı’dan günümüze Ege Bölgesindeki kumaş dokuma merkezleri. Art-e Sanat Dergisi, 16(32), 984–1005. https://doi.org/10.21602/sduarte.1382325
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Ödemiş Halk Eğitimi Merkezi ile İzmir İl Tarım Müdürlüğü'nün iş birliği. https://odemis.meb.gov.tr/www/odemis-halk-egitimi-merkezi-ile-izmir-il-tarim-mudurlugunun-isbirligi/icerik/1078
  • TaCHOtman, D. (2024). Buldan ve Kızılcabölük peştamalları; Temel kalıplarda dijital kapsül koleksiyon uygulaması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 1122–1137. https://doi.org/10. 51531/korkutataturkiyat.1421561
  • Tığlı, M., & Akyazgan, M. A. (2003). Özellikli (lüks) tüketim ürünlerinde enderlik prensibi ve bir uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 21–37.
  • Tutar, H. (2023). Nitel araştırma deseni belirleme ölçütleri ve gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355. https://doi.org/10.21180/iibfdkastamonu. 1190123
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (t.y.a). Coğrafi işaret: Buldan bezi. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/194.pdf adresinden 17.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (t.y.b). Coğrafi işaret. https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret adresinden 10.08.2025 tarihinde alınmıştır.
  • Uğurlu, A. (t.y.). Türkiye Dokuma Atlası. İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon Birlikleri. s. 201. https://www.itkib.org.tr/files/downloads/Belgeler/dokumaatlasi-sergi.pdf adresinden 15.08.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Uğurlu, A., & Uğurlu, S. S. (2006). Yörenin kültürel kimliği olarak Buldan Bezi, Buldan Sempozyumu 23(24), 275–280. http://buldansempozyumu.pau.edu.tr/kitap/7.oturum/2.pdf
  • University of Connecticut. (2023, 19 Haziran). Open, in vivo, axial, and selective coding. Research Basics. https://researchbasics.education.uconn.edu/open-in-vivo-axial-and-selective-coding/
  • Vivienne Westwood (2022). Made in Kenya- The journey continues. 2022, 3 Kasım 2022. https://www. viviennewestwood.com/en-gb/westwood-world/news-and-projects/made-in-kenya---the-journ ey-continues/
  • Wang, Y. (2022). A conceptual framework of contemporary luxury consumption. International Journal of Research in Marketing, 39(3), 788–803. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2021.10.010
  • Willinger, F. (2013, 4 Haziran). How Brunello Cucinelli eats at Gus Italian headquarters in Solemeo Village. Bon Appétit. https://www.bonappetit.com/entertaining-style/article/brunello-cucinelli-s-italian-headquarters-in-solemeo-village
  • Yaşar, N. Ş., & Önlü, N. (2022). İzmir’in gelecek kuşaklara mirası Ödemiş ipeklileri ve Tire beledi dokumalarının son durumu. Yedi, (İzmir Özel Sayısı), 111–122. https://doi.org/10.17484/yedi. 1144290
  • Yaykol, G. (t.y.). Beledi Dokuma. Visit İzmir. https://www.visitizmir.org/tr/Destinasyon/12836 adresinden 05.02.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları. ss. 221, 227.
  • Yılmaz, D. (2016). Geç Tunç Çağı’nda Batı Anadolu’da tekstil üretimi: Çine-Tepecik Höyüğü tezgah ağırlıkları. Tüba-ar Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi, (19), 93–111.
  • Zeyrek, S. (2017). Film kostümlerinin üretildiği mahalleye festivalli tanıtım. Anadolu Ajansı. 6 Temmuz 2017. https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/film-kostumlerinin-uretildigi-mahalleye-festivalli-tanitim-/855403
Toplam 94 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pınar Güven 0009-0003-7372-1108

Vedat Özyazgan 0000-0002-4072-3655

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2025
Kabul Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güven, P., & Özyazgan, V. (2025). Ege Bölgesindeki El Dokuması Kumaşların Sürdürülebilirlik Kapsamında Lüks Modada Kullanılması. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 7(2), 65-90. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1678827

Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.